سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



واشنگتن ‌پست: داعش به دنبال گسترش قلمرو خود در «سومالی» است


واشنگتن ‌پست: داعش به دنبال گسترش قلمرو خود در «سومالی» است

فارس/ تکفیری‌های داعش بعد از جذب نیرو از عراق، افغانستان، نیجریه و غیره اکنون در تلاش هستند، برای خود «امارت کوچک» در سومالی تشکیل داده و قلمرو خود را در آنجا گسترش دهند.

تکفیری‌های «داعش» تلاش دارند که قلمرو خود را در دو هزار مایل آنطرف‌تر از سوریه گسترش دهند و شاخه‌ای را در کشور جنگ زده «سومالی» به وجود آورند که پیکارجویان داعش آن را «امارت کوچک» می‌نامند.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» گزارش کرد که داعش به منظور گسترش قلمرو خود در سومالی راه سختی را در پیش دارد زیرا «الشباب» یک گروه تروریستی وابسته به القاعده، مدت‌هاست که در سومالی حضور دارد و تمامی افرادی که می‌خواهند به داعش بپیوندند را به مرگ تهدید کرده‌اند.
با اینحال برخی در سومالی به تکفیری‌های داعش پیوسته‌اند و همین امر نگرانی‌های زیادی را در مقامات آمریکایی به وجود آورده که صدها میلیون دلار برای کمک به دولت جدید سومالی و کمپین منطقه‌ای نظامی علیه تکفیری‌ها سرمایه‌گذاری کرده است.

طبق این گزارش، سومالی به طرز بالقوه‌ای پاداش‌های عظیمی برای گروههای تکفیری دارد: این کشور بزرگترین خط ساحلی و مرز با سه همپیمان آمریکا از جمله «اتیوپی»، «جیبوتی» و «کنیا» دارد.
در میزگردی ماه جاری میلادی در «ژوهانسبورگ» مطرح شد: «داعش با نگاهی به سومالی تلاش می‌کند خود را وارد این کشور کند و سپس احتمالاً وارد کنیا می‌شود».
طبق این گزارش، تکفیری‌ها داعش پیش از این ردپای خود را فراتر از سوریه و عراق گذاشته بود و پیکارجویانی در افغانستان، لیبی، یمن، نیجریه و کشورهای دیگرف وفاداری خود را با داعش و خلیفه خودخوانده این گروه تروریستی اعلام کرده بودند.
واشنگتن‌پست ادامه داد، گرچه احتمال حضور داعش در سومالی اندک است اما تلاش این گروه برای جلب طرفدارانی در سومالی نمایانگر میل داعش برای گسترش قلمرو خود در سومالی است.

کمپین چندماهه داعش برای جذب نیرو از سومالی تاکنون موفقیت‌هایی را به همراه داشته است به طوریکه در ماه اکتبر، «عبد قادر مومن» یکی از مبلغان اهل سومالی اعلام کرد که به داعش پیوسته و دستکم 20 نفر از طرفدارانش نیز به همراه او به داعش پیوسته‌اند.
در دو ماه اخیر، یک شهروند آمریکایی و یک نفر با وضعیت اقامت موقت در سومالی بعد از آن دستگیر شد که ظاهراً از گروه الشباب به سوی تکفیری‌های داعش تغییر گرایش داده بود.
تابحال، این گروه تروریستی داعش، پیکارجویان یا منابعی را به سومالی نفرستاده است اما وجهه این گروه تروریستی ظاهراً در بین پیکارجویان اهل سومالی بسیار رشد مثبتی داشته است.
طبق این گزارش، چندین گروه مسلح در شمال آفریقا و جنوب آسیا در سال 2014 از زمانیکه تکفیری‌های داعش در بخش‌هایی از عراق و سوریه اعلام خلیفه خودخوانده کردند، با این گروه تروریستی اعلام وفاداری کردند.
کارشناسان اطلاعاتی می‌گویند که در نیجریه، گروه تروریستی «بوکوحرام» بعد از اعلام وفاداری خود در ماه مارس به تکفیری‌های داعش، کمک‌های چشمگیری از داعش دریافت کرد.

در افغانستان، تکفیری‌های داعش بعنوان جایگزینی برای آندسته از پیکارجویانی ظهور پیدا کرد که طالبان آنها را مورد آزار قرار داده بودند.
واشنگتن‌پست ادامه داد که اوایل سال جاری میلادی، داعش یکسری نشانه‌هایی از خود در سومالی بروز داد و یکسری ویدئوهایی را منتشر کرد که هدف آن جذب نیروگیری به ویژه در میان گروه تروریستی الشباب بود.
این ویدئوها افراد به شدت مسلحی را نشان می‌داد که ظاهراً قومیت سومالیایی داشتند. عنوان یکی از ویدئوها «از سرزمین شام تا مجاهدین سومالی» بود. یک مرد جوان با محاسن در این نوار ویدئویی بود که دستاوردهای داعش را لیست کرده بود.
این فرد در این نوار ویدئویی می‌گفت: «ایجاد خلیفه در سومالی نه تنها به نفع شما است بلکه به نفع مسلمانان سومالی و شرق آفریقا است».

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
اعتراض واشنگتن پست به مسابقه کاریکاتور ترامپ در ایران