سرگرمی


2 دقیقه پیش

دانلود بازی اندروید

اندروید (از یونانی: به معنای مَرد، انسان، شبه آدم یا رُبات (آدم آهنی))، (به انگلیسی: Android) یک سیستم عامل همراه است که گوگل برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه می‌نماید و ...
2 دقیقه پیش

بازی اکشن-ماجرایی اسطوره های کوچک/ Pocket Legends

آخرین خبر/ Pocket Legends یکی از جذاب ترین بازی های آنلاین اکشن و سرگرم کننده برای سیستم عامل اندروید است. باید اشاره کرد که این بازی، اولین و بهترین بازی کمپانی MMO است که موفقیت ...



آثاری برای شناخت شخصیت و سیره حضرت فاطمه زهرا(س)


آثاری برای شناخت شخصیت و سیره حضرت فاطمه زهرا(س)زنان نیوز/ خوشبختانه، طی سال‌های اخیر، آثار درخور توجهی درباره زندگی و سیره معصومین(ع) تألیف و منتشر شده‌است. از جمله این آثار، می‌توان به کتاب‌هایی اشاره کرد که درباره زندگی و سیره عملی حضرت فاطمه‌زهرا(س) نوشته شده‌است.

شناخت صحیح و کامل سیره معصومین(ع)، یکی از مهم ترین وجوه پاسداری از شعائر و آموزه‌های دینی است. آشنایی با مشی فکری و عملی معصومین(ع)، افزون بر مهیا کردن زمینه درک مصائبی که آن بزرگواران در راه حفظ ارزش‌های اسلامی و انتقال آن به عموم مسلمانان متحمل شده‌اند، می‌تواند ترسیم کننده زوایای تربیت اسلامی، در ابعاد مختلف آن باشد. خوشبختانه، طی سال‌های اخیر، آثار درخور توجهی درباره زندگی و سیره معصومین(ع) تألیف و منتشر شده‌است. از جمله این آثار، می‌توان به کتاب‌هایی اشاره کرد که درباره زندگی و سیره عملی حضرت فاطمه‌زهرا(س) نوشته شده‌است. در آستانه فرارسیدن ایام شهادت بانوی دوعالم، تعدادی از کتاب‌هایی را که در راستای معرفی ابعاد شخصیتی حضرت صدیقه کبری(س) تألیف شده‌است، به شما خوانندگان گرامی معرفی می‌کنیم.

مسند فاطمةالزهرا(س)
کتاب «مسند فاطمةالزهرا علیهاالسلام»، تألیف «سیدحسین شیخ‌الاسلامی»، یکی از منابع ارزشمند برای بررسی سیره و مناقب دختر بزرگوار رسول‌خدا(ص) محسوب می‌شود. اصل این کتاب به زبان عربی است که در سال 1377 هجری شمسی نوشته و منتشر شده است. ترجمه فارسی این کتاب نیز، 6 سال پس از انتشارآن، به همت «حیدرعلی حیدری» انجام و منتشر شد. این کتاب در 45 باب تنظیم شده است و بسیاری از روایات مشهور درباره حضرت فاطمه(س) و همچنین، خطبه‌های آن حضرت را در بر می‌گیرد.

گزارشی از زندگی حضرت فاطمه(س)
کتاب «زندگانی فاطمه زهرا(س)» اثر ارزشمند و ماندگار زنده‌یاد علامه سیدجعفر شهیدی است. علامه شهیدی در مقدمه کتاب، موضوع آن را «گزارشی از زندگی دختر پیغمبر(ص)» معرفی می کند. این کتاب، افزون بر ارائه روایتی دقیق و تاریخی از حیات و سیره حضرت فاطمه‌زهرا(س)، برخی خطبه‌های مشهور آن حضرت را نیز، در بر می گیرد. ویژگی مهم این کتاب، ترجمه وزین و مسجع استاد شهیدی از خطبه‌های حضرت فاطمه زهرا(س) است. تطبیق روایت‌های تاریخی و اثبات صحت یا سقم آنها، از دیگر ویژگی‌های این اثر ارزنده محسوب می‌شود.

شرحی از زندگانی حضرت فاطمه(س) در «منتهی‌الآمال»
کتاب «منتهی‌الآمال»، تألیف محدث شهیر، مرحوم شیخ عباس قمی، یکی از معروف‌ترین کتاب‌هایی است که درباره زندگی معصومین(ع) به رشته تحریر درآمده است. کتاب «زندگانی فاطمه زهرا(س)»، تألیف مرحوم شیخ عباس قمی، در واقع برگزیده‌ای از کتاب «منتهی‌الآمال» است که به زندگی دختر گرامی رسول‌خدا(ص) اختصاص دارد. این کتاب در 3 فصل «ولادت»، «اسامی و القاب شریفه» و «شهادت و وصایا» تدوین شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

فاطمة الزهرا(س)، من المهد الی اللحد
این کتاب، که در زمره منابع ارزشمند برای بررسی زندگی حضرت فاطمه‌زهرا(س) قرار دارد، توسط مرحوم آیت‌ا... سیدمحمدکاظم قزوینی، مشهور به علامه قزوینی(مؤلف دانشنامه امام صادق(ع)) به رشته تحریر درآمده است. اصل کتاب به زبان عربی است، اما، خوشبختانه، ترجمه فارسی آن توسط علی کرمی انجام و با عنوان «فاطمةالزهرا(س)، از ولادت تا شهادت» روانه بازار نشر شده‌است. مرحوم علامه قزوینی در این کتاب، با استفاده از منابع روایی و تاریخی، شرح مبسوطی از زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) ارائه داده است.

نهج الحیاة
این کتاب توسط زنده‌یاد حجت‌الاسلام والمسلمین محمد دشتی، مترجم نهج‌البلاغه، تألیف شده است. کتاب، در برگیرنده روایاتی است که در منابع روایی شیعه، از حضرت فاطمه زهرا(س) نقل شده‌است. مؤلف کوشیده‌است با بهره‌گیری از این روایات، راه و روش درست زندگی کردن در کلام دختر گرامی رسول خدا(ص) را به مخاطبان، ارائه کند. این کتاب که حاصل 6 سال پژوهش مرحوم دشتی و تعدادی از پژوهشگران برجسته معاصر محسوب می‌شود، چند بار تجدید چاپ شده است.

کشتی پهلو گرفته
این کتاب که توسط سیدمهدی شجاعی نوشته شده، افزون بر اتقان محتوا، یک شاهکار ادبی است. کتاب، ماجرای غربت حضرت فاطمه‌زهرا(س)، پس از رحلت جانسوز رسول خدا(ص) را، با نوشتاری تأثیرگذار، به خواننده ارائه می‌کند. برای کسانی که در ایام شهادت بانوی دو عالم، در پی یافتن کتابی به منظور آشنا شدن با زندگی ایشان و حوادثی که به شهادت آن حضرت منجر شد، هستند، «کشتی پهلو گرفته» اثری مناسب و درخور توجه محسوب می شود. این کتاب، تاکنون، 30 بار تجدید چاپ شده است.

فاطمه، فاطمه است
این کتاب مجموعه سخنرانی‌های مرحوم دکترعلی شریعتی درباره جایگاه زن در اسلام است که فصل‌های پایانی آن، به سیره حضرت فاطمه(س) اختصاص دارد. این کتاب، مانند سایر آثار دکتر شریعتی، نثری منسجم و گیرا دارد. از ویژگی‌های درخور این کتاب، که آن را خواندنی کرده، شرح وقایعی است که در شب شهادت حضرت فاطمه‌زهرا(س) روی می‌دهد. این کتاب تا کنون بارها تجدید چاپ شده و از شهرت فراوانی برخوردار است.

زهرا(س)، برترین بانوی جهان
این کتاب اثر آیت‌ا... مکارم شیرازی، از مراجع عظام تقلید، است. موضوع کتاب، تبیین ویژگی‌های شخصیتی حضرت فاطمه(س)، با استناد به روایات و متون تاریخی معتبر است. با این حال، بخش‌هایی از کتاب به شرح وقایع تلخ پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) و غربت دختر گرامی آن حضرت اختصاص یافته‌است. نثر کتاب، همچون دیگر کتاب‌های پر ارج این مرجع تقلید، ساده و بی‌تکلف است و هر خواننده‌ای، با هر میزان اطلاع و سواد، می‌تواند از آن بهره ببرد. در واقع، می‌توان ویژگی اصلی این کتاب را قابل استفاده بودن آن برای اقشار مختلف جامعه دانست.

صدیقة الشهیدة
این کتاب اثر آیت‌ا... سید عبدالرزاق موسوی مقرم است. نام نویسنده، برای کسانی که کتاب‌های «مقتل» را مطالعه می‌کنند، آشناست. «مقتل مقرم»، یکی از مقاتل معروف است که توسط آیت‌ا... موسوی مقرم به رشته تحریر درآمده است. اصل کتاب «صدیقة الشهیدة» به زبان عربی است، اما، خوشبختانه، ترجمه‌هایی از آن روانه بازار شده است و علاقه‌مندان می‌توانند از آنها استفاده کنند. نثر کتاب «صدیقة الشهیدة» که در واقع می‌توان آن را مقتل حضرت فاطمه زهرا(س) نیز نامید، همچون سایر مقاتل به موضوع چرایی و چگونگی شهادت آن حضرت اختصاص دارد.


منبع: زنان نیوز


ویدیو مرتبط :
شناخت شخصیت و جایگاه حضرت فاطمه (سلام الله علیها)