فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



نیمایی که چهل سال دیر متولد شد/ علیپور یکی از ارزش‌های شعر روزگار است


به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، بیست و سومین «شب شاعر» پاسداشت مصطفی علیپور عصر روز گذشته با حضور چهره‌های ادبی در سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

*علیپور‌ نقد پذیر است

اسماعیل امینی در این مراسم با اشاره به رابطه دوستانه میان خود و علیپور گفت: به خاطر دلبستگی که به کار علمی و ادبی دارم، حرف‌هایی می‌زنم که ارتباطی با دوستی من و علیپور ندارد، راه و رسم کار علمی این است که نقدپذیر باشیم و علیپور از زمره افرادی است که نقد را می‌پذیرد.

وی افزود: خدا را شکر می‌کنم که آلودگی‌های فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی وارد عرصه فعالیت های علمی نشده و افراد بزرگ عرصه‌های علمی به این آلودگی‌ها خود را نیالوده‌اند و علیپور یکی از آن افراد است که اهل نقد است.

امینی در پایان گفت: در مورد آثار بزرگان ما سخن بسیار می‌گوییم، اما آنها را با دقت نمی‌خوانیم، در حالی که قرار نیست این آثار فقط به کارنامه نشر افزوده شود، بلکه برای کار علمی و بحث کردن تولید شده‌اند.

*شادمانی علیپور از تعاریف شفیعی کدکنی و انبار کتاب‌های پوسیده

مصطفی محدثی خراسانی با اشاره به سابقه آشنایی‌اش با مصطفی علیپور به ذکر خاطره‌ای پرداخت. وی گفت من دو مرتبه مصطفی علیپور را شادمان دیدم، یکبار بازمی گردد به مشهد و ماجرای جمع‌آوری کتاب‌های عصر پهلوی از مدارس که با عنوان کتب ضاله تمام کتب را از مدارس محوری شهر مشهد جمع کردیم و در انباری نگه داشتیم.

محدثی خراسانی گفت: اولین مرتبه، همراه با علیپور به این انبار رفتم، در شرایطی که هوا روشن بود و زمانی که می‌خواستیم از آنجا خارج شویم هوا تاریک بود و من با اصرار علیپور را از آن کتابها جدا کردم در حالی که او گونی‌های مملو از کتاب را خالی می‌کرد و کتاب ها را دسته‌بندی می‌کرد و کتاب‌هایی را برای خودش کنار می‌گذاشت که حاصل این جست‌وجو کتاب‌هایی شد که در چند سفر به تهران برای علیپور آوردم.

او گفت: یک مرتبه دیگر نیز که علیپور شادمانی زایدالوصفی داشت بازمی‌گردد به دیداری که اهالی ادب در تهران به دیدار دکتر شفیعی کدکنی رفتیم، ما در آن دیدار شعری از علیپور را که برای استاد سروده بود خواندیم که کدکنی بدون توجه به شعر به نام علیپور توجه کرد و به کتاب ساختار زبان شعر امروز او اشاره کرد و از من خواست که یک دیدار دیگری ترتیب دهم و علیپور را به دیدار استاد ببرم که بعد از آن دیدار، علیپور به شدت شادمان شد زیرا دکتر شفیعی کدکنی تعاریفی محبت‌آمیز در وصف علیپور انجام داد.

*علیپور معلم متولد شده است

جواد محقق دیگر سخنرانی بود که در این مراسم برای حاضران سخنرانی کرد. وی با اشاره به ویژگی معلمی علیپور گفت: علیپور یکی از کسانی است که معلم متولد شده و یاد گرفتن مداوم یکی از ویژگی‌های معلمان است و مصطفی علیپور دارای این خصیصه است و من در طول سال‌های آشنایی با او، علاقه یاد گرفتن را در او می‌بینم.

وی افزود: یاد دادن مستمر، دیگر ویژگی‌ است که در مورد علیپور می‌توان برشمرد، کودکانگی دیگر خصوصیت علیپور است که پیامبر اسلام(ص) دلایل علاقه خود به کودکان را برشمرده و من همان دلایل را در علیپور سراغ دارم. دست و دلبازی در آموزش دادن، رعایت اخلاق حرفه‌ای، ادب درس دادن و ... از ویژگی‌های شخصیتی علیپور است.

*علیپور اهل مراجعه به منابع دست اول است

منوچهر علیپور برادر مصطفی علیپور با اشاره به کتاب «ساختار زبان شعر امروز» گفت: این کتاب یک اثر متفاوت است که در زمان خودش مهم بوده و هست و امروز به عنوان پشتوانه تحقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد. علیپور اهل مراجعه به منابع دست‌اول بود و برای کارهایش به آن منابع سر می‌زد.

*یادآوری نیما یوشیج با نام علیپور

سیداحمد نادمی در بیست و سومین شب شاعر گفت: وقتی اسم مصطفی علیپور می‌آید، یاد یک معلم شعر می‌افتیم، حتی برخی یاد نیما یوشیج، اما او از ابتدا برای من به عنوان یک شاعر مرموز و حساسیت‌برانگیز مطرح بود.

وی افزود: زیرا او فردی است که دو کتاب لاغر چاپ کرده و با همان‌ها جوایز متعددی را به خود اختصاص داده و اگر کسی غیر از علیپور بود، با این جوایز می‌توانست برای خودش کرسی درست کند و از آن بالا برود، اما او سوار این موج نشد، در حالی که در طول سال‌های پس از این دو کتاب، شعر بسیار گفته و به سختی راضی به انتشار آنها می‌شود و همین مسئله موجب شده که حس مرموزی به او داشته باشم.

*علیپور، نیمایی است که چهل سال دیر متولد شده است

علیرضا قزوه در بخش دیگری از این مراسم گفت: از همان زمان که نام سلمان هراتی را شنیدم، نام مصطفی علیپور نیز با آن همراه بوده و با علیپور آشنا شده‌ام. علیپور را هر زمان می‌بینیم، به نظرم نیمایی است که 40 سال دیر متولد شده و به نظرم زلالی‌هایی که نیما داشت را او داراست.

وی افزود: مصطفی علیپور به شدت پدرانه دست می‌دهد و اهل کم‌فروشی نیست، برخلاف شاعرانی که می‌خواهند چند پله را در یک قدم طی کنند. علیپور پله‌پله مراحل را طی می‌کند و با مدارا پیش می‌رود.

*حاضرم کتابم را به پای شعر علیپور بریزم

مرتضی امیری اسفندقه با اشاره به شخصیت علیپور گفت: او نیمه‌اش بوسعید است و نصفش ابوعلی‌سیناست. مصطفی علیپور مازنی توانسته آنچه را که نیما اندیشیده در کلاس‌ها و اشعارش به رخ بکشد و از این نظر مانندی ندارد.

او در پایان سخنانش گفت: حاضرم تمام کتاب «نماشم» خودم را به پای گرد کلاه مترسک در شعر مترسک علیپور بریزم.

مجید سعدآبادی از شاعران جوان کشور که شاگرد مصطفی علیپور بوده، گفت: بیش از 10 سال است که شاگردی علیپور را می‌کنم، علیپور فردی است که به شدت به خانواده‌اش نزدیک است و چنین فردی می‌تواند به همکاران، دوستان و شاگردانش نزدیک باشد. علیپور کسی است که مقدمات شعر را آموزش می‌دهد و چقدر خوب است که مقدمات را از فردی مانند او بیاموزیم.

*علیپور یکی از ارزش‌های شعر روزگار است

محمدعلی بهمنی که در این مراسم نتوانسته بود شرکت کند،‌طی یک تماس تلفنی گفت: علیپور یکی از ارزش‌های شعر روزگار است، او دارای جذبه خاصی در شعر است.

مصطفی علیپور در پایان بیست و سومین شب شاعر ضمن تشکر از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در این مراسم، با اشاره به شخصیت سلمان هراتی گفت: تنها کسی که در مورد او نتوانستم نقد علمی بنویسم سلمان هراتی بوده، زیرا احترام معلمی برایش قائل هستم. معتقدم اگر سلمان می‌ماند شاید من سرنوشت دیگری داشتم.

در پایان این مراسم که با حضور چهره‌های گوناگون ادبی همچون سیدضیاءالدین ترابی، علی‌محمد مؤدب، علی داوودی، حسین اسرافیلی، محمدمهدی سیار، سعید بیابانکی و... برگزار شد، از طرف سازمان هنری ـ رسانه‌ای اوج، مؤسسه شهرستان ادب، بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، حوزه هنری و جمعی از شاگردان مصطفی علیپور از او تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/و


ویدیو مرتبط :
هلی کوپتر دیر رسید، نوزاد در آمبولانس متولد شد