شهردار نیامد، شورا معترض ماند


درحالی‌که شهرداری تهران از چندماه قبل طرحی به نام «ارتقای کیفیت زندگی در مرکز تاریخی تهران واقع در منطقه ١٢» را شروع کرده، اعضای شورای شهر تهران از هفته گذشته درگیر معرفی کلیات این طرح هستند. در جلسه روز گذشته، اعضا به عدم حضور قالیباف در جلسه تشریح این طرح اعتراض کردند.

شهرخبر: محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، هفته گذشته پس از چندین‌بار درخواست و بازدید اعضا در مورد اقدامات شهرداری در منطقه ١٢ و محله هرندی بالاخره به شورای شهر آمد تا در مورد طرح «ارتقای کیفیت زندگی در مرکز تاریخی تهران واقع در منطقه ١٢ » (پروژه شهید هرندی) توضیحات خود را ارائه دهد. جلسه هفته گذشته به ارائه کلیاتی در مورد منطقه ١٢ و شرایط نامناسب شهری در محله هرندی و نشان‌دادن یک فیلم از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی گذشت.

قالیباف قول داد در جلسه‌ای نزدیک، وارد جزئیات شود تا شوراییان همراه او باشند. اعضای شورا دیروز برعکس هفته‌های قبل دو دستور جلسه که مربوط به اعتراض فرمانداری بود را خیلی زود تمام کردند. کسی نطق پیش‌ازدستور نداشت تا خیلی زود سراغ اصل مطلب بروند. همه منتظر بودند تا قالیباف بیاید اما نیامد و معاون شهرسازی پشت تریبون رفت. حبیب کاشانی اولین معترض این شرایط بود. او درحالی‌که برگه صورت‌جلسه شورا را در دست داشت، گفت: اگر قرار بود شهردار نیاید چرا نامش را در دستور جلسه گذاشته‌اید!؟ مگر قرار نبود قالیباف مستقیم توضیح دهد؟ این اعتراض از سوی دیگر اعضا هم تکرار شد. مهدی چمران، رئیس شورا که لحظاتی قبل از بررسی این دستور در جلسه حاضر شده بود، در پاسخ به این اعتراض گفت: قرار نبوده شهردار تهران در این جلسه باشد. در ادامه پشمچی‌زاده، پاورپوینتی را که سابقه تهران قدیم و منطقه ١٢ را از چند قرن قبل نشان می‌داد، ارائه کرد تا به زمان حال رسید. او جز کلیاتی از خانه‌های تاریخی از قبل مرمت‌شده و برنامه‌های شهرداری برای خرید خانه‌های تاریخی، وارد جزئیات نشد.

این شرایط واکنش اعضا را به‌همراه داشت. علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا، ‌‌‌ گفت: واقعیت این است که شهرداری برنامه‌ای برای محله ندارد و حتی یک ریال از ۲۰۰‌میلیارد تومان اعتبار این محله ‌استفاده نکرده است. وی پرسید چرا «کمیته اقدام» در شهرداری گزارشی ارائه نمی‌کند. فاطمه دانشور، عضو کمیسیون فرهنگی، هم تأکید کرد که از نظر ما و کارشناسان، کار شهرداری در منطقه ١٢ و هرندی بدون مطالعه است. وی افزود: نمی‌شود در یک میدان جنگ که همه در حال کشته‌شدن هستند، بروید و دیوارها را درست کنید. عبدالحسین مختاباد، عضو دیگر کمیسیون فرهنگی، هم با اشاره به بیان قالیباف در مورد مطالعه شش‌ساله در منطقه ١٢، گفت: شهرداری باید الان ٦٠ جلد مطالعه داشته باشد و سؤال این است که چرا در این دوسال‌واندی ما ردی از این مطالعات را ندیده‌ایم؟ مختاباد افزود: با این توضیحاتی که معاون شهردار داد، هرچقدر شهرداری در دل این طرح پول بریزد، این چاه ویل پر نخواهد شد.

درعین‌حال چرا شهرداری برای شروع و پایان عملیات خود زمانی را اعلام نمی‌کند؟ محسن سرخو، دیگر عضو شورا در کمیسیون عمران و ترافیک، هم گفت: شهرداری هنوز حتی یکی از ٢٦ پیاده‌راه مصوب در برنامه پنج‌ساله خود را شروع نکرده است، آن‌وقت چطور برای خودش خارج از برنامه، پیاده‌راه در منطقه ١٢ طراحی می‌کند!؟ در ادامه این جلسه مرتضی طلایی هم گفت: ٧٦درصد از مردم محله هرندی در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند. همچنین ٢٤ درصد آنها غیرایرانی و بیش از ٣٠ درصد بی‌کار هستند. درعین‌حال ٢٥درصد از این خانوارها فرزند زیر ١٨ سال و ٣٠درصدشان فرزند بالای ١٨ سال دارند و درمجموع ٥٤ درصد آنها مستأجرند. ازهمین‌رو مسئله تقدم و تأخر در طرح‌ها اهمیت زیادی دارد. این موضوع در این جلسه به نتیجه‌ای نرسید و ادامه بررسی آن به یکشنبه هفته بعد که خبرنگاران در جلسه حضور ندارند، موکول شد. 222


ویدیو مرتبط :
حضور شهردار و رئیس شورا در راهپیمایی 22 بهمن