غزل، رویا و علم در شبکه چهار بررسی می‌شوند


مهر/ شببکه چهار سیما امشب ۱۷ آبان ماه به تحلیل جایگاه غزل معاصر در «نقد شعر»، تاثیر رویا بر آرامش در «100برگ» و گفتگو با سیروس برزو در «چرخ» می پردازد.
برنامه «نقد شعر» قصد دارد امشب ۱۷ آبان به جایگاه غزل در شعر معاصر بپردازد. این برنامه برای نقد، بررسی و تحلیل جایگاه غزل در شعر معاصر، میزبان محمد علی بهمنی شاعر و رییس شورای شعر وزارت ارشاد، سیامک بهرام پرور شاعر و منتقد و حامد عسکری شاعر و ترانه سرا است.

غزل یکی از قدیمی ترین قالب های شعر فارسی است که ابداع آن را به رودکی پدر شعر فارسی نسبت داده اند. محتوی و شکل غزل فارسی در طول تاریخ ادبیات ایران همواره با شرایط تاریخی فرهنگی و سیاسی کشور تغییر کرده است. گاه عارفانه بوده و گاه عاشقانه، گاه از پند و حکمت و فلسفه سخن گفته و گاه با مسایل اجتماعی و سیاسی در هم آمیخته و در نهایت گاهی نیز ترکیبی از این مفاهیم را دارد اما آنچه پیداست تعداد هواداران بی شمار غزل های عاشقانه است.

«نقد شعر» به تهیه کنندگی کوروش انصاری و اجرای سعید بیابانکی دوشنبه ها ساعت ۱۶ باز پخش می شود.

سفر به فراسوی زمین

برنامه «چرخ» امشب ساعت ۱۹ به مناسبت هفته ترویج علم با سیروس برزو گفتگو می کند. این برنامه در روز دوم از هفته ترویج علم با یکی از چهره های کهنه کار و پر سابقه این عرصه، سیروس برزو به مرزهای بی کران فضا سفر می کند و با او مسیر رسیدن انسان به فراسوی زمین را پی می گیرد. همچنین در بخش دوم برنامه امشب، همراه با عرفان خسروی به زمان حکمرانی دایناسورها در سیاره زمین پرداخته می شود. «چرخ» در گروه دانش به تهیه کنندگی، کارگردانی و اجرای برادران صفاریان پور روی آنتن می رود.

گردش فرهنگی در ایران و جهان

برنامه «۱۰۰ برگ» امشب ساعت ۲۱ با بخش های متنوعی چون: همایش فیلسوف قرن هشتم، سفرنامه، رویا و خواب روی آنتن می رود. این برنامه برای گفتگو درباره برگزاری همایش میر سید علی همدانی، فیلسوف قرن هشتم، میزبان صفی اله صفایی دبیر همایش است. در بخش دوم این برنامه سفرنامه «جانستان کابلستان» نوشته رضا امیرخانی معرفی می شود و مستندی درباره کودکان افغانستان ساخته مرضیه ریاحی به تصویر کشیده می شود. در بخش آخر و در ادامه سلسله مباحث ارتباط فرهنگ و روانشناسی، مسعود عارف نظری از تاثیر رویا و خواب در آرامش می گوید.


ویدیو مرتبط :
غزل 153- سحر چون خسرو خاور علم بر کوهساران زد