فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



خاطره حدادیان از مدافعان حرم/مؤمنی‌شریف: دشمن‌شناسی موضوع فراموش شده ادبیات ماست


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آئین اختتامیه پنجمین جشنواره شعر انقلاب اسلامی امروز 26 بهمن ماه با حضور مسوولان حوزه هنری و ادیبان و شاعران کشور از جمله محسن مومنی شریف، سیدعلی موسوی گرمارودی، فاضل نظری، علیرضا قزوه، سعید حدادیان، جواد محقق، عباسعلی براتیپور، محمدرضا سهرابی‌نژاد، شیرین علی گلمرادی، محمد سرور رجایی، ناصر فیض، علی داودی، محمود حبیبی کسبی، فاطمه نانی زاد، سارا جلوداریان و بسیاری دیگر از شاعران انقلاب اسلامی در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

قزوه: شعر هنر اول کشور است، چون نگاه شاعران به رهبری است

این مراسم با سخنرانی علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری و دبیر هنری پنجمین جشنواره شعر انقلاب اسلامی آغاز شد. قزوه با بیان اینکه حوزه هنری پایگاه هنر والای انقلاب است، افزود: از بین 7 هنر شعر جایگاه شاخصی در هنر انقلاب اسلامی و همچنان هنر اول ما است.

وی ادامه داد: ما بعد از انقلاب گامهای بسیار بلندی در عرصه شعر برداشتیم، و این هنر از همه هنرهای دیگر پیشرو‌تر بوده و همواره حکم خط شکن را داشته است. جوانان ما توانسته‌اند رضایت بزرگان و صاحب نظران این عرصه را جلب کنند و داشته‌های ما از دهه 60 تاکنون گنجینه هنر انقلابی را شکل داده است.

قزوه خاطرنشان کرد: امروز سبک شعری انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها مطرح شده است؛ این در حالی است که انقلاب مشروطه با آن عظمت نتوانست سبکی را در شعر به نام خود ثبت کند ولی انقلاب اسلامی و درون مایه ارزشی و الهی آن به شعر روزگار ما چنان سر و شکلی داده است که امروز به عنوان یک سبک مطرح شده است.

دبیر هنری پنجمین جشنواره شعر انقلاب اسلامی با بیان اینکه بیش از هزار پایان نامه درباره سبک شعری انقلاب اسلامی و چهره‌های شاخص آن در دانشگاه‌ها نوشته شده است، افزود: امروز مباحث و رویکردهای اسن شعر در دانشگاه‌های کشورهای دیگر مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و تدریس می‌شود ما این اتفاق خجسته را مدیون شما شاعران هستیم.

وی با بیان اینکه شاعران انقلاب اسلامی جریان ساز بوده‌اند، گفت: ایت تاثیرگذاری به خاطر آن است که شاعران انقلاب اسلامی همواره نگاه‌شان به پیر و مراد انقلاب، مقام معظم رهبری بوده است. به خاطر همدلیشان با آرمانهای انقلاب بوده و به این خاطر بوده که همواره برای دیدار با پیر و مراد انقلاب اسلامی رهبری معظم همه شاعران سر و دست شکستند و از رهنمودهای ایشان الگو گرفته‌اند.

این شاعر افزود: شعر امروز به همین دلایل توانسته به انقلاب اسلامی ادای دین کند و من به عنوان عضو کوچکی از این قافله شعر انقلاب اعلام می‌کنم که شعر انقلاب اسلامی تا همینجای کار هم کار خود را انجام داده و از دشواریهای راه با سلامت و سربلندی گذر کرده است. تا جایی که اگر پس از این هم شاعران دست از کار بکشند همین گنجینه‌ای که تا کنون فراهم آمده می‌تواند آینده شعر انقلاب اسلامی را تضمین کند و این شعر را به اعصار آینده بشناساند.

وی سپس درباره پنجمین دوره جشنواره شعر انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: بیش از هر چیز باید به سلامت این جشنواره تاکید کنم و اعلام می‌دارم که داوران و فرایند داوری‌ها و بازبینی‌ها در ‌‌نهایت سلامت انجام گرفته است و تا پایان جشنواره نه من و نه هیچ داوری نمی‌دانست که شعرهایی که داوری می‌شوند برای کدام شاعران هستند.

به گفته قزوه شاید در بین شاعران برگزیده نامهای درخشانی وجود نداشته باشد ولی شعرهای درخشانی با تخصصی‌ترین شیوه‌های داوری انتخاب شده‌اند. زیرا دیگر در دوران ما نامهای اشخاص مهم نیستند بلکه این دوره دوره آثار درخشان است.

قزوه در ادامه گفت: سعادت این را داریم که در مراسم اختتامیه از یک شاعر انقلابی برجسته تقدیر کنیم و آن کسی نیست جز دکتر سیدعلی موسوی گرمارودی که حق زیادی بر گردن شعر و شاعران انقلاب اسلامی دارند.

قزوه در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: ما اکنون در پیچ تاریخی حساسی قرار داریم و برای سلامت گذر کردن از این دوران باید بصیرت داشته باشیم. بصیرت برای شاعر امروز انقلاب اسلامی ضروری است. برای شاعر امروز مسئله وحدت و تقریب مذاهب اسلامی باید موضوع کلیدی باشد. اتفاقات روز باید با عکس العمل بصیرانه شاعر انقلاب اسلامی مواجه شود.

وی با تاکید بر اینکه بدون بصیرت نمی‌توان از پیچ تاریخی حساس کنونی به خوبی گذشت، افزود: نگاه ما باید به رهبری باشد و وقتی می‌بینیم که ایشان فقط در یک سخنرانی 40 بار واژه دشمن را به کار می‌برند و بر استکبار ستیزی تاکید دارند باید بدانیم که دشمن‌شناسی و استکبار ستیزی باید از کلیدواژه‌های ما باشد؛ اما در کنار این باید شعر به معنای شعر را از یاد نبریم و با ‌‌نهایت هنرمندی و ‌‌نهایت بصیرت به شعر انقلاب اسلامی بپردازیم.

مؤمنی شریف: دشمن‌شناسی موضوع فراموش شده ادبیات ماست

محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری سخنران دیگر مراسم پایانی پنجمین جشنواره بود که در سخنانی بر اظهارات علیرضا قزوه صحه گذاشت و توضیح داد: مسئله دشمن و دشمن‌شناسی موضوع فراموش شده ادبیات و هنر کشور ما است و بسیاری از هنرمندان کشور ما واقعا به این امر مهم اعتنایی نشان نمی‌دهند. ادبیات و هنر در کشور ما در بسیاری از موارد به لین عنصر مهم توجه کافی نشان نمی‌دهد و این مایه تاسف است.رئیس حوزه هنری افزود: نگاه به تاریخ انقلاب اسلامی و مسیرهای پرسنگلاخی که این انقلاب بواسطه توطئه دشمنان طی کرده می‌تواند به ما کمک کند و ایمان ما را افزایش دهد. اگر امروز دشمنی‌ها وجود ندارد به دلیل اقتدار و قدرتی است که انقلاب و جمهوری اسلامی پیدا کرده است و دشنان دیگر قادر به دشمنی نیستند، اما باید دانست که دشمن همواره وجود دارد.

وی اظهار کرد: دشمنی با انقلاب اسلامی به ذات و ماهیت انقلاب ما که در بطن آن ظلم ستیزی و استکبار ستیزی وجود دارد، برمیگردد. دشمن امروز نگران نفوذ انقلاب اسلامی در کشورهای دیگر است و می‌ترسد که انقلاب ما الگوی دیگر کشورهای جهان قرار بگیرد.

مومنی شریف گفت: جالب این است که خود دشمن این دشمنی را انکار نمی‌کند و هر ساله در کنگره آمریکا بودجه‌ای برای مقابله با جمهوری اسلامی تصویب می‌شود، با این حال برخی در داخل این دشمنی را انکار می‌کنند و به آن اعتنایی ندارند. هر کس دلش برای این وطن و انقلاب اسلامی می‌تپد نمی‌تواند نسبت به کینه و دشمنی دشمنان بی‌تفاوت باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش ادبیات انقلاب اسلامی را پیشرو‌ترین و ارزشمند‌ترین میراث و جریان هنری دوره معاصر کشور خواند و گفت: باید از بزرگان این هنر تقدیر به عمل آید و این بزرگان به هخوبی شناسانده شوند. از بزرگ‌ترین چهره‌های این هنر مرحوم استاد اوستا بودند که حقشان و قدرشان به خوبی شناخته نشده است و ایشان در میان ما شخصیت مظلومی هستند.

رئیس حوزه هنری گفت: خوشحالیم که امشب از استاد دیگری از ادبیات انقلاب اسلامی یعنی دکتر علی موسوی گرمارودی تقدیر می‌کنیم که خودشان از بانیان حوزه هنری بوده‌اند. ایشان از هر حیث قابل اعتنا هستند و تاثیر شگرفی بر شعر انقلاب اسلامی گذاشتند، جوانان زیادی در نشل‌های دوم و سوم ادبیات انقلاب از هنر ایشان وام گرفتند و بویژه در عرصه شعر سپید ایشان به همراه خانم طاهره صفارزاده در بین شاعران انقلاب بسیار تاثیرگذار بوده‌اند.

وی با بیان اینکه آثار ادبی ایشان با فرهنگ تشیع و فرهنگ انقلاب اسلامی گره خورده است، افزود: اشعار استاد گرمارودی همه ویژگی‌های مکتب شعری انقلاب اسلامی را دارد. همچنین از آنجا که ایشان در محضر قرآن بوده‌اند و از آن دریای بیکران استفاده کرده‌اند شعرشان کاملا با آیات قرآن ارتباط دارد؛ از سویی هم ایشان نهج البلاغه حضرت امیرالمومنین (ع) را ترجمه کرده‌اند و از آموزه‌های مکتب اهل بیت استفاده‌های بسیاری برده‌اند.

به گفته مومنی شریف اسم استاد موسوی گرمارودی انسان را یاد یک شخصیت شیعی به معنای واقعی می‌اندازد.

وی آرمانگرایی و مبارزه با ظلم و ستایش والایی‌ها را از مهم‌ترین مضامین مورد استفاده در شعر علی موسوی گرمارودی خواند و گفت: ایشان در عرصه شعر نو و نیمایی در روزگار ما خوش درخشیدند و تاثیر زیادی بر شعر انقلاب گذاشتند و الگوی جوانان سپیدسرا گشتند.پس از سخنان مومنی با مراسم تقدیر از علی موسوی گرمارودی برگزار شد و او در سخنانی کوتاه اظهار کرد: خدا گواه است که من خود را لایق این محبت‌ها نمی‌دانم.

وی ادامه داد: دعا می‌کنم که آنچه گفته‌ایم برای رضای خدا باشد و اگر برای اولیا الله شعری سروده‌ایم مورد قبول آن بزرگواران قرار بگیرد.

موسوی گرمارودی: افتخارم این است که خاک پای خادمان حضرت امیرالمومنین (ع) هستم

موسوی گرمارودی با اشاره به سخنان رئیس حوزه هنری مبنی بر مظلوم ماندن مرحوم مهرداد اوستا، گفت: چهره‌های زیادی هستند که در کشور ما مظلوم بوده‌اند و من می‌خواهم اشعاری مرتبط با سه چهره مظلوم بخوانم.

این شاعر برجسته انقلاب اسلامی گفت: اگر زمان انقلاب را کمی به عقب‌تر برگردانیم یکی از چهره‌های مظلوم مرحوم مدرس است که اهل شعر بوده است و من شعری از ایشان را می‌خوانم.

موسوی گرمارودی پس از قرائت شعر مرحوم مدرس شعری را که برای مرحوم مهرداد اوستا سروده بود خواند و پس از آن با اشاره به اینکه سید المضلومین حضرت امیرالمومنین (ع) است، گفت: افتخار من این است که خاک پای خادمان حضرت امیرالمومنین (ع) هستم و فکر می‌کنم هر کس از روز ازل تا قیام قیامت مظلومیتی را جلوه داده است، این مظلومیت بارقه‌ای از مظلومیت حضرت امیرالمومنین (ع) بوده است.

گرمارودی در پایان بخشی از شعرش برای حضرت امیرالمومنین (ع) با عنوان «در سایه سار نخل ولایت» را برای حاضران خواند و با تشویق گرمی از سوی مخاطبان مواجه شد.

آخرین سخنران مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره شعر انقلاب اسلامی سعید حدادیان شاعر و ذاکر اهل بیت (ع) بود که اخیرا برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) در سوریه حضور داشته است و به بیان خاطراتی از حضورش در این کشور پرداخت.

خاطرات سعید حدادیان از سوریه 

حدادیان گفت: آنچه که در سوریه اتفاق می‌افتد چیزی شبیه به معجزه است و ما روحیاتی را که در دوران دفاع مقدس در جنگ تحمیلی می‌دیدیم باز هم در این کشور در بین رزمندگان مدافع حرم می‌بینیم.

وی گفت: من در آنجا در بین رزمندگان خوزستانی در حال روضه خوانی بودم که یکی از جمع به من گفت فلان شخص همسرش و فرزندانش تصادف کرده‌اند، همسرش از دنیا رفته است و بچه‌اش به شدت صدمه دیده و در بیمارستان است، اما هر چه به او می‌گوییم برگرد پیش خانواده‌ات، بر نمی‌گردد.

حدادیان گفت: چنین چیزی امروز شاید باورپذیر نباشد، اما او خانواده خودش را نمی‌بیند بلکه دو شهرک شیعه نشین را که محاصره شده است می‌بیند و به فکر نجات شهرک نشینان است.

این شاعر و ذاکر اهل بیت (ع) تاکید کرد: باید هنرمندان را با این تجربیات ناب مواجه کنیم و دست به نگارش و خلق آثار هنری درباره ایثارگری رزمندگان مدافع حرم بزنیم. چه کسی باسید این حماسه‌ها را بازگو کند؟ غیر از زبان هنر زبان دیگری قادر به روایت این داستانهای واقعی نیست.وی گفت یمک رزمنده عراقی مدافع حرم بود که خدا به او فرزندی داده بود و دو ماه خانواده‌اش می‌گفتند بیا و روی فرزندت اسم بگذار و او نمی‌رفت، وقتی از او پرسیدم که چرا نمی‌روی می‌گفت فرمانده من گفته است که اینجا به حضور تو نیاز است، تا اینکه خود فرمانده‌اش روی بچه او اسم «فاطمه» را گذاشته بود او افتخار می‌کرد که لاسم بچه من را فلان فرمانده انتخاب کرده است.

حدادیان اظهار کرد: ابوحامد یکی از رزمندگان افغانستانی می‌گفت وقتی به ما گفته‌اند در سوریه به کمک شما نیاز است، دیگر حضور در اینجا و دفاع از حرم بر ما واجب است.

به گفته این شاعر ما نباید صبر کنیم تا ببینیم آیا نویسنده‌ای می‌آید 5 سال دیگر این حماسه آفرینی‌ها را بنویسد؟ ما در سالهای اخیر با کثرت و حتی با تزاحم قهرمان مواجه بوده و این باعث شده بسیاری از این قهرمان‌ها دیده نشوند. امروز اهل هنر باید وقایع این حماسه را رصد کنند و با توانایی هنریشان این داستانهای واقعی معجره گونه را بیان کنند حدایان در پایان غزلی با موضوع شهدا قرائت کرد.

از دیگر برنامه‌های آئین اختتامیه پنجمین جشنواره شعر انقلاب اسلامی اجرای موسیقی و آواز با حضور حسین پرنیا، پژمان پرنیا و فاضل جمشیدی و شعرخوانی تعدادی از برگزیدگان این جشنواره بود.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
محمد علی بخشی مدافعان حرم در شیراز(شور-دشمن اینجوری میخواد)