سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نماینده ترکیه در ناتو خواستار گفتگو با روسیه برای حل و فصل اختلافات شد


نماینده ترکیه در ناتو خواستار گفتگو با روسیه برای حل و فصل اختلافات شد

خبرگزاری صدا و سیما/ نماینده دائم ترکیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی یورونیوز خواستار گفتگو با روسیه برای حل اختلافات بین دو کشور شد.

محمد فاتح جیلان در این باره که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه حمله ترکیه به هواپیمای روس را اقدام تحریک آمیز برنامه ریزی شده توصیف کرده است گفت: موافق بودن با اظهارات سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه غیر ممکن است. این حادثه اقدام تحریک آمیز برنامه ریزی شده از سوی ترکیه نبود. ابتدا به آنچه روی داده است بازگردیم. قبل از هر چیز من باید آشکارا بگویم که این حادثه در حریم هوایی ما رخ داده است. دو هواپیما وجود داشته است و در عرض پنج دقیقه ده بار به آنها هشدار داده شده بود که به حریم هوایی ترکیه وارد نشوند اما با این حال، آنها این کار را انجام دادند. زمانی که آنها وارد حریم هوایی ما شدند و آن را نقض کردند از سوی هواپیماهای اف شانزده ما که در آن محل در حال گشت زنی بودند رهگیری شدند. یکی از دو هواپیمای روس، حریم هوایی ما را ترک کرد اما دیگری باقی ماند و در حریم هوایی ما هدف قرار گرفت و در خاک سوریه افتاد.

نماینده دائم ترکیه در ناتو در این باره که آیا هفده ثانیه حضور در حریم هوایی ترکیه دلیلی کافی برای سرنگون کردن یک هواپیماست گفت: اگر شما مجموع زمان حضور آنها در حریم هوایی ما را در نظر بگیرید باید این رقم را چهار برابر کنید. آنچه من می خواهم بگویم این است که اگر شما این زمان را به هفده ثانیه محدود کنید فریبنده خواهد بود. شما باید این واقعیت را در نظر بگیرید که دو بار حریم هوایی ما نقض شده است زیرا در بار اول که به آنها هشدار داده شده بود آنها حریم هوایی ما را ترک کرده بودند. اما در ادامه آنها برای بار دوم بازگشتند و قبل از ورود به حریم هوایی ما در عرض پنج دقیقه ده بار به آنها هشدار داده شد که به حریم هوایی ما وارد نشوند.

خبرنگار یورونیوز گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تاکید کرده است که ترکیه در مسیر تندروی پیش می رود و از داعش نفت می خرد. نظر شما در این باره چیست؟

نماینده دائم ترکیه در ناتو گفت: این دیدگاه های وی است. هر کاری ما انجام می دهیم با متحدانمان هماهنگ می کنیم. در ژوئیه گذشته ما امکانات خود را برای مبارزه با داعش در اختیار متحدانمان گذاشتیم. داعش تهدیدی فوری برای امنیت ملی ترکیه است. این حرف را همه مقامات ترکیه بارها گفته اند. فراموش نکنید که گروه دولت اسلامی (داعش) در ترکیه نیز حمله تروریستی انجام داده است.

محمد فاتح جیلان درباره روابط ترکیه و روسیه گفت: به نظر من به نفع ترکیه و روسیه است که با این مشکل به شیوه ای صادقانه مواجه شوند. این کاری است که ما در مسائل فراوانی انجام می دهیم. در همه موضوعات اجماع وجود ندارد و گاهی نظرات متفاوتی داریم اما این امر مانع از این نمی شود که ترکیه و روسیه به صراحت تماس و تبادل دیدگاه نداشته باشند. پس اندکی فرصت بدهیم و این مشکلات را که بسیار جدی هستند حل و فصل کنیم و تلاش کنیم به زمینه ای برای تفاهم دست یابیم.


ویدیو مرتبط :
ترکیه خواستار ادامه روابط دیپلماتیک با روسیه شد