سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



‌برگزاری الکترونیکی یک سوم انتخابات ‌مصوب شد/زمان تبلیغات از 29 بهمن تا پنجم اسفند ماه است


به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدحسین مقیمی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وزارت کشور مجری انتخابات است و اینکه چه کسانی به مجلس راه یابند، به رأی مردم بستگی دارد، اظهار کرد: اگر دولت و مجلس همسو باشند کارها بهتر انجام می‌شود و این به آن معنا نیست که نقد نداشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه کارشکنی تحت هیچ شرایطی خوب نیست، بیان کرد: نمایندگان مجلس باید با نقد عملکرد دولت، زمینه رفع بهتر مشکلات توسط قوه مجریه را فراهم کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در خصوص نقش احزاب در شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی خاطرنشان کرد: در مجموعه قوانین انتخابات در شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی ورود نکردیم، اما کاندیداها هم هزینه‌های غیر‌متعارف داشته باشند.

وی در خصوص کمک مالی برخی از نمایندگان به برخی اماکن یا نهادها تصریح کرد: داوطلب به طور مستقیم و غیر‌مستقیم نمی‌تواند به جایی کمک کند و اگر کمکی هم می‌شود نباید تبلیغات باشد، اگر این موارد پس از ثبت‌نام و تأیید شورای نگهبان باشد، جرم است.

*23 مرحله انتخابات الکترونیکی است

مقیمی در ادامه با بیان اینکه انتخابات در 25 مرحله و فرایند انجام می‌شود، افزود: 23 مرحله به صورت ماشینی و دو مرحله رأی‌گیری و شمارش آرا به صورت دستی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه نهمین دوره مجلس در 14 حوزه رأی‌گیری ماشینی انجام شد، بیان کرد: تجارب خوبی از رأی‌گیری الکترونیکی کسب شد که در این دوره با تصویب دولت اعتبارات برگزاری یک سوم انتخابات به صورت الکترونیکی مصوب شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه سخت‌افزار و نرم‌افزار رأی‌گیری الکترونیکی تهیه و تأیید شده است، افزود: این نرم‌افزار از سوی شورای نگهبان در حال بررسی است و با تصویب و تأیید شورای نگهبان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در 430 شهرستان با 207 حوزه انتخابی انتخابات برگزار می‌شود، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود 4 تا 5 هزار نفر کاندیدای احتمالی مجلس شوند.

مقیمی با بیان اینکه در شهرستان‌ها رفتارهای کاندیداهای احتمالی رصد و ثبت می‌شود، گفت: با توجه به اینکه هنوز ثبت‌نام شروع نشده، نمی‌توان اسامی آنها را رصد کرد.

وی با تأکید بر اینکه کاندیداها در موعد مقرر تبلیغات خود را داشته باشند، گفت: زمان تبلیغات از 29 بهمن تا پنجم اسفند ماه است و داوطلبان در این مدت می‌توانند آماده تبلیغات شوند.

*با نزدیکی به انتخابات تغییر استانداران کمرنگ می‌شود

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به مطرح شدن نام احزاب و گروه‌ها در فضای مجازی قبل از زمان تبلیغات نیز گفت: هر چه در فضای عادی خلاف باشد، در فضای مجازی نیز خلاف است و کاندیداها باید تبلیغات خود را طبق زمان مقرر تعیین کنند.

وی در خصوص تغییر استانداران و فرمانداران نیز گفت: تغییر همیشه هست ولی آرام آرام به اجرایی شدن انتخابات که می‌رسیم، سعی می‌کنیم تغییراتی نباشد یا تغییرات به حداقل برسد، هرچند فکر می‌کنم تغییرات اخیر پایان کار باشد.

مقیمی با بیان اینکه نمایندگان در مجلس دو وظیفه قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون را دارند، افزود: مردم باید نماینده‌ ماهر در امر قانون‌گذاری را انتخاب کنند تا ضمن کارا بودن، نظارت بر اجرای قوانین را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه نقش مجلس و جایگاه نمایندگان را رسانه‌ها برای مردم بیان می‌کنند، تصریح کرد: رسانه‌ها به مردم در انتخاب نماینده اصلح کمک کنند زیرا روشنگری رسانه‌ها برای مردم در قانون نیز آمده است.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه اعضای هیئت نظارت انتخابات توسط وزارت کشور از چهار مرجع قانونی استعلام می‌شود، خاطرنشان کرد: اجرا و سلامت برگزاری انتخابات با وزارت کشور است و نهادهای سازمانی دولتی یا غیر دولتی در امر برگزاری انتخابات نمی‌توانند دخالتی داشته باشند.

*اجتماع احزاب در فضای بیرون نیازمند مجوز است

وی از تقدیم لایحه‌ای به مجلس مبنی بر اینکه از منابع حاصل از پول‌شویی، خلاف و مواد مخدر نمی‌توان در انتخابات هزینه کرد، خبر داد.

مقیمی در خصوص سطح حمایت از احزاب سیاسی نیز گفت: احزاب و گروه‌های سیاسی در صورت اخذ مجوز از کمیسیون ماده 10 قانون احزاب که این کمیسیون متشکل از نماینده وزارت کشور، دو نماینده از دستگاه قضایی و دو نماینده مجلس است، می‌توانند در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی در طول سال فعالیت سیاسی کنند و دولت به عنوان مجری قانون باید از فعالیت آنها حمایت کند.

وی در خصوص اجتماعاتی که احزاب دارند، نیز بیان کرد: احزاب برای اجتماعات خود در فضاهای بسته درخواست تأمین ‌امنیت می‌کنند، اما اگر اجتماعات یا راهپیمایی بیرون از فضاهای بسته باشد، باید از فرماندار شهر مجوز بگیرند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه وزارت کشور عملکرد استاندار همدان را چگونه ارزیابی کرده و نمره اختصاصی که می‌دهد، چیست؟ گفت: اهل نمره دادن نیستیم اما دیروز و امروز که در همدان هستیم برنامه‌ها خوب بوده و در تهران نیز برداشت ما از همدان این است که استان رو به رشد و فعالی است.

مقیمی با بیان اینکه استاندار همدان توانسته وظایف قانونی خود را به خوبی انجام دهد، اظهار کرد: نیکبخت توانسته ارتباط صمیمی با مردم داشته و در حل مسائل اقتصادی و سرمایه‌گذاری نیز زمینه رشد استان را فراهم کرده و اشتغال را توسعه داده است.

انتهای پیام/89003/ش40


ویدیو مرتبط :
برگزاری آزمون مرآت پنجم بهمن ماه 1393