علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



کنترل فضاپیمای روسیه با ماهواره برای نخستین بار


ایسنا/ یک فضاپیمای باری بدون سرنشین روسی روز گذشته (دوشنبه) به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال شد و در این حین یک ارتباط رادیویی با ماهواره ارتباطات و پخش Luch-5B برقرار کرد.
فضاپیمای پروگرس MS به همراه 2.8 تن محموله شامل سوخت، آب، مواد غذایی و سایر تدارکات از مجموعه پروازی بایکنور قزاقستان به فضا پرتاب شد و قرار است فردا (چهارشنبه) به ایستگاه فضایی الحاق شود.

این نخستین باری است که یک ارتباط موفق میان فضاپیمای پروگرس و سیستم ماهواره‌ای Luch انجام می‌شود.

به گفته مرکز کنترل ماموریت روسیه، این فضاپیما پس از 9 دقیقه از پرتاب با موفقیت به مدار مطلوب وارد شد.

این نخستین پرواز نسخه اصلاح شده پروگرس بود که بیش از دو دهه به خدمت پرداخته است. نسخه جدید پروگرس MS بطور کامل دیجیتال بوده و دارای سیستم الحاق ارتقایافته است.

مجموعه‌ای از سه ماهواره بازپخش، اجازه برقراری ارتباط با فضاپیما را در هر نقطه از مدار آن می‌دهد و این کار تنها در قلمرو روسیه انجام نخواهد شد.

آخرین بار از ماهواره‌های بازپخش Altair برای راندن یک فضاپیما در نخستین و آخرین پرواز مداری شاتل Buran شوروی سابق در سال 1988 استفاده شده بود. آن‌ها همچنین ارتباط خود را با ایستگاه فضایی میر حفظ می‌کردند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
فضاپیمای روسیه از کنترل خارج شد