نامگذاری عنصر 113 جدول تناوبی


گروهی از دانشمندان ژاپنی معیاری را برای نامگذاری یک عنصر جدید جدول تناوبی در نظر گرفته‌اند که بیش از دوازده سال پس از شروع به کار برای ساخت آن، زمان صرف کرده‌اند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، کوسوکه موریتا، که این پژوهش را در موسسه تحقیقاتی وابسته به دولت ریکن نیشینا در ژاپن رهبری می‌کرد، روز پنجشنبه توسط اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی از این تصمیم مطلع شد.

موریتا در بیانیه‌ای گفت: حالا که ما به طور قطع وجود عنصر 113 را ثابت کردیم، قصد داریم تا به بررسی عنصر 119 و عناصر دیگر که هنوز کشف نشده‌اند، بپردازیم.

اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی و اتحادیه بین‌المللی فیزیک خالص و کاربردی در یک کار گروهی مشترک، همچنین تصمیمی را برای کشف عناصر 115، 117 و 118 اتخاذ کردند.

ریوجی نویوری، رئیس سابق ریکن و برنده جایزه نوبل شیمی به خبرنگاران گفت: کشف این عناصر برای دانشمندان، ارزش بیشتری نسبت به مدال طلای المپیک دارد.

موسسه ریکن پیشتر اعلام کرده بود که ممکن است نام japonium را برای عنصر 113 که موقتا ununtrium نامگذاری شده بود، انتخاب کنند.

با این حال، موریتا هیچ نام مشخصی را برای این عنصر کاندید نکرده است و می‌گوید که قصد دارد تا بخشی از سال آینده را صرف انتخاب نام برای این عنصر کند.

عنصر 113 در جدول تناوبی بین کوپرنیسیم و فلروویوم قرار دارد که یک تیم مشترک از دانشمندان در روسیه و آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور در آمریکا نیز پس از اعلام کشف آن در سال 2004، برای نامگذاری آن به رقابت پرداختند.

موریتا و گروهش از شتاب دهنده خطی و جداکننده یونی ریکن استفاده کرده و جستجوی عناصر فوق سنگین سنتزی جدید را آغاز کردند. در سال 2003، تیم ریکن تلاش خود را برای ایجاد عنصر 113 آغاز کردند. ایزوتوپ‌های عنصر 113 یک نیمه عمر بسیار کوتاه و به مدت کمتر از یک هزارم ثانیه دوام دارد و کشف آن بسیار دشوار است. این گروه به مدت هفت سال قبل از رسیدن به موفقیت بیشتر در ماه آگوست 2012 موفق به ایجاد این عنصر شدند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
جدول تناوبی