رهایی عالی قاپو و گنبد مسجد امام از حصار داربست‌ها


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: اداره کل میراث فرهنگی در تلاش است تا پس از 12 سال مرمت تا پایان سال جاری گنبد مسجد امام (ره) را از حصار داربست‌ها خارج کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، فریدون الهیاری در همایش نکوداشت روز اصفهان اظهار کرد: اصفهان یکی از کانون‌های مهم تمدن ساز کشور و ایران یکی از کانون‌های مهم تمدن‌ساز در جهان است.

وی با بیان اینکه ریچارد فرای -پژوهشگر ایرانی- از ایران به نام ایران فرهنگی یاد می‌کند، افزود: حوزه فرهنگی اصفهان یک اصل مهم محسوب می‌شود اگر به این موضوع که اصفهان کانون مهم تمدن‌سازی ایران است دقت کنیم در می‌یابیم اصفهان اگر چه پیشینه باستانی طولانی دارد و از جایگاه و منزلت بالایی برخوردار است و به عنوان یک شهر مهم در دوران اسلام از آن یاد می‌شود، اما می‌بینیم تمام سلسله‌هایی که اصفهان را به پایتختی برگزیده‌اند رویکردی ایرانمدارانه و فرهنگی داشته‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با اشاره به اینکه مرداویج زیاری یکی از پادشاهانی است که بسیار ایران دوست بوده و فرهنگ ایرانی را پاس می‌داشته به همین دلیل اصفهان را پایتخت خود قرار می دهد، ادامه داد: دوره سلجوقیان نیز حکومتی فرهنگی بر ایران حاکم می‌شود که مدام در فکر احیای ایران بوده‌اند و به همین دلیل در دوره اسلامی سلجوقیان نقش بسیار مهمی دارند، اما جای تاسف است که دوره سلجوقیان در ایران کمتر شناخته شده است و کشورهای دیگر از دوره سلجوقیان به عنوان افتخار یاد می‌کنند این درحالی است که ایران بیشتر از ترکیه می‌تواند به سلجوقیان افتخار کند چراکه کارگزاران ایرانی تحولات مهم سلجوقیان را ایجاد کرده‌اند.

الهیاری ادامه داد: اصفهان در دوران صفویه به عنوان پایتختی شکوهمند معرفی شد و آنچه امروز از شکوه و عظمت اصفهان در جهان می‌خوانیم فقط تعاریف خودی نیست بلکه این سیاحان و سفرنویسان جهان بوده‌اند که تا مدت‌ها پس از دیدن اصفهان مبهوت شکوه آن شده و مدام دست به قلم بوده‌اند.

وضعیت میراث فرهنگی اصفهان نگران کننده است

وی با بیان اینکه گفته می‌شود در بازار اصفهان در دوران صفویه به 12 زبان جهان صحبت می‌شده است، گفت: اصفهان روزگاری کانون فرهنگی جهان محسوب می‌شده است، اصفهان امروز متعلق به جهان است و ما به عنوان شهروندان آن میراث داران میراث‌های جهانی هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان تاکید کرد: وضع میراث فرهنگی اصفهان امروز در شرایطی خاصی قرار دارد و 22 هزار اثر واجد ارزش و نیازمند مراقبت در این استان موجود است یعنی امروز باید 22 هزار اثر نفیس پایش شود که از این تعداد 4000 اثر ارزشمند فقط در کلانشهر اصفهان هستند.

الهیاری با بیان اینکه وضعیت میراث فرهنگی اصفهان نگران کننده است، تصریح کرد: میدان نقش جهان امروز شرایط مطلوبی ندارد و شاید اگر قرار بود روش‌های سنتی را برای نگه داری از این میدان ادامه دهیم وضع نقش جهان به مراتب از این که بود بدتر می‌شد.

وی اظهار کرد: پس از مدت‌ها تحقیق و پژوهش پیرامون اثر جهانی میدان نقش جهان آن را برای استحکامات بیشتر به یک هیئت آلمانی سپرده‌ایم چراکه معتقد هستیم برای حفاظت از چنین میدانی نیازمند تخصص‌های منطقه‌ای، ملی و جهانی هستیم و میدان نقش جهان باید به یک شرایط پایدار دست پیدا کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان تاکید کرد: تلاش‌هایی جدی برای خروج داربست‌ها از عالی قاپو شروع کرده‌ایم و سعی داریم تا مرمت نهایی و کلی این مجموعه را به پایان رسانده و عالی قاپو را از شر داربست‌ها خلاص کنیم.

الهیاری به داربست‌های گنبد مسجد امام (ره) اشاره کرد و گفت: در زمینه گنبد مسجد امام (ره) یک حرکت اساسی صورت گرفته است و پس از 12 سالی که گنبد این مسجد در میان داربست‌ها محصور است سعی داریم که امسال این گنبد را هم از این حصار خارج کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پس از 40 سال و با یک حرکت جهادی سقف و پشت بام چهل ستون را نیز برای مرمت و تعمیر به دست مرمت‌گران سپرده شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
مسجد عالی قاپو (دروازه) اردبیل