سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اعدام شیخ نمر باید ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل پیگیری شود


گروه بین الملل خبرگزاری فارس؛ سعیدرضا دل‌شکیب:

شورای امنیت سازمان ملل متحد طی بیانیه ای که به امضاء 15 عضو این شورا رسیده است، حمله معترضان به سفارتخانه عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد را محکوم کرد و مقامات ایرانی را نسبت به "حفاظت از اماکن و پرسنل دیپلماتیک و کنسولی و رعایت کامل تعهدات بین‌المللی‌شان در این زمینه" فراخواند. در این بیانیه ضمن ابراز "نگرانی عمیق" از این اقدام، از ایران و عربستان خواسته است که ضمن حفظ "گفتگو های فی مابین، اقداماتی را برای کاهش تنش ها در منطقه اتخاذ کنند."

مهمترین وظیفه شورای امنیت سازمان ملل متحد، استقرار صلح و امنیت در جهان است. از این حیث طبیعی است که در موضوع تنش میان ایران و عربستان ورودی داشته باشد و از دو طرف خواستار حل تنش میان خود از طریق گفتگو باشد. اما در این بیانیه که بعد از شکایت دولت سعودی عربستان از ایران به شورای امنیت، صادر شده است، چند نکته به صورت عامدانه و چه بسا آمرانه مغفول مانده است.

تعرض به سفارتخانه و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد، حرکتی بوده که در یک فضای ملتهب احساسی از سوی عده ای از مردم انجام شده که البته در عرف بین المللی غیرقابل محتمل هم نبوده اما دولت ایران، همانطور که بارها از سوی مسئولین کشور ابراز شده است، با آن مخالف بوده و برای مهار ان نیز اقدام نموده است.بنابراین، شکایت دولت عربستان از دولت ایران اساسا قابل اعتناء از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد نمی بایست باشد. چرا که این اقدامی نا محتمل در عرف بین المللی نیست و در طول تاریخ و در کشورهای مختلف پیشینه ای مکرر دارد. این شورا می توانست همانگونه که در عرف بین الملل است، با لحن مناسبتری صرفا دولت ایران را به دقت بیشتر در انجام تعهدات بین المللی اش در حفاظت از اماکن دیپلماتیک دعوت کند. حال آن که لحن این بیانیه خطاب به ایران، خارج از عرف بین الملل و بسیار تند است. اینکه در پایان دو دولت را به گفتگو برای کاهش و پایان تنش فراخوانده است، نوعی تحقیر دولت و ملت ایران و تکریم دولت سعودی عربستان است. زیرا در این بیانیه ایران گناهکار است و اگر دولت عربستان با ایران گفت‌وگو کند از بزرگمنشی او است!

در این بیانیه اما به صورت مسئله یعنی اقدام جنایتکارانه و ضد حقوق بشری دولت عربستان در اعدام روحانی جلیل القدر شیخ نمر باقر النمر که صرفا به دلیل انتقاد از دولت عربستان گردن زده شد، اشاره ای نشده است! اقدامی که می تواند و انتظار هم می رود براساس وظیفه و ماموریت ذاتی شورای امنیت در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد با این دولت ضد حقوق بشری برخورد کرد.

حال آنکه دولت عربستان با اعدام این مرجع دینی موجی بزرگ از احساسات و عواطف را نه در ایران بلکه در سطح جهانی، عیله این اقدام، موجد شده است و مردم خشمگین در پی غلبه این احساسات و عواطف به سفارت عربستان تعرض کرده اند. البته آنگونه که از تصاویر این دو حادثه در تهران و مشهد بر می آید، نیروهای امنیتی ایران نیز در حد توان با معترضین برخورد کرده اند. مگر اینکه شورای امنیت ملل متحد، آنگونه که از لحن بیانیه بر می آید، انتظار داشته باشد دولت ایران نیزمانند دولت عربستان معترضین را گردن بزند!

نگرانی شورای امنیت سازمان ملل از حمله به سفارت سعودی درتهران و سکوت در برابر نقض حقوق بشر در عربستان حاکی از آن است که تنها نهاد برقراری صلح امنیت در جهان نسبت به یک حرکت احساسی محدود و قابل کنترل در جهان بسیار نگران ولی در عین حال نسبت به گردن زدن منشور بین‌المللی خود با شمشیر در نقطه دیگری از جهان بی‌اعتنا است.

از آن جائیکه شیخ نمر یک عالم و مرجع دینی است که در سراسر جهان پیروانی دارد و یک شخصیت بین المللی است، اعدام وی یک امر داخلی محسوب نمی شود بلکه یک مساله بین المللی است و انتظار آن است که شورای امنیت سازمان ملل متحد نسبت به پیگیری این جنایت بین المللی ورود کرده و برخورد لازم و قطعی را با دولت سعودی عربستان انجام دهد. زیرا این موضوعی نیست که تحت الشعاع موضوعات و مسائل دیگر قرار گیرد و پیروان این رهبر دینی آرام نخواهند نشست که این می تواند پیامدهای ناگواری در پی داشته باشد. کما اینکه با همه تلاش عربستان و چند دولت عربی همسو و حتی بیانیه مذکور شورای امنیت که تلاش کردند حمله به سفارت عربستان را در صدر ادبیات سیاسی و رسانه ای قرار دهند و خون به ناحق ریخته شده شیخ نمر را در این هیاهو سازی ، گم کنند، پیروان این شهید بزرگوار در اقصی نقاط دنیا ساکت ننشسته اند. حساسیت این مهم ایجاب می کند که شورای امنیت سازمان ملل متحد ازورود به فرعیات و بزرگنمایی آن ها خودداری کرده و به مسئولیت خود در قبال نقض آشکار حقوق بشر در عربستان و جنایتکاری های حکام این کشور در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد بپردازند. دکترین موسوم به «دخالت‌های بشردوستانه» که طی سال های اخیربر ان دامن زده می شود ایا شامل رفتار ضدبشری سعودی ها نمی شود که هم ملت خود را گردن می زند و هم ملت های همسایه از جمله یمن و عراق و سوریه را.

انتهای پیام/

 

http://fna.ir/UEZ4F7


ویدیو مرتبط :
عربستانِ پس از اعدام شیخ نمر