سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



آموزش و پرورش فاقد توانمندی برنامه‌ریزی برای گسترش مدارس غیردولتی است


عباس مقتدایی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در خصوص گسترش مدارس غیردولتی در آموزش و پرورش اظهار داشت: این وزارتخانه موانع و مشکلات مالی دارد که با کمک مجلس توانست سال گذشته مجوزی را اخذ کند که بر اساس آن می‌توانست زمین‌های خود را تغییر کاربری دهد و از محل این تغییر کاربری‌ها میلیاردها تومان به دست آورد ولی متأسفانه به جهت اینکه آموزش و پرورش توانمندی چنین فعالیت‌ها و بنیه لازم را ندارد، نتوانست از این ظرفیتی که پدید آمده بود، کوچکترین بهره را ببرد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر وزارت آموزش و پرورش دارای یک بدنه سنگین از جهت نیروهای اجرایی است که بیش از 90 درصد بودجه آموزش و پرورش و در برخی آمارها بیش از 98 درصد، صرف هزینه پرسنلی و اداری می‌شود و این فرصتی برای آموزش و پرورش باقی نمی‌گذارد تا بتواند اقدامات تربیتی و برنامه‌ریزی‌های دراز مدت خود را در جهت تحول بنیادین عملیاتی کند.

*پدید آوردن مدارس با کمک بخش خصوصی راهکار کمک به آموزش و پرورش است

مقتدایی افزود: یکی از راهکارهایی که می‌توانیم به آموزش و پرورش کمک کنیم تا بتواند ساماندهی لازم را انجام دهد، پدید آوردن مدارسی است که با کمک بخش خصوصی و متخصصین تعلیم و تربیت می‌توانند باری از دوش آموزش و پرورش بردارند.

وی با بیان اینکه این روند در سال‌های گذشته در قالب مدارس غیردولتی انجام شد، افزود: واقعیت این است که این نوع از برنامه‌های حمایتی آموزش و پرورش نیز در مقاطع مختلف دستخوش نگاه‌های سلیقه‌ای شده است و عملاً باری که قرار بود مدارس غیردولتی از دوش دولت و آموزش و پرورش بردارند برداشته نشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: حتی ابعاد نظارتی و حاکمیتی آموزش و پرورش در مدارس غیردولتی آنطور که شایسته بوده و در قد و قواره‌ای که برای آن تعیین شده بود، انجام نگرفت.

مقتدایی یادآور شد: امروز وزارت آموزش و پرورش توانمندی برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای گسترش نوع و کیفیت توسعه مدارس غیردولتی را عملاً از دست داده است و دچار انفعال و فعالیت‌های غیرهدفمند شده است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تأکید کرد: توصیه ما به مسئولان و شخص وزیر آموزش و پرورش آن بوده است که با اقدامات بسیار فعال و به دور از رفتارهای مقطعی به شکلی برنامه‌ریزی کنند تا بتوانند در درازمدت باری از دوش آموزش و پرورش بردارند.

وی با بیان اینکه متأسفانه این نابسامانی و سردرگمی همچنان قابل مشاهده است، افزود: کمیسیون آموزش مجلس با تشکیل ده‌ها جلسه با وزیر و معاونان وی همواره به این نکته تأکید کرده است که آماده برداشتن موانع و سنگ‌های پیش پای آموزش و پرورش است.

مقتدایی تصریح کرد: واقعیت این است که بخشی از این برداشتن موانع باید در قالب لایحه به مجلس و کمیسیون تخصصی مربوطه از سوی دولت و وزارتخانه ابلاغ شود که در این جهت بیش از آنکه دولت لایحه داده باشد، مجلس طرح‌ها و جلسات تخصصی و کارشناسی برگزار کرده است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه شاید در ماه‌های باقی مانده عمر کاری مجلس نهم نتوانیم کار ویژه‌ای انجام دهیم،خاطرنشان کرد: اما در قالب بودجه و لایحه برنامه ششم بسیاری ریل‌گذاری‌ها قابل انجام است که متأسفانه علی‌رغم کارهای مثبتی که انجام شده است تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیاد داریم و معتقدم در این جهت آنچه از مجلس دیده‌ایم اشتیاق و آنچه از وزارت آموزش و پرورش دیده‌ایم عدم استفاده از این اشتیاق برای کمک به آموزش و پرورش است.

انتهای پیام/

http://fna.ir/19PG21


ویدیو مرتبط :
مدارس غیردولتی چرا؟