سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جزئیات برنامه‌های گسترده در نوروز ۹۵


جزئیات برنامه‌های گسترده در نوروز ۹۵تسنیم/ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برنامه‌های گسترده ای را برای نوروز ۹۵ تدارک دیده است.

در نشست هماهنگی جشن نوروز که روز گذشته ( 20 دی ماه ) با حضور دو تَن از معاونان سازمان میراث فرهنگی و مدیر کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما و اعضای شورای سیاستگزاری جشن نوروز در محل ستاد مرکزی سازمان میراث فرهنگی برگزار شد رئوس این برنامه‌های تشریح شد.

در این نشست سمیع الله حسینی مکارم٬ معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دبیر شورای سیاستگزاری جشن نوروز اعلام کرد: برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی برای نوروز 95 شامل برگزاری 16 نوروز بازار در 12 استان کشور، همایش علمی نوروز، جشنواره عکس نوروز، جشنواره عروسک‌های نوروزی، نمایشگاه عکس نوروز در کشورهای منطقه، انتشار تمبر نوروز و انتشار کتاب گفت‌وگو با شخصیت‌ها و فرهیختگان است.

گفتنی است، در چارچوب شورای سیاستگذاری جشن نوروز چند کمیته در سازمان میراث فرهنگی تشکیل شده است که نشست‌های این شورا از مرداد 94 تاکنون برگزار شده است. بر اساس این گزارش در کمیته «همایش علمی» به ریاست پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی٬ همایش نوروز٬ میراث صلح و دوستی شامل بخش‌های فراخوان مقاله٬ افتتاحیه٬ پنل‌های علمی موازی٬ نمایشگاه عکس نوروز در کشورهای اکو٬ نمایشگاه عکس سلام‌های نوروزی٬ نمایشگاه عروسک‌های نوروزی٬ تقدیر از نوروزشناسان٬ چاپ کتاب سلسله مقالات ارائه شده به همایش٬ چاپ کتاب‌های «نوروز و محیط زیست»٬ «بازی‌های نوروز» و «نان و شیرینی‌های نوروز»٬ انجام می‌شود.

همچنین، در «کمیته نوروز بازار» به ریاست محمد میرشکرایی٬ عضو کمیته ثبت میراث فرهنگی ناملموس برگزاری نوروز بازار در 12 استان کشور شامل٬ تهران٬ اصفهان٬ کرمان٬ گلستان٬ سیستان و بلوچستان٬ گیلان٬ آذربایجان شرقی٬ کردستان٬ خوزستان٬خراسان رضوی، هرمزگان و بوشهر در دهه سوم اسفند ماه پیش‌بینی شده است.

یادآور می‌شود، در «کمیته عروسک‌های نوروزی» به ریاست مدیرمرکز میراث ناملموس تهران٬ پانل‌های علمی موازی با همایش نوروز با موضوع عروسک نوروزی و همچنین نمایشگاه عروسک‌های نوروزی٬ نمایش عروسکی٬ نمایش فیلم٬ نمایشگاه عکس٬ کارگاه ساخت عروسک‌های بومی و محلی در سطح ملی و بین المللی در کاخ جهانی گلستان برنامه ریزی شده است.

همچنین «کمیته اجرایی» نیز به ریاست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی٬ صنایع دستی و گردشگری تشکیل شده و برنامه‌های مختلفی در قالب طرح‌های ساخت انیمیشن ویژه گردشگری نوروز٬ استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و اطلاع رسانی٬ همکاری با شهرداری‌ها و صدا و سیما٬ برگزاری دومین جشنواره فیلم و عکس نوروز٬ چاپ تمبر نوروز٬ انتشار نشریه نوروز٬ انجام امور تبلیغاتی و اطلاعرسانی در فضای مکتوب و مجازی و سایت سازمان٬ چاپ کتب مرتبط با همایش نوروز و چاپ پوستر٬ اجرایی می‌شود.

در این راستا مجمع عمومی سازمان ملل متحد سه شنبه 4 اسفند 1388 برابر با 23 فوریه 2010 با تصویب قطعنامه ای روز 21 مارس برابر با یک فروردین را در چارچوب ماده 49 و تحت عنوان فرهنگ صلح به عنوان روز جهانی نوروز به تصویب رساند و در تقویم خود جای داد٬ در این اقدام که برای نخستین بار در تاریخ این سازمان صورت گرفت٬ نوروز ایرانی به عنوان یک مناسبت بین المللی به رسمیت شناخته شد. قطعنامه نوروز به ابتکار نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد و با همکاری جمهوری آذربایجان٬ افغانستان٬ تاجیکستان٬ ترکیه٬ ترکمنستان٬ قزاقستان و قرقیزستان آماده و به مجمع عمومی سازمان ملل ارایه شد. همچنین در 8 مهر همان سال عید نوروز به عنوان میراث فرهنگی و معنوی بشری٬ در سازمان آموزشی٬ علمی و فرهنگی سازمان ملل٬ یونسکو٬ به ثبت رسیده بود.

حمید ضیایی پرور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسان سازمان میراث فرهنگی در این زمینه گفت: براساس وظایفی که سازمان میراث فرهنگی در پژوهش٬ معرفی و حفاظت بر عهده دارد٬ شورای سیاستگزاری نوروز تشکیل شد که در سال جاری به شکل هدفمند و منظم برنامه های جشن نوروز را پیگیری می کند.

به گفته وی در نشست‌های شورای سیاستگذاری جشن نوروز شخصیت‌های مختلفی تاکنون حضور یافته و دیدگاه‌های خود را مطرح کرده اند. در یکی از جلسات اخیر این شورا، حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی٬ دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی شرکت کرد و نوروز را شناسنامه تاریخی و هویت ملی کشور دانستند و بر لزوم تقویت ابعاد شادی بخش نوروز تاکید کرد.

وی نوروز را یکی از آئین‌هایی دانست که در مقاطع تاریخی مختلف حفظ و به جهانیان معرفی شده است و افزود: نوروز یک سنت درخشان و پایدار تاریخی است که شاهد دگرگونی‌های عظیم و آمد و رفت‌های بسیاری از دولت‌ها بوده است.

داود نعمتی انارکی مدیر کل روابط عمومی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز در این نشست شورا شرکت کرده و آمادگی صدا و سیما را برای پوشش خبری برنامه‌های نوروز 95 اعلام کرد.

وی گفت: صدا و سیما وظیفه خود را حراست از میراث فرهنگی و توسعه و ترویج میراث معنوی و ناملموس کشور می‌داند.

در نشست روز گذشته این شورا مرتضی رحمانی موحد٬ معاون گردشگری و دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر نیز با ارائه توضیحاتی گفت: با توجه به اینکه رویکرد این ستاد در 2 سال گذشته موفق بوده است٬ مدیریت فرهنگی و نظام‌مند کردن آداب سفر٬ امسال در دستور کار ستاد هماهنگی خدمات سفر قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های ستاد سفرهای نوروزی با شورای سیاستگذاری جشن نوروز 95 در هماهنگی کامل اجرا خواهد شد و از همه ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرای عضو ستاد سفرهای نوروزی به این منظور استفاده خواهد شد.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

سورس خبر: تسنیم


ویدیو مرتبط :
تقلب گسترده در آمار برنامه نود