علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



گرمای بی‌سابقه قطب شمال در ۱۱۵ سال گذشته/یخ‌هایی که از دست می‌روند


دانش > طبیعت - این روزها گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی دغدغه اکثر کشورهای جهان شده و توافق پاریس هم به همین خاطر صورت گرفت.اما به گزارش ایرنا دمای هوای قطب شمال از سال 1900 میلادی تاکنون به بالاترین میزان خود رسیده است.

گزارش سالانه اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا در رابطه با قطب شمال نشان می دهد که دمای هوای قطب شمال در حال افزایش است و با 1.3 درجه افزایش نسبت به دمای میانگین، به بالاترین میزان در طول 115 سال گذشته رسیده است؛ در حالی که سطح اقیانوس منجمد شمالی به دلیل ذوب شدن یخ ها به پایین ترین میزان از سال 1979 میلادی رسیده است. در اثر این رخداد، زیستگاه شیر دریایی در معرض نابودی قرار گرفته است.این گزارش توسط 70 محقق از 10 کشور جهان تدوین شده است. دمای میانگین قطب در سطح خشکی و بین ماه اکتبر 2014 تا ماه سپتامبر 2015 اندازه گیری شد و بر اساس این اندازه گیری، از ابتدای قرن بیستم تا کنون، این دمای میانگین 3 درجه افزایش داشته است.بر اساس اظهارات محققان، دمای هوای قطب شمال با دو برابر سرعت نسبت به سایر نقاط زمین در حال افزایش است. همچنین در سال های 1981 تا 2010 میلادی مساحت اقیانوس منجمد در هر دهه 13.4 درصد کاهش یافته است. میزان برف موجود در قطب نیز از سال 1979 میلادی تا کنون در هر دهه 18 درصد کاهش داشته است.در سال میلادی جاری، گرینلند شاهد اولین رخداد جدی ذوب یخ از سال 2012 تا کنون بود و بیش از نصف مساحت آن در این رخداد از بین رفت.

با وجود این، رشد یخچال های طبیعی، میانگین یخ از دست رفته در قطب را به 16.5 کیلومتر مربع کاهش داده است.ذوب یخ ها موجب رسیدن نور بیشتر به لایه های بالای اقیانوس و در نتیجه افزایش فتوسنتز و رشد جلبک ها شده است. بر اساس این گزارش در سال 2015 در اقیانوس منجمد شمالی، شکل گیری گروه های عظیم فیتوپلانکتون ها در حاشیه فلات قاره از جمله آب های جنوب غرب و شرق گرینلند، دریای برینگ در بین آلاسکا و روسیه و همچنین دریاهای بارنتس، کارا و لاپتو قابل مشاهده بود.این وقایع موجب بروز تغییراتی در زیستگاه شیرهای دریایی شده است. این پستانداران غول پیکر برای تولید مثل و حفظ فرزندانشان از حمله دشمنان، روی یخ ها زندگی می کنند؛ اما در سال های اخیر با از بین رفتن زیستگاه طبیعی این جانوران، گروه های بزرگی از شیرهای دریایی به خشکی نقل مکان کرده اند. این رفتار موجب بروز مشکلاتی از جمله کمبود غذا، تجمع بیش از حد و مرگ توله ها در اثر له شدن زیر وزن شیرهای دریایی بالغ شده است.در اثر این تغییرات آب و هوا گروه های بزرگی از گونه های ماهیان نیمه قطبی نیز به آب های قطبی وارد شده اند. در اثر این مهاجرت، حیات ماهیان بومی قطب شمال دچار چالش های جدی شده است.

۵۴۵۴


ویدیو مرتبط :
تلخ ترین شکست ۱۱۵ سال گذشته آرسنال (۲۰۱۱)