سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



دکتر سلام/ نقش استرس در بروز بیماری های گوارشی


دکتر سلام/ نقش استرس در بروز بیماری های گوارشیایرنا/ یک فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد نقش استرس و مشکلات روحی را در ایجاد مشکلات گوارشی تشریح کرد.
نقش استرس در بروز بیماری های گوارشی
دکتر پژمان علوی نژاد  اظهار کرد: در سراسر دستگاه گوارش سلسله اعصاب احشایی وجود دارد که حرکات دستگاه گوارش را کنترل کرده و بر روی ترشحات سلول های مخاطی جداره دستگاه گوارش تاثیر دارد.
وی افزود: وقتی به هر دلیل فرد دچار استرس می شود این معضل روحی، کارکرد اعصاب احشایی موجود در دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار داده و کارکرد این ارگان ها تغییر می کند.
دکتر علوی نژاد ادامه داد: تغییر در کارکرد ارگان ها و تغییرات ترشحات آنها، آسیب های مختلفی در دستگاه گوارش فرد ایجاد کرده و فرد را دچار مشکل می کند.
عضو مرکز تحقیقات بیماری های گوارشی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص عوارض استرس بر دستگاه گوارش گفت: از شایع ترین آنها می توان به اختلال در حرکات روده، اسهال و یبوست، تغییر در آستانه تحریک پذیری و حساسیت در جداره روده ها، نفخ و احساس درد شکمی، سنگینی و سوزش سر دل اشاره کرد.
وی افزود: بنابراین فرد دردهای مختلفی را بدون داشتن منشا جسمانی احساس می کند که به آنها دردهای روحی- جسمانی می گویند.
دکتر علوی نژاد اظهار کرد: استرس و مشکلات روحی می تواند سایر بیماری های زمینه ای را در فرد تشدید کند که از جمله آنها بیماری التهاب روده ای، سوء هاضمه و یبوست و نفخ است.
این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد ادامه داد: فشارهای روحی در صورت طولانی شدن و تحت تاثیر قرار دادن کارکرد ایمنی بدن می تواند منجر به عوارض ناخواسته شود.
وی اضافه کرد: دردهای روحی - جسمانی می تواند با پایین آوردن آستانه تحریک پذیری اعصاب احشایی و اختلال در کیفیت خواب فرد را دچار مشکل کند که از جمله عوارض طولانی مدت استرس است.
دکتر علوی نژاد خاطرنشان کرد: مراجعه به روانشناس، خود مراقبتی، پرهیز از رفتارهای استرس آور، کنترل خشم و مدیریت استرس از جمله راه های پیشگیری و کنترل این مشکل است.


منبع: ایرنا


ویدیو مرتبط :
شایع ترین بیماری گوارشی کودکان