سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تحقق عدالت جنسیتی از آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران است/ خلأهای جدی آماری در حوزه زنان و خانواده وجود دارد


به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در نشست خود با مدیران کل امور بانوان دستگاه‌های اجرایی، گفت: مباحث متعددی در این جلسه مطرح شد که بنده سعی می‌کنم در چند محور پاسخگوی مباحث مطرح شده باشم.

وی ادامه داد: بنای ما در دولت یازدهم تعامل مؤثر و سازنده با سایر نهادهاست و تاکنون دستاورد بسیار خوبی نیز داشتیم و این سیاست برآوردی است که در چارچوب سیاست‌های دولت آن را در پیش گرفتیم و امیدواریم در تمام بخش‌ها ساری و جاری باشد.

مولاوردی گفت: نتایج ارائه شده در این نشست حاصل تلاش‌های مجموعه دولت است و ما همه با هم این عملکردها را داشتیم و ما در قبال موضوعاتی که عملیاتی شده است یا نه هنوز عملیاتی نشده مسئولیت داریم و با این نگاه امیدواریم نقشه ‌آینده را ترسیم کنیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده  با بیان اینکه اگر پول، منابع مالی و منابع انسانی وجود داشته باشد مدیریت کاری ندارد، گفت: باید توازن بین واقعیت‌ها، امکانات و مقدورات برقرار شود با مروری کوتاه به مأموریت‌های انجام شده می‌توانیم درک روشن و مشخصی را از شرایط موجود به دست بیاوریم. بعضاً‌ مطرح می‌شود که چرا معاونت امور زنان و خانواده بر روی مسائل و آسیب‌ها متمرکز شده و موضوعاتی را مطرح می‌کند که به نوعی سیاه‌نمایی است البته این رویکردی است که منتقدان آن را مطرح می‌کنند در حالی که ما معتقدیم اولین مأموریت ما شناسایی خلأ‌ها و آسیب‌ها است تا بتوانیم جلب توجه کنیم و حساسیت لازم را ایجاد کنیم تا برای پر کردن شکاف‌ها اقدامات مؤثری صورت گیرد.

مولاوردی به موضوع دختران بازمانده از تحصیل اشاره کرد و گفت: باید ما نیز به این موضوع ورود پیدا کنیم و با توجه به وضعیتی که وزارت آموزش و پرورش دارد ما نیز در کنار آنها قرار گیریم و با شناسایی ظرفیت‌ها برای غلبه بر مشکلات و برون‌رفت از وضعیت موجود با سایر نهادها هماهنگ شویم.

وی افزود: در برخی سفرهای استانی موضوعاتی مانند سالن اختصاصی برای ورزش بانوان مطرح می‌شود که بارها وزیر ورزش و جوانان گفته است مگر سالن‌های موجود مخصوص آقایان است و باید استفاده از ‌آنها مدیریت شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در بحث ترویج همکاری‌های شبکه‌ای می‌توان به برگزاری نشست‌های منطقه‌ای اشاره کرد و  اینکه چه باید بکنیم تا شبکه‌های پایداری داشته باشیم بسیار مهم است. ما این ضعف را در تمام موضوعات داریم و فقط در حوزه زنان و خانواده نیست و متأسفانه همکاری و اثربخشی لازم را نمی‌بینیم.

مولاوردی افزود: برخی موضوعات جذاب است هم بودجه را جذب می‌کند هم اینکه بسیاری به آن می‌پردازند؛ موضوعاتی مانند تحکیم خانواده، آموزش‌های قبل، بعد و حین ازدواج از جمله این موضوعات است اما چرا تأثیر مورد انتظار حاصل نمی‌شود اینها همه جای سؤال است که امیدواریم با ترویج همکاری‌های شبکه‌ای بتوانیم به نتایج مورد انتظار دست پیدا کنیم. تا مجموعه فعالیت‌ها بتواند به ارتقای سرمایه اجتماعی زنان بپردازد.

وی با اشاره به اینکه اگر برنامه ششم به تصویب برسد چارچوبی را مشخص کردیم که در همان چارچوب امیدواریم برنامه‌ها به تصویب برسد و برنامه ششم با بقیه برنامه‌ها تفاوت اساسی پیدا کرده است و ما یک لایحه احکام و یک برنامه ششم داریم. برخی برنامه‌ها تنها به مجوز دولت نیاز دارد و برای رسیدن به این چارچوب بسیار تلاش کردیم، در تبصره 26 ماده واحده لایحه احکام اگر به تصویب برسد بسیاری از این مباحث از جمله ساختار، الزام دستگاه‌ها به طرح‌ها، برنامه‌ها و پیشنهادات، آیین‌نامه نحوه سازوکارها و اعتبارات مورد نیاز را خواهیم بود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه جایگاه ستاد ملی زن و خانواده هم اکنون جدی گرفته نمی‌شود، گفت: با وجود اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما تاکنون هیچ کدام از مصوبات آن به اجرا در نیامده است.

وی تصریح کرد: به زودی تحولی جدی در نحوه انجام مأموریت خواهیم داشت که نهایتاً ما را به تحقق عدالت جنسیتی خواهد رساند به گونه‌ای که در تمام جنبه‌های زندگی به تعادل جنسیتی برسیم که این موضوع نیز ظاهراً مورد انتقاد قرار گرفته است که ما چرا به دنبال عدالت جنسیتی هستیم در حالی که این موضوع از آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران است و به جد پیگیر آن هستیم اما این را هم به نوعی مورد نقد قرار می‌دهند و آن را به برخی از آموزه‌ها ارتباط می‌دهند در حالی که در کنار نقدهای مطرح شده هیچ پیشنهاد جایگزینی را ارائه نمی‌دهند.

مولاوردی تصریح کرد: انتقاد دیگری که به معاونت امور زنان مطرح است این است که بخش جمعیت را حذف کرده در حالی که باید گفت این موضوع در لایحه احکام گنجانده شد اما اشاره شد که برنامه جامع عملیاتی را دولت باید تدوین کند که در این شرایط دیگر نیازی به تصویب مجلس نیست.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده  افزود: بر این اساس موضوع جمعیت به یک برنامه جامع عملیاتی نیاز داشت که بر اساس نظر هیأت وزیران قرار شد برنامه برگردد و نظرشان مبنی بر این بود که جای آن در لایحه احکام نیست و دولت قرار است در 5 سال برنامه این موضوع را پیش ببرد.

وی در خصوص برگزاری نشست‌های منطقه‌ای گفت: آخرین نشست منطقه‌ای ابتدای سال 95 برگزار می‌شود و سپس با آسیب‌شناسی نشست‌های برگزار شده ادامه آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مولاوردی با بیان اینکه در بحث آماری تفاهم‌نامه‌ای را به پژوهشکده آمار مرکز آمار ایران منعقد کرده‌ایم، گفت: بر اساس تفاهم صورت گرفته شاخص‌های جنسیتی و برخی شاخص‌ها وآمار که تاکنون وجود نداشته است در حال آماده شدن است چرا که تاکنون خلأ‌های آماری زیادی در حوزه زنان و خانواده و وضعیت موجود زنان وجود داشت.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به بودجه معاونت امور زنان گفت: در مورد بحث بودجه در مرحله لایحه هستیم و منتظر هستیم ببینیم مجلس چه برخوردی می‌کند حتماً به محض تصویب بودجه باید ظرفیت‌های آن مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی در خصوص صحبت یکی از مدیران کل امور زنان استان‌ها در خصوص ارائه الگوی جامعی از زندگی حضرت زهرا (س) در مجامع بین‌المللی گفت: اگر از نزدیک شرایطی فراهم شود که زنان در مجامع بین‌المللی حاضر شوند خواهند دید که این مجامع سازوکار خاص خود را دارند و بیشتر جایگاه مشورتی دارند و موضوعات از پیش تعیین شده این در دستور کارشان قرار دارد و برعکس کشورهایی مانند ما که چندان به برنامه بلندمدت اعتقادی نداریم آنها برنامه بلندمدتی برای خود تعریف کرده‌اند.

مولاوردی افزود: این موضوع باید در سازمان همکاری‌های اسلامی، بنیاد فرهنگی، علمی یونسکو و برنامه‌های این چنینی مورد پیگیری قرار گیرد و در داخل کشور نیز شاخص‌های مختلف معاصرسازی زندگی حضرت زهرا (س) را تعیین کرده‌ایم تا به یک الگوی عملی قابل استفاده دست پیدا کنیم و آن را ارائه دهیم تا به کار گرفته شود.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
‫حسین بهزاد : جشنواره عمار تحقق وعده عدالت اجتماعی در حوزه هنر‬‎