سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



دکتر ملک‌زاده برترین محقق ایران در تولید مدارک علمی/پرکاربردترین کلیدواژ‌ه‌های محققان


اطلاعات پایگاه اسکوپوس که دربردارنده داده‌های استنادی بیش از 22 هزار نشریه علمی از سراسر دنیاست، نشان می‌دهد کل مدارک علمی منتشر شده محققان ایرانی که آذرماه سال جاری در مجلات نمایه شده اسکوپوس منتشر شده است، یک هزار و 855 عنوان بوده که این مدارک 182 استناد دریافت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، در مقایسه با آبان ماه امسال، تعداد مدارک علمی ایران در آذر ماه، 400 مدرک و تعداد استنادها نیز 5 واحد افزایش داشته است.

مقایسه تعداد مدارک علمی ایران در آبان و آذر امسال

حوزه‌های موضوعی برتر در تولید مدارک علمی

بر اساس گزارشی که دفتر علم‌سنجی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی منتشر کرده است، حوزه های مهندسی با 447 مدرک، علوم پزشکی با 409 مدرک ، علوم مواد با 313 مدرک، شیمی با 288 مدرک و فیزیک و نجوم با 280 مدرک بیشترین مدارک علمی را منتشر کرده‌اند.

10 حوزه موضوعی برتر

پراستنادترین مقاله آذر ماه امسال

بر همین اساس در میان مدارک علمی که بیش از 4 استناد به خود اختصاص داده‌اند مقاله The applications of cone-beam computed tomography in endodontics: A review of literature با دریافت 7 استناد، بیشترین تعداد استناد را در میان مدارک علمی کشور به خود اختصاص داده است.

مدارک علمی برتر بر اساس استناد

نویسندگانی که دارای بیشترین مدرک علمی منتشره بوده‌اند

همچنین در این گزارش نویسندگانی که بیشترین مدرک علمی منتشر شده را داشته‌اند، دکتر رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت و رییس پژوهشکده گوارش بیمارستان شریعتی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با 8 مقاله علمی و نیز دکتر شادپور ملک‌پور از گروه شیمی دانشگاه اصفهان با 7 مقاله علمی، دکتر مسعود صلواتی نیاسری از موسسه نانوتکنولوژی دانشگاه کاشان با 6 مقاله علمی، دکتر محمد محسن مومنی از گروه شیمی دانشگاه اصفهان و هرکدام با 5 مقاله، بوده‌اند.

نویسندگانی که 5 یا بیش از 5 مدرک علمی منتشر کرده‌اند

نویسندگان برتر بر اساس تعداد استناد مقالات

همچنین مقاله‌های منتشر شده مهتا فضل‌یاب از دانشگاه شهید بهشتی تهران با دریافت 9 استناد، محمد جعفر اقبال با دریافت 8 استناد، امیرحسین کیارودی ، یاسر صافی و محمد مهدی اقدسی هرکدام با دریافت 7 استناد نویسندگان برتری هستند که مقالاتشان هفت یا بیش از هفت استناد دریافت کرده است.

نویسندگانی که بیشترین استناد مقالات را کسب کرده‌اند

دانشگاه‌های برتر

براساس گزارش دفتر علم‌سنجی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، در آذر ماه سال جاری، دانشگاه های علوم پزشکی تهران با انتشار 175 عنوان مقاله، دانشگاه تهران با 161 عنوان مقاله و علوم پزشکی شهید بهشتی تهران با 87 عنوان مقاله به ترتیب بیشترین تعداد مدارک علمی را کشور در آذرماه را بر اساس داده‌های پایگاه اسکوپوس منتشر کرده‌اند.

مقایسه اطلاعات استخراجی آبان و آذرماه سال جاری در خصوص دانشگاههای دارای بیشترین مقالات منتشره نشان می‌دهد دانشگاه تهران که رتبه اول آبان ماه را در میان دانشگاهها داشت با یک پله نزول رتبه دوم و دانشگاه صنعتی امیرکبیر که رتبه سوم را در اختیار داشت با دو پله نزول رتبه پنجم را در آذرماه در اختیار دارد.

دانشگاه‌های دارای بیشترین مقالات منتشره در آذر ماه

مجلاتی که 15 یا بیش از 15 مدارک علمی ایران را منتشر کرده‌اند

همچنین مجلات بین‌المللی Journal of the Iranian Chemical Society با انتشار 35 مدرک، Iranian Journal of Pharmaceutical Research با انتشار 30 مدرک و Journal of Molecular Liquids با انتشار 22 مدرک مجلاتی هستند که در آذرماه گذشته بیشترین تعداد مدارک علمی را از محققان ایرانی منتشر کرده‌اند.

مجلاتی که 15 یا بیش از 15 مدرک علمی را در آذرماه منتشر کرده‌اند

کلید واژه‌های پرکاربرد آثار محققان ایران و جهان در حوزه‌های مهندسی و پزشکی آذرماه

گزارش مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی با استخراج یک صد کلید واژه پرکاربرد آثار محققان ایران و جهان در حوزه‌های مهندسی و پزشکی آذرماه امکان مقایسه فعالیت‌های علمی ایران و جهان را در این حوزه‌ها فراهم کرده است.

بر اساس بسامد استفاده این کلید واژه‌ها در حوزه مهندسی جهان عبارتند از « Finite element method»، « Algorithms » و « Article»که به ترتیب با بسامد 559، 555 و 511 و سه کلید واژه نخست مهندسی ایران به ترتیب واژه‌های«optimization»، «Scanning electron microscopy» و «Algorithms» با بسامد 58، 47 و 40 بوده‌ است.

همچنین سه کلیدواژه پرکاربرد در حوزه پزشکی جهان نیز در ماه گذشته عبارتند از « Priority journal»، «Female» و «Male» به ترتیب با بسامد 8953، 6998 و 6860 و سه کلید واژه مهم ایران در این حوزه واژه‌های «Article»، «human»و «female»به ترتیب با بسامد 236، 207 و 126 بوده است.

بر اساس این گزارش، کلیدواژه « Nonhuman» با بسامد 254 در جهان از حوزه مهندسی و کلید واژه Treatment outcome» با بسامد 719 در حوزه پزشکی، پرکاربردترین واژگانی هستند که در مقالات ایرانی کاربرد ندارند و در مقابل کلید واژه «electrochemical impedance spectroscopy» از حوزه مهندسی با 12 بار استفاده و کلید واژه « Article» پرکاربردترین کلید واژه حوزه پزشکی هستند که در مقالات جهانی کاربرد ندارد.

گفتنی است کلید واژه‌های مشترک در حوزه مهندسی و پزشکی در ایران و جهان به ترتیب 58 و 61 کلیدواژه مشترک است.

کلیدواژ‌ه‌های پرکاربرد ایران و جهان در حوزه مهندسی و پزشکی

کلیدواژه‌های پرکاربرد پزشکی که در مقالات ایران کاربرد ندارد

کلیدواژه‌های مهندسی که در میان 100 واژه ایران قرار ندارند

کلیدواژگان پرکاربرد پزشکی ایران که در میان 100 واژه پرکاربرد جهان قرار نداشته‌اند

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
مستند دکتر رضا ملک زاده(فرستنده:میلاد جوکار)