برطرف کردن یک سوءتفاهم تاریخی


مصطفی احمدی که سال گذشته با فیلم «نزدیک‌تر» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت، با اعلام اینکه هنوز تاریخ دقیق اکران این فیلم مشخص نیست، گفت: باید سوء تفاهمی تاریخی را در زمینه اکران سینما برطرف کنیم.

این کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایسنا که از آغاز علاقه‌مند بود فیلمش را پاییز اکران کند، افزود: ما از شهرویور ماه برای اکران فیلم قرارداد بستیم و هر روز هم به ما گفته می‌شود که فیلمتان به زودی اکران می‌شود اما در واقع چنین نیست و ما هم این را می‌دانیم. به هر حال ما دیر اقدام نکردیم ولی متاسفانه همیشه معضل اکران وجود دارد.

وی به این پرسش که با این وضعیت چشم‌اندازتان برای اکران «نزدیک‌تر» چه زمانی خواهد بود، توضیح داد: پخش‌کننده اعلام کرده فیلم ما به سرگروهی سینما «کورش» اکران می‌شود ولی هیچ نمی‌دانم تاریخ اکران آن چه زمانی خواهد بود.

احمدی با اشاره به مشکلات فراوان اکران فیلم‌های سینمایی ادامه داد: دو، سه سالی است که فیلم‌های سینما از اواسط دی‌ماه برای اکران دچار مشکل می‌شوند، یکی از دلایل آن نزدیک شدن به جشنواره فجر و دیگری به خاطر نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و امور شب عید است.

او اضافه کرد: اگر فیلم‌ها قبل از زمستان اکران شوند، حتی اگر به کف فروش بیفتند و سرگروه را از دست بدهند، باز هم می‌توانند نمایش خود را در تک و توک سینما‌هایی ادامه بدهند و این چنین نیست که چرخه حیات فیلم ناگهان قطع شود.

احمدی فصل زمستان را دشوارترین فصل برای اکران فیلم‌ها دانست و توضیح داد: در این فصل همه علاقه‌مندان جدی سینما درگیر جشنواره فجر می‌شوند و دیگر زمان، امکان و حوصله‌ای برای دیدن فیلم‌های دیگر ندارند. از سوی دیگر شب عید هم تمام سینماها ترجیح می‌دهند فیلم‌هایشان را بردارند و سالن‌های خود را به اکران فیلم‌های نوروزی اختصاص بدهند. در نتیجه فیلم‌هایی که در این مقطع اکران می‌شوند، حتی تنفس مصنوعی خود را هم از دست خواهند داد و این مشکل عمومی سینماست.

او ادامه داد: به طور واقع فیلم‌هایی که در آستانه جشنواره فجر اکران شده‌اند بدون توجه به کیفیت و پتانسیلی که برای استقبال دارند، به نوعی فیلم‌های سوخته‌اند و بعد از جشنواره فجر هم زمان مناسبی برای اکران فیلم‌ها نیست چرا که خانواده‌ها ترجیح می‌دهند درآمد خود را صرف امور شب عید کنند و دیگر خیلی به امور دیگر اهمیتی نمی‌دهند و در این وضعیت سینما همیشه کمترین اولویت را برای خانواده‌ها دارد به همین دلیل فروش فیلم‌ها پایین می‌آید.

احمدی ابراز تأسف کرد: اکران زمستان ایران واقعا مانند فصل زمستان است و این تعبیر به معنای واقعی کلمه وجود دارد. البته همیشه می‌توان شعار داد که فیلم خوب در هر شرایطی مورد استقبال قرار می‌گیرد اما مسئله اینجاست که اگر همان فیلم خوب در شرایط مناسبی اکران شود، طبیعتا بیشتر مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

این هنرمند در ادامه به بعضی سوءتفاهم‌ها در زمینه اکران فیلم‌ها اشاره کرد و توضیح داد: این سوءتفاهمی تاریخی یا آدرس غلطی است که بعضی دوستان به کار می‌برند و به محض اینکه فیلم‌شان اکران نمی‌شود، می‌گویند دولت باید به این وضعیت رسیدگی کند در حالی که شورای صنفی نمایش برآمده از اصناف سینمایی است، یعنی از یک سو اصناف در این زمینه دخیل هستند و از سوی دیگر پخش‌کنندگان فیلم هستند که باید ضامن حقوق سینماگران باشند و معلوم نیست در این میان مسئولان چه کاره‌اند که بعضی دوستان آن‌ها را مورد خطاب قرار می‌دهند.

احمدی خاطرنشان کرد: بنابراین مسئله اکران فیلم‌ها ماجرای درون خانوادگی است و خود ما باید آن را حل کنیم. در این بین سازمان سینمایی چه می‌تواند بکند؟! ضمن اینکه شورای صنفی نمایش در دو سال گذشته طبق روال پیشین خود عمل می‌کند یعنی شورایی برآمده از اصناف است و تنها تفاوت‌اش با دروه‌های قبل‌تر این است که جلساتش در خانه سینما برگزار نمی‌شود.

مصطفی احمدی در پایان به ایسنا گفت: من معتقدم که به عنوان فیلمساز اگر در زمینه اکران فیلمم انتقادی دارم، باید آن را درون خانواده خود حل کنم نه اینکه با جنجال و هیاهو دولت و ارشاد را مسئول بدانم.

به گزارش ایسنا، فیلم «نزدیکتر» به کارگردانی سپهر سیفی و محصول «ایران نوین فیلم» است که در جشنواره فجر سال گذشته در بخش فیلم‌های اول مورد تقدیر قرار گرفت.

صابر ابر، پگاه آهنگرانی، پارسا پیروزفر، نازنین فراهانی، شیرین یزدانبخش، محمد بحرانی، فراز مدیری و ستاره اسکندری بازیگران این فیلم هستند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
سوءتفاهم