سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



در گفتگو با روسای ۴ تشکل دانشجویی مطرح شد: از فشار بر تشکل های دانشجویی تا اردوهای مختلط و کنسرت در دانشگاه ها


در گفتگو با روسای ۴ تشکل دانشجویی مطرح شد: از فشار بر تشکل های دانشجویی تا اردوهای مختلط و کنسرت در دانشگاه ها

الف/ متن پیش رو در الف منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

رهبر انقلاب هفته گذشته در دیدار رؤسای دانشگاه‌ها، دانشگاه را مهم‌ترین مرکز تربیت مدیران آینده‌ی کشور داستند؛ به‌گونه‌ای که عملکرد مناسب و یا غیرمناسب دانشگاه‌ها در این زمینه، آینده‌ی کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

در همین زمینه، دو نکته برای چندمین بار در کلام ایشان به تذکر بیان شد؛ اول تحت فشار قرار گرفتن تشکل‌های مؤمن و انقلابی در دانشگاه‌ها که رهبری با انتقاد از آن، حتی خواستار آن شدند که فضا دست اینان قرار گیرد و نکته‌ی بعدی اوضاع فرهنگی دانشگاه‌ها بود و انتقاد مجدد ایشان از اردوهای مختلط دانشگاهی و برگزاری کنسرت در دانشگاه‌ها.

در همین راستا «الف»، گفتگویی با روسای بسیج دانشگاه‌ها انجام داده که به شرح زیر است:

برگزاری اردوها و کنسرت‌های مختلط با مجوز مسئولین دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد
حامد اسماعیلی، مسئول سیاسی بسیج دانشگاه امیرکبیر در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر مسائل و مشکلات فرهنگی در دانشگاه‌ها و انتقاد از برخی اقدامات انجام‌گرفته، اظهار داشت: از آغاز سال تحصیلی جدید، مشکلات زیادی در دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه امیرکبیر وجود دارد که متاسفانه مسئولین اقداماتی در راستای حل این مشکلات انجام نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر فضای فرهنگی دانشگاه‌ها مسموم بوده و مشکلات زیادی در مورد بحث حجاب، اجرای کنسرت و برگزاری اردوهای مختلط وجود دارد که کسی مسئولیت رسیدگی به آن را بر عهده نمی‌‌گیرد. به طور مثال در گذشته حراست دانشگاه با دانشجویان بی حجاب در دانشگاه امیرکبیر برخورد می‌کرد، اما اکنون با تصویب خود مسئولین، برخوردی با دانشجویان بی حجاب در دانشگاه‌ها صورت نمی‌گیرد که این موضوع به مشکل اساسی در دانشگاه‌ها تبدیل شده و فضای علمی و فرهنگی دانشگاه را مسموم کرده است.

مسئول سیاسی بسیج دانشگاه امیرکبیر افزود: از سویی همواره شاهد برگزاری اردوها و کنسرت‌های مختلط با مجوز دانشگاه و همینطور اردوههای پنهانی از سوی دانشجویان هستیم که این نیز موجب ناراحتی دانشجویان مؤمن و انقلابی دانشگاه امیرکبیر شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه در طی سال‌های گذشته نیز اقدامی به نفع جناح مؤمن و انقلابی انجام نشده است، تاکید کرد: امسال نیز این دانشجویان به طور جدی کنار گذاشته شده‌اند و آن‌ها را در هیچ کاری دخیل نمی‌کنند؛ در حالی که طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب باید به جوان‌های انقلابی و مؤمن در دانشگاه‌ها میدان داد.

ما شاهد اخراج اساتید انقلابی در دانشگاه‌ها هستیم
امیرحسن غفاریان، رئیس بسیج دانشگاه علم و صعنت در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد مشکلات فرهنگی و علمی این دانشگاه اظهار داشت: نکته‌ ای که وجود دارد این است که در حال حاضر به قدری مشکلات و مسائل فرهنگی در دانشگاه‌ها زیاد شده است که رهبر معظم انقلاب دیداری را با رؤسای دانشگاه‌ها برگزار کرده و به آن‌ها بسیاری از نکات فرهنگی و علمی را در دانشگاه‌ها متذکر می‌شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه فضای غالب در دانشگاه‌ها خوب نبوده و به نظر بنده همه این موارد به وزارت علوم بر می‌گردد چراکه استادانی در دانشگاه‌ها حضور دارند که عقیده‌ای به قوانین اسلامی ندارند که همین موضوع موجب مشکلات فرهنگی و علمی بسیاری در دانشگاه‌ها شده است و وزارت علوم باید رسیدگی به این موارد را در دستور کار خود قرار دهد.

رئیس بسیج دانشگاه علم و صعنت با بیان اینکه دانشجویان انقلابی و مؤمن به حاشیه رانده شده‌اند، گفت: به طور مثال در دانشگاه علم و صعنت ساختمان‌هایی به دانشجویان مؤمن و تشکل‌های دانشجویی برای برگزاری مراسم‌ها اختصاص داده بوند که در سال جدید از آن‌ها گرفته شده است و بودجه ای هم به دانشجویان حزب اللهی تعلق نمی‌گیرد.

غفاریان ادامه داد: ما در سال تحصیلی جدید با خبر اخراج اساتید جوان و انقلابی مواجه بودیم که وزارت علوم این موضوع را تکذیب و طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که استادی از دانشگاه اخراج نشده است. در صورتی که تا جایی که ما اطلاع داریم با این اساتید جوان قراردادهای چهار ماه و شش ماهه می‌بندند که در واقع امنیت شغلی برای آن‌ها وجود ندارد.

وی در مورد برگزاری اردو و کنسرت‌های مختلط در دانشگاه‌ها اظهار داشت: ما همواره شاهد هستیم که کنسرت‌های چند نفره مختلط با مجوز خود دانشگاه‌ها برگزار می‌شود که مشکلات فرهنگی زیادی را به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری دانشگاه را یکی از اهداف برای پیشبرد انقلاب اسلامی دانسته است، گفت: مقام معظم رهبری همواره به نقش و اهمیت دانشگاه‌ها تاکید می‌کنند اما این مسئله از سوی دستگاه‌های اجرایی کشور نادیده گرفته می‌شود و بودجه لازم برای مباحث فرهنگی به دانشجویان اختصاص داده نمی‌شود.

دانشگاه‌ها به جولانگاه احزاب و گروه‌های سیاسی تبدیل شده است
مجتبی رییسی دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در مورد فرمایشات مقام معظم رهبری و همچنین رابطه با علل رکود علمی در دانشگاه‌ها و تنزل رتبه علمی ایران گفت: دانشگاه موتور محرکه کشور در دستیابی به اقتصاد دانش بنیان است. وظیفه‌ی اصلی دانشگاه‌ها تأمین نیازهای علمی کشور است و بدیهی است که تحقیقات علمی نیازمند فضایی آرام است و پژوهش‌های علمی در محیط متلاطم و پر تنش صورت نخواهد گرفت و رشدی نخواهد کرد.

رییسی افزود: متاسفانه در ۲ سال اخیر مسیری را طی کردیم که ادامه‌ی آن قطعاً دانشگاه‌ها را به جولانگاه احزاب و گروه‌های سیاسی بدل خواهد کرد و بسیار واضح است که در فضای تنش آلود سیاسی جایی برای فعالیت‌های علمی وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: این گفته‌ی ما به معنای اینکه فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه‌ها تعطیل شود، نیست بلکه معتقدیم میان زمینه سازی فعالیت‌های علمی و فعالیت‌های سیاسی باید نسبت معقولی وجود داشته باشد. دانشگاه محل علم آموزی بوده و نباید به محل برگزاری میتینگ‌های سیاسی احزاب و گروه‌های سیاسی تبدیل شود.

رییسی در پایان گفت: جهت گیری‌ها در سال‌های اخیر به گونه ای بوده که دانشگاه‌ها عملاً در حال تبدیل شدن به جولانگاه احزاب و گروه‌های سیاسی هستند و خیلی واضح است که چنین سیاستی فضای آرام را از تحقیقات و پژوهش‌های علمی سلب خواهد کرد.

دانشگاه کانون اصلی تهاجم دشمن است
احسان ابراهیمی مسئول بسیج دانشگاه تهران، در گفتگو با الف در مورد فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: دانشگاه کانون اصلی تهاجم دشمن است و تعریفی که دشمن سعی می‌کند از دانشگاه ارائه کند جدایی دین از سیاست است لذا سعی دارد تا محیط دانشگاه را به این سمت و سو پیش ببرد. در واقع دشمن به دنبال دانشگاه سکولاریسم بوده که بتواند با فرهنگ غربی بر دین غالب شود.

وی ادامه داد: مسئولین دانشگاه‌ها قریب به اتفاق انسان‌های متدینی هستند اما زمانیکه مقام معظم رهبری فرمودند که به نیروهای انقلابی میدان بدهید به این معنا است که نیروهای انقلابی و متدین کنار گذاشته شده‌اند و در واقع مسئولین دانشگاهی در کشور ما نیز فهمشان از دانشگاه سکولار است.

مسئول بسیج دانشگاه تهران افزود: یکی از معاونین وزارت علوم چندی پیش اعلام کرد که تشکل‌ها باید تقسیم بندی شوند و به دو دسته اصولگرایی و اصلاح طلبی تقسیم شوند که این موضوع یکی از توهین آمیز ترین موارد در دانشگاه بود که جای اصلی دشمن نادیده گرفته شد و مطرح کرد که امور دینی باید به یک تشکل خاص سپرده شود و بقیه به امور سیاسی خود بپردازند.

ابراهیمی به مشکلات فرهنگی در دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: در دانشگاه تهران نیز اردوهای مختلط به بهانه‌های علمی برگزار می‌شود و همچنین قوانین شورای اتقلاب فرهنگی در مورد پوشش و حجاب در دانشگاه تهران زیر پا گذاشته شده است.


ویدیو مرتبط :
گزارشی از اردوهای تشکیلاتی تشکل های دانشجویی