فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی انتخاب شد


به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از دبیرخانه دین پژوهان كشور در پی شهادت جانباز سرافراز حجت الاسلام علی انصاری نیا رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی، مجمع عمومی این مركز دینی مركب از 30 نفر از شخصیت های علمی برجسته حقوقی و حقیقی در جلسه فوق العاده مجمع به اتفاق آراء، آیت پیمان دبیر شواری دین پژوهان كشور را به عنوان رئیس جدید مجمع جهانی شیعه شناسی انتخاب كردند.
وی قبلاً نیز عضو هیئت موسس و هیئت مدیره این مجمع علمی و پژوهشی بوده است كه در سال 1377 در قم تاسیس شد و فعالیت های علمی و پژوهشی و تبلیغی، ترویجی موثری را مطابق اهداف اساسنامه مصوب انجام داده است.
همچنین در این مجمع حجت الاسلام سیدعلی عماد معاون پژوهشی حوزه علمیه نیز به عنوان عضو هیئت موسس جایگزین استاد شهید انصاری نیا شدند.
پیمان، با بیان اهداف و برنامه های مجمع جهانی شیعه شناسی اهم طرح ها و چشم انداز آینده این مجمع علمی را برشمرد و گفت: مهمترین طرح ها و برنامه های در دستور كار مجمع شامل طرح بزرگ منشور جهانی تشیع در جهت تبیین اصول عقاید، مسلمات و آرمان های پیوسته به منبع علوم الهی و وحیانی شیعه و تبیین تفكر و اندیشه مكتب تشیع به عنوان اسلام ناب محمدی است.
به گفته پیمان، برگزاری همایش بین المللی شیعه شناسی و ژئوپلتیك شیعه، حمایت و همكاری با مستبصرین (شیعه شدگان) علمی و دانشگاهی و چاپ بیش از 50 عنوان كتاب جدید تخصصی در گرایش های مختلف شیعه شناسی و تلاش جهت تلخیص و ترجمه آنان، توسعه فعالیت های نشر و تبلیغ و ترویج علوم اسلامی بصورت مجازی در پایگاه های اینترنتی و شبكه های مجازی از دیگر برنامه های این مجمع است.
رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی افزود: طرح تفسیر آیات ولایت در قرآن و دفاع از حقانیت مكتب اهل بیت با براهین و ادله قرآنی و طرح بزرگ ثقلین و بیان علل تفكیك ثقلین نزد عامه نیز به عنوان برنامه های دیگر این مجمع است.
وی درباره چشم انداز توسعه اهداف مجمع جهانی شیعه شناسی گفت: طرح های كاربردی و تاثیر گذار و اولویت داری كه در مجمع تهیه و تنظیم و تدوین شده، در صورت تامین اعتبار لازم و حمایت های مراكز علمی و دینی اجرایی خواهد شد.
پیمان، از تدوین دایره المعارف هایی همچون مشاهیر و فرهنگ و تمدن اسلامی شیعی در جهت ثبت و حفظ میراث بزرگ دانشمندان، مولفان، نویسندگان و هنرمندان شیعه و استفاده به عنوان برنامه های این مجمع یاد كرد.
وی افزود: گسترش رشته های علمی و كرسی های شیعه شناسی در داخل و خارج كشور، تالیف طرح بزرگ ژئوپولتیك تشیع و تدوین دكترین و منشور جهانی برای معرفی و تبلیغ علمی مكتب بزرگ تشیع در سطح فرا ملی و جهانی، مستلزم پیوستگی و همبستگی و همكاری مراكز موجود در بحث شیعه شناسی تحت رعایت و اشراف مراجع عظام شیعه است.
پیمان اظهار امیدواری كرد تا مجمع جهانی شیعه شناسی بتواند زمینه های این همكاری ها را با حفظ سیاست وحدت و تقریب مذاهب اسلامی و با اعتقاد به تعامل و همكاری ادیان و مذاهب و همسوئی با مراكز حوزوی و نهادهای ذیربط فراهم سازد.
حجت الاسلام علی انصاری نیا در خرداد 1346 در روستای ده شیخ شهرستان بویراحمد استان كهگیلویه و بویراحمد متولد شد، پس از تحصیلات متوسطه وارد حوزه علمیه قم شد و با كسب مدارج علمی به عنوان جوان ترین استاد دروس عالی حوزه علمیه قم به تدریس پرداخت.
وی علاوه بر فعالیت های اجتماعی و سیاسی در دوران پیروزی انقلاب اسلامی، با آغاز تجاوز رژیم بعث عراق در گروهان طلاب به جبهه های جنگ رفت و پس از ماه ها خدمت صادقانه به مقام جانبازی نائل شد.
كرسی شیعه شناسی در حوزه علمیه قم و پایگاه اطلاع رسانی شیعه شناسی به همت انصاری نیا ایجاد شد و آثار متعددی را درباره شیعه شناسی تالیف كرد.
وی یازدهم تیر ماه سال گذشته پس از سال‌ها رنج ناشی از مصدومیت شیمیایی مصادف با پانزدهم ماه مبارك رمضان به لقاء الله پیوست.
فراهنگ**1003**1027

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
یوسف قرضاوی(رئیس مجمع جهانی علمای اسلامی)