فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



از شرمنده شدن نماینده مجلس تا هشدار درباره تطهیر پهلوی/ برگزیدگان داستان انقلاب معرفی شدند


به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آئین اختتامیه هشتمین جشنواره داستان انقلاب جایزه امیرحسین فردی در حوزه هنری با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، مجتبی رحماندوست، محسن پرویز و مصطفی جمشیدی دبیر علمی این جشنواره برگزار شد.

* رحماندوست: شرمنده امیرحسین فردی هستم

بر اساس این گزارش، مجتبی رحماندوست در این مراسم ضمن اشاره به اهمیت داستان و رمان و اینکه اهمیت این دو بر کسی پوشیده نیست، اظهار داشت: رمان و داستان بی تردید جزء ماندگار، ماندگار و ماندگارترین موضوعات هستند و جز با زبان داستان نمی‌توان با چیزی این موارد را بیان کرد بنابراین بسیار ژانر و گونه ادبی مهمی شمرده می‌شوند.

وی اضافه کرد: گناه داستان انقلاب اسلامی این است که زیر لایه‌های دفاع مقدس پنهان مانده است، چرا که در فاصله کوتاهی پس از انقلاب دفاع مقدس و جنگ تحمیلی رخ داد و بلافاصله نگاشتن از دفاع مقدس صورت گرفت. در حالیکه انقلاب مادر دفاع مقدس است.

وی به صدور انقلاب و اهمیت آن اما پنهان مانده داستان و رمان انقلاب ذیل دفاع مقدس خاطر نشان کرد: گناه انقلاب این بود که در پرتو دفاع مقدس پنهان شد. ضمن اینکه انقلاب ما غیر مسلحانه بود آنهم با یک رهبری که مرجع تقلید هم بود، او وحدتی در سراسر کشور ایجاد کرد بنابراین انقلاب مردمی بود.

رحماندوست در ادامه با بیان اینکه باید به این پدیده در قالب داستان و رمان بپردازیم تصریح کرد: سوژه پیرامون داستان و رمان انقلاب بسیار است. حتی اشخاص حاضر در انقلاب هم می توانند سوژه رمان ها شوند.در انقلاب اسلامی کم نیستند انقلابیونی که در قید حیات هم هستند.

وی به موضوع اماکن هم اشاره و آن را نیز سوژه‌ای دیگر برای خلق اثر دانست و تاکید کرد: منابع برای نگارش بسیار است. حتی کتابهای تاریخ شفاهی نیز می تواند منابع مهمی باشد.

وی کتب تاریخ شفاهی را به معنای واقعی مهم و زیاد دانست و با تاکید بر اینکه به رمان پهلو می‌زنند گفت: تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس هم می‌تواند رمان شود بنابراین از این منابع کم نداریم چراکه اهمیت نگارش داستان و رمان بسیار است اگر تالیف نکنیم انقلاب اسلامی را تحریف می‌کنند.

وی به برخی تحریف‌ها اشاره و عنوان داشت: در حال حاضر شاهدیم که تاریخ پهلوی تحریف شده و برخی به تطهیر آن پرداخته ‌اند.

این نماینده مجلس ضمن اشاره به اینکه رمان‌های انقلابی خوب می‌تواند ترجمه و صادر شود افزود: در حال حاضر جهان تشنه ادبیات انقلاب ایران است، انقلاب‌های منطقه هم نشان داده که انقلاب اسلامی ایران محدود به مرزهای کشورمان نیست پس از راه ترجمه می‌توان آثار را منتقل کرد.

رحماندوست از زمان مسئولیت خود در بخش قصه و رمان حوزه هنری گلایه کرد و بیان داشت: باید بدانیم برای انقلاب چه کرده‌ایم؟ من شرمنده امیرحسین فردی هستم خودش می‌نوشت، درباره انقلاب هم نوشت و توصیه می‌کرد هر فردی شاهد انقلاب بوده دست به قلم شود و بنویسد.اما از زمانی که وارد مسئولیت های دیگر از جمله مجلس شدم کوتاهی هایی داشته‌ام.

وی به انتشار پراکنده آثار در زمینه انقلاب اشاره کرد و گفت: نباید موضوع و مسئله انقلاب به دهه فجر محدود شود. توصیه می‌کنم آثار انقلابی را بخوانید و بخوانید و بخوانید.

* مومنی: انقلاب اسلامی یک واقعه تاریخی تمام ناشدنی است

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری ضمن یادکردی از مرحوم امیر حسین فردی و حسین حداد از بنیانگذاران جشنواره داستان انقلاب، تصریح کرد: من چند سال قبل در سفری به یکی از کشورهای عربی در نشست با حضور نویسندگان عرب حاضر شدم. در آن نشست به من گفتند شما ایرانی ها در نویسندگی اقبال بالایی دارید. دو حادثه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شما کافی است تا ادبیاتتان را جهانی کند. امروز نیز من بر این باورمی که انقلاب اسلامی  چنان موضوع وسیعی است که می تواند برای هر نویسنده ای  فرصت توجه به مسائلی را ایجاد کند که تا پیش از این مهیا نبوده است.

مومنی با بیان اینکه برخی در جهت توطئه برای شکست انقلاب گام برداشتند افزود: انقلاب اسلامی یک واقعه تاریخی تمام ناشدنی است. از نیم قرن قبل شروع شده و تا آینده نیز ادامه خواهد دشات. امروزه دروغ هایی درباره انقلاب مطرح می شود که هدفش چیزی جز تحریف آن نیست. کتابهایی می نویسند که موضوعش در ظاهر تاریخ است اما هدفش تطهیر تاریخ پهلوی است و انقلاب ما را در آنها حرکتی احساسی تبیین می کنند. می دانیم که باری نوشتن این کتاب ها پول خرج می شود و در واقع ثروت دزدیه شده از کشورمان را خرج آن می کنند.

رئیس حوزه هنری 15 خرداد 1342 را آغاز انقلاب ایران دانست و تصریح کرد: من بر این باوریم که استکبار دو مدل از اسلام را در مقابل انقلاب اسلامی ترسیم کرده است. یکی اسلام تکفیری عربستانی و دیگری اسلام روشنفکری ترکیه. اما امروزه هر دوی این قرائت ها در سوریه به هم رسیدند و نشان دادند که از کجا تغذیه می شوند. من پرداختن به این اتفاق را از وظایف داستان انقلاب می دانم و به باور من اهل قلم باید تلاش کنند تا پژواک های بین المللی انقلاب اسلامی را مانند این رویدادها در قالب ادبیات منعکس کنند.

* جمشیدی: نسل جوان نویسندگان انقلاب توانسته‌اند از کلیشه و تکرار عبور و به سمت خلاقیت ادبی حرکت کنند

مصطفی جمشیدی دبیر علمی دوره هشتم داستان انقلاب ضمن اشاره به اینکه در برخی شاخه‌ها دارای برگزیده نبوده‌ایم، بیان کرد: به باور داوران امسال جشنواره، بسیاری از آثاری که امسال نتوانستند به عنوان برگزیده جشنواره انتخاب شوند با اندکی اصلاح و تغیر در سال‌های بعد می توانند در قالب رمان‌هایی موفق منتشر شوند.

دبیر علمی دوره هشتم داستان انقلاب با تاکید بر اینکه ادبیات جوان ما در این دوره از جشنواره نشان داده که نسل جوان نویسندگان انقلاب توانسته‌اند از کلیشه و تکرار عبور و به سمت خلاقیت ادبی حرکت کنند، ابراز داشت: داوری‌های این دوره از جشنواره با حساسیت بالایی انجام شد و سختگیری زیادی را نیز برای انتخاب اثر برگزیده اعمال کردیم.

وی با اشاره به این که نوید خوبی برای جشنواره داستان انقلاب وجود دارد، تاکید کرد: یکی از این نویدها این است که آثار شرکت کنندگان در این رویداد هنری فراموش نخواهد شد و در آینده به انتشار خواهند رسید همانطور که امروز مراسم رونمایی از کتابهای این جشنواره را خواهیم داشت. ضمن این که باید بگویم با وجود خواسته های بدخواهان، این جشنواره از مرز تکرار و کلیشه عبور کرده و با خلاقیت نویسندگان ادامه مسیر میدهد چراکه روایت روزهای حماسه، کهنه نمیشود و انقلاب ما همواره در حال جوش و خروش است.

جمشیدی همچنین با اشاره به این که آثار رسیده به هشتمین دوره جشنواره داستان انقلاب را میتوان در سطح بالای کیفی دانست، تاکید کرد: امسال، دیپلم افتخار خلاقیت را نیز ابداع کردیم چرا که حیفمان آمد این موضوع را نادیده بگیریم، ضمن این که بنا داریم این امکان را فراهم کنیم که آثاری که نتوانستند به دور نهایی راه پیدا کنند، با گفتگوهای کارشناسانه و ارائه پیشنهاد، به داستانهای خوبی تبدیل شوند و حتی بتوانند به دوره بعد راه پیدا کنند.

وی با بیان این که در آینده، آثار چاپ شده به صورت مستقل مورد ارزیابی قرار میگیرند، ادامه داد: از آنجا که رسانه سینما میتواند پیوند خوبی با ادبیات داشته باشد، امیدواریم بتوانیم در دوره های بعدی، بخش اقتباس را به سینما اضافه کنیم، در عین حال با توجه به رویکرد بیداری اسلامی که در کشورهای همسایه شکل گرفته است، بخشی را به این موضوع اختصاص دهیم.

*نفرات برگزیده بدین شرح است:     

بخش داستان کوتاه بزرگسال:
هیأت داوران در این بخش هیچ اثری را شایسته رتبه برتر نشناخت و تنها 2 اثر را شایسته تقدیر معرفی کرد.
مهین سمواتی با اثر«نفتی» از استان همدان و مرتضی برزگر با اثر«اشتباهی» از استان تهران    به عنوان تقدیری این بخش شناخته شدند.         

بخش داستان کوتاه نوجوان:
هیأت داوران در این بخش هیچ اثری را شایسته کسب رتبه های اول و دوم ندانست و تنها  اثر«ما و آقای مروت» به نویسندگی سمیه تقوی را از استان قم شایسته رتبه سوم دانست و با اهدای جایزه نقدی 15 میلیون ریالی و لوح تقدیری از وی تجلیل کرد.  
همچنین کتایون آذر پی با اثر «سربازها در گهواره» از استان مرکزی و احسان غدیری با اثر «یک پرده از نمایش» ازاستان خراسان رضوی شایسته تقدیر شناخته شدند.     

بخش رمان بزرگسال:
هیأت داوران دراین بخش با اهدای لوح تقدیرو جایزه 70 میلیون ریالی، محبوبه زارع نویسنده  اثر«بیواسطه» را ازاستان یزد به عنوان رتبه دوم معرفی کرد و از سمیه عالمی با اثر«مسافر جمعه» از استان قم و ابراهیم اکبری دیزگاه با اثر«شاه کش» از استان قم به عنوان تقدیری این بخش تجلیل کرد. 
همچنین در این بخش هیأت داوران هیچ اثری را شایسته رتبه اول و سوم ندانست.

بخش رمان نوجوان:
سید محمود مهدوی با اثر« برادرخوانده» به عنوان رتبه اول شناخته شد و با اهدای جایزه 50 میلیون ریالی و اهدای لوح تقدیر از وی تجلیل شد.
هادی حکیمیان با اثر «سرو بلند گوراب» از استان یزد به عنوان رتبه دوم معرفی شد و با اهدای لوح تقدیر و جایزه 40 میلیون ریالی تقدیر شد.
نیلوفر مالک با اثر «رویای بعد از ظهر» از استان تهران به عنوان رتبه سوم معرفی شد و با اهدای جایزه 30 میلیون ریالی و لوح تقدیر از وی تقدیر به عمل آمد.
گفتنی است، دبیر علمی هشتمین جشنواره داستان انقلاب (جایزه امیر حسین فردی)  مصطفی جمشیدی است و داوری آثار بخش نوجوان را یوسف قوجق، نرگس آبیار و یوسف قوجق و داوری آثار بخش بزرگسال را منیژه آرمین، حسین فتاحی و محسن پرویز انجام دادند.
انتهای پیام/و

http://fna.ir/8J5N70


ویدیو مرتبط :
هشدار به آشوب در کردستان توسط نماینده مجلس