سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



تغذیه/ چربی‌های ترانس در محصولات گیاهی نیز یافت می‌شوند


تغذیه/ چربی‌های ترانس در محصولات گیاهی نیز یافت می‌شوندسلامانه/ چربی‌های ترانس در روغن‌های شیرینی‌پزی، روغن نباتی جامد، مارگارین‌ها، شیرینی‌‌جات، غذاهای حاضری، غذاهای سرخ شده مثل پیراشکی و سیب‌زمینی‌ سرخ‌کرده و سایر غذاهایی که با روغن‌های هیدروژنه، پخته یا سرخ شده‌اند، یافت می‌شوند. اغلب این چربی‌ها به‌صورت مصنوعی و هنگامی که تولیدکنندگان، روغن‌های مایع را به روغن‌های جامد مانند روغن شیرینی‌پزی یا مارگارین تبدیل می‌کنند، تشکیل می‌شوند.
کارشناسان معتقدند که چربی‌های ترانس در برخی از محصولات گیاهی همانند روغن خرما، نارگیل و پنبه دانه نیز یافت می‌شود. معاون اداره کل نظارت بر فراورده‌های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، افزایش کلسترول مضر یا کاهش کلسترول مفید را ازجمله مضرات مصرف این نوع چربی‌ها عنوان کرد و گفت: «نتیجه این امر افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است. همچنین این چربی‌ها میزان تری گلیسریدها را بالا می‌برند.»
دکتر سهیل اسکندری با تاکیدبر اینکه چربی‌های ترانس همچنین باعث ایجاد التهاب در دیواره عروق می‌شوند، خاطرنشان کرد: «این چربی‌ها از این راه نیز در ایجاد پلاک‌های چربی و انسداد رگ‌های خونی قلب نقش دارند.»

وی افزایش چاقی و اضافه وزن را ازجمله چالش‌های پیش روی نظام سلامت کشور عنوان و خاطرنشان کرد: «اجرای طرح نشانگرهای رنگی محصولات غذایی، گامی در جهت مبارزه با این نوع بیماری‌ها است.»





با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: سلامانه


ویدیو مرتبط :
وسوسه چربی های ترانس