سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



لاریجانی نتایج جلسات اصولگرایی با جامعه روحانیت را قبول دارد/ کارگزاران برداشت یکسانی از اقتصاد مقاومتی ندارند/هنوز اعتبار «لابی» باهنر پابرجاست


به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که پس از 28 سال و هفت دوره حضور در مجلس از ثبت‌نام برای مجلس دهم خودداری کرد، در گفت‌و‌گوی تفصیلی با خبرنگاران حوزه احزاب خبرگزاری فارس، به تشریح چرایی انصراف خود از ثبت‌نام، دیدار با آیت‌الله موحدی‌کرمانی، سازوکار شورای ائتلاف اصولگرایان، ارزیابی کارنامه مجلس نهم، احتمال ریاست لاریجانی در مجلس دهم، آینده سیاسی خود، احتمال حضور در پروژه اقتصاد مقاومتی در دوره فعلی و ماجرای تشکیل فراکسیون جدید با حسینیان پرداخت.

برخی محورهای این گفت‌وگو

**برای نمایندگی مجلس فعالیت 28 ساله کافیست

** به‌خاطر مسئولیت دولتی از مجلس دهم انصراف ندادم

**می‌خواستیم با آقای حسینیان فراکسیون تشکیل دهیم

**هنوز اعتبار «لابی» من پابرجاست

**به‌هیچ‌وجه برای ریاست‌جمهوری کار نمی‌کنم

**حضور در بخش‌های فراقوه‌ای و پروژه اقتصاد مقاومتی

**کارگزاران کشور هنوز برداشت یکسانی از واژه اقتصاد مقاومتی ندارند

**هیچ اصولگرایی نمی‌تواند بگوید تفکراتم در شورای ائتلاف غایب است

**برخی استان‌ها لیست خود را هم بسته‌اند

**لاریجانی گفت جلسه‌ای که جامعه روحانیت مدیریت کند نتیجه آن را قبول داریم

**وحدت اصولگرایی به نسبت گذشته بی‌نظیر است

**سال 92 هیچ‌کس هزینه‌ای پرداخت نکرد

**اکثریت مجلس دهم اصولگراست

**بعید است لاریجانی لیست جداگانه‌ بدهد

 

مشروح این مصاحبه به شرح زیر است:

**برای نمایندگی مجلس فعالیت 28 ساله کافیست

فارس:‌ درحال حاضر بحث کناره‌گیری شما از حضور در مجلس دهم یکی از موضوعاتی است که زیاد مطرح می‌شود. این بحث بازنشستگی شما از عرصه نمایندیگ به چه شکل است و شفاف‌تر بگویید که علت کناره‌گیری‌تان از عرصه نمایندگی چیست؟

باهنر: این واژه بازنشستگی درست نیست چرا که ما عموما دیگر نمی‌توانیم بازنشسته شویم. البته عمر دست خداست اما ما تا‌ آخرین نفس در میدان کار و فعال هستیم و از نظام جمهوری اسلامی دفاع می‌ کنیم. بنده سال 89 کارمند وزارت مسکن و شهرسازی بودم که بازنشست شدم اما بازنشستگی فعالیت سیاسی اینطور نخواهد بود و امیدواریم تا آخرین رمق در جهت رسیدن به اهداف‌مان کمی و کیفی نظام جمهوری اسلامی است. البته در رابطه با مجلس من فکر می‌کنم که فعالیت 28 ساله کافیست.

فارس: چرا فکر می‌کنید 28 سال کافیست، درباره شایعات...؟

باهنر: بنده فکر می‌کنم که 28 سال حضور در مجلس کافی باشد البته انواع شایعات در رسانه‌ها مطرح بود که خیلی از آنها را به صورت رسمی تکذیب کردم.

** به‌خاطر مسئولیت دولتی از مجلس دهم انصراف ندادم

مثلا برخی بحث‌شان این بود که قرار شده است دولت مسئولیتی بپذیرد که چنین چیزی مطرح نیست یا برخی تصور می‌کردند که نکند من از رأی نیاوردن نگران باشم. در حالیکه در طول 30 سال گذشته که در میدان مبارزه بودیم همه  تجربیات را گذرانده‌ایم. در مجلس ششم ما یقین داشتیم که رأی نمی‌آوریم اما کاندیدا شدیم و به صورت جدی نیز فعال بودیم. من این دوره اگر گمان می‌کردم که اصلاح‌طلبان پیروز می شوند حتما می‌آمدم اما چون معتقدم مجلس دهم در اختیار اصولگرایان خواهد بود، بود و نبود باهنر خیلی تأثیرگذار نخواهد بود و البته نیروهای زیادی هم آمده و رشد کرده‌اند. یعنی وضعیتی نیست که برخی تصور کنند کسی نمی‌تواند جای باهنر را در مجلس پر کند.

فارس: پس شما برخلاف برخی که می‌گویند در بین اصولگرایان قحط‌ الرجال است فکر می‌کنید.

باهنر: بله؛ بین اصولگرایان قحط‌ الرجال نیست، به عنوان مثال در مجلس نهم چند بار با آقای لاریجانی رایزنی کرده و زمانی که بحث کاندیدای نایب رئیسی بود خودم چند نفر را پیشنهاد دادم، البته این موضوع رسانه‌ای نشده بود.

فارس: آقای باهنر عدم ثبت‌نام شما در انتخابات مجلس باعث تعجب بسیاری شد، با توجه به اینکه این اتفاق سابقه داشته و شما در مجلس هشتم با تأکید و اصرار آقای حدادعادل مجددا کاندیدای انتخابات شدید چرا در این دوره اینگونه نبود؟ برخی تحلیل کردند که دلخوری شما از آقای لاریجانی در دعوت از جلالی موثر است.

باهنر: من در اواسط مجلس هفتم تصمیم گرفتم که دیگر به مجلس نروم و به کارهای دیگری بپردازم، مجلس هفتم ششمین دوره حضورم در مجلس بود و من تصمیم گرفتم که دیگر به مجلس نروم و بیشتر امید داشتم که کارهای سیاسی و تشکیلاتی اصولگرایان را انجام دهم و الان هم دنبال این مسئله هستم.

نظام مردم سالاری دینی بدون برخورداری از دو سه حزب فراگیر و شناسنامه دار کارش ممکن است به مشکل برخورد. اما بالاخره در مجلس هفتم آقای حداد و برخی از مقامات بالاتر از من خواستند که در انتخابات شرکت کنم و من هم هماهنگ شدم اما این بار من تصمیم گرفته بودم که نیایم و این تصمیم را به شدت مدیریت کردم که اصطلاحا لو نرود چون تصور این را داشتم که اگر جایی مطرح می‌کردم دوباره فشارها شروع می‌شود. البته به شوخی می‌گویند که برخی احساس تکلیف می‌کنند که بیایند اما من احساس تکلیف شرعی کردم که نیایم اما ترسیدم اگر این مسئله مطرح شود دوباره فشارهای اطرافیان و مسئولان ایجاد شود کما اینکه روز جمعه تا ساعت 12 شب که تمدید شد، هر کسی که از بنده می‌پرسید چرا ثبت‌نام نکردید می‌گفتم هنوز وقت است و سعی می‌کردم دروغ هم نگویم اما از ظهر جمعه به بعد تلفن‌های خود را قطع کردم و تقریبا ساعت 10 شب بود که چند نفر مرا پیدا کردند.

فارس: شب آخر ثبت‌نام‌ها آقای موحدی کرمانی با شما صحبت کردند؟

باهنر: ایشان قبل از ساعت 11 به منزل ما زنگ زده بودند که من منزل نبودم و ساعت یازده و نیم متوجه شدم که ایشان با من تماس گرفته است و با محافظ ایشان صحبت کردم که مسئله چه بوده اما او اظهار بی اطلاعی کرد و گفت که آیت‌الله موحدی دیگر الان نمی‌تواند جواب بدهند، لذا بنده صبح بعد از پایان ثبت‌نام خدمت ایشان رفتم و توضیحات لازم را دادم.

خیلی‌ها از اینکه من ثبت‌نام نکرده بودم تعجب می‌کردند، خاطرم هست که آن شب، شب سردی بود و در خیابان با برخی‌ از دوستان جامعه مهندسین بحث کردیم. آنها می‌گفتند همینطور که بحث می‌کنیم به سمت فرمانداری برویم اما من به آنها گفتم همین جا بایستیم تا شما را قانع کنم و این بحث‌ها ساعت را از 11 به 12 شب رساند و دیگر کار از کار گذشت. (خنده) من به شدت کار را مدیریت کردم.

**می‌خواستیم با آقای حسینیان فراکسیون تشکیل دهیم!

ما با یکسری از نمایندگان از جمله آقای حسینیان شوخی می‌کردیم و می‌گفتیم که باید فراکسیونی تشکیل دهیم با عنوان نمایندگانی که برای دور بعد ثبت‌نام نمی‌کنند! بنابراین من برای اینکه خبر عدم حضور از آن طرف هم نسوزد دو روز مانده به پایان ثبت‌نام با آقای حسینیان زنگ زدم و گفتم روی تعهد من حساب نکنید چرا که شاید بروم و ثبت‌نام کنم‌، برای اینکه می‌خواستم از لحاظ خبری این موضوع را کاملا بسوزانم و آقای حسینیان با این تلفن من مطمئن شد که من می‌روم و ثبت‌نام می‌کنم.

**هنوز اعتبار «لابی» من پابرجاست

فارس: پس معتقدید هنوز اعتبار لابی آقای باهنر هنوز پابرجاست ؟

باهنر: قطعاً، بنده جمله‌ای هم که روز شنبه به آقای موحدی کرمانی توضیح دادم گفتم بنده تا پنج‌شنبه در جلسات ستاد انتخابات جبهه پیروان جلسه داشتم و دوباره جلسه می‌گذاریم و در شورای مرکزی اصولگرایان نیز حضور دارم. من همین الان هم حتما در ستاد انتخابات اصولگرایان شرکت می‌کنم و آن مقدار که بتوانم تأثیر می‌گذارم.

**به‌هیچ‌وجه برای ریاست‌جمهوری کار نمی‌کنم

فارس:‌ آقای مهندس! برای بحث ریاست جمهوری 96 کار می‌کنید؟

باهنر: به هیچ وجه، شوخی‌اش هم این است که بین ما و آقای روحانی را به‌هم نزنید.

فارس: شما به آینده سیاسی خود هم اشاره کردید. با توجه به اینکه شما همیشه بر بحث ایجاد احزاب فراگیر تأکید داشته‌اید آیا در حال حاضر قصد ایجاد حزب جدیدی را دارید؟

باهنر: من علاقمندم و جزء آرزوهای بنده است که در کشور ما حداکثر 4 حزب فراگیر تشکیل شود و ای کاش که اصلاح‌طلبان نیز می‌توانستند روی یک حزب متمرکز می‌شدند. یکی از مشکلات ما در کار سیاسی همین است که اگر 100 واحد انرژی داشته باشیم در دوره‌ای از انتخابات 80 مورد آن نیز برای وحدت خرج کنیم در حالی‌که اگر چند حزب قوی وجود داشته باشد ما دیگر نباید بحث وحدت را مطرح کنیم این یک ضایعه است، اینکه حزب مستقل باشد یا نه باید بگویم حزبی که می‌خواهد راه بیفتد باید جامعه اصولگرایی به تفاهم برسد و اگر قرار باشد من به عنوان باهنر یک حزب جدید راه بیندازم دیگر معنا ندارد. چراکه 10 حزب داریم و حزب من یازدهمین آنها خواهد بود. در حالی‌که ما می‌خواهیم این 10 حزب به یک حزب برسد و در خانه احزاب که فراخوان دادیم و کار هم  کردیم الان حدود 50 حزب ثبت‌شده داریم که اصولگرا هستند اما احزاب کوچکی هستند که عموما صنفی، منطقه‌ای یا قشری هستند.

فارس: با توجه به حضورتان در مجمع تشخیص آینده سیاسی خود را چطور ترسیم می‌کنید؟

باهنر: ما از کار سیاسی نمی‌توانیم غافل شویم؛ اما برخی کارها مانند اقتصاد مقاومتی در کشور بسیار مهم است و این بحثی است که مقام معظم رهبری بیش از دو سال است که مرتب مسئولان را به این مسئله توصیه می‌کنند. رهبری حتی گفتند که تاکنون هزار مرتبه واژه اقتصاد مقاومتی را از مسئولان شنیده‌ام اما این فایده ندارد و باید کاری انجام دهید. ایشان به دولت دستور دادند که ستاد اقتصاد مقاومتی تبدیل به قرارگاه اقتصاد مقاومتی شود.

**حضور در بخش‌های فراقوه‌ای و پروژه اقتصاد مقاومتی

در بخش‌‌های فراقوه‌ای بنده تجربیاتی دارم و کارهایی هم انجام داده‌ام لذا فکر می‌کنم اگر اقتصاد مقاومتی بخواهد کلید بخورد به تدبیر و شجاعت نیاز دارد، اگر شخص رئیس‌جمهور هم بخواهد شفاف و دنبال این مسئله برود شاید نگران باشد که آرایش می ریزد، ما نمایندگان مجلس و رئیس مجلس اصطلاحا دست‌مان زیر ساتور رأی مردم است و ضمن اینکه باید کارهایی برای منافع ملی انجام دهیم نباید کارهایی کنیم که بخش‌هایی از جامعه به هم بریزد یا بر علیه ما بخروشد.اقتصاد مقاومتی نیاز به رفتارهایی دارد که شاید مخالفت‌های جدی هم درباره آن وجود داشته باشد.

**کارگزاران کشور هنوز برداشت یکسانی از واژه اقتصاد مقاومتی ندارند

فارس: ارزیابی شما از عملکرد دولت یازدهم در بحث اقتصاد مقاومتی چیست؟ آیا چشم‌انداز و مسیری که دولت در این زمینه طی می‌کند درست است؟

باهنر: من اگر نخواهم صرفا از دولت انتقاد کنم و کارگزاران کشور را مخاطب قرار دهم، باید بگویم که هنوز برداشت‌های متفاوتی از اقتصاد مقاومتی وجود دارد؛ اگر فرض کنیم که ما حدود 1000 مسئول در کشور داریم یعنی حدود 290 نماینده مجلس و 400 نفر افراد مؤثر دولت و وزرا و معاونین و مدیرعامل‌های شرکت‌های بزرگ را در نظر بگیریم و تعدادی هم در قوه قضائیه، هنوز از واژه اقتصاد مقاومتی برداشت یکسانی هم وجود ندارد تا چه برسد به وحدت عمل. دولت و مجلس هم همین اشکال را دارند. ما در مجلس گاهی برخی از کارهایی که در راستای اقتصاد مقاومتی است با مقاومت برخی از همکاران مواجه می‌شود البته این مخالفت عامدانه نیست بلکه ناشی از این است که وحدت رویه‌ای در برداشت از اقتصاد مقاومتی وجود ندارد.

**هیچ اصولگرایی نمی‌تواند بگوید تفکراتم در شورای ائتلاف غایب است

فارس: آقای مهندس اگر اجازه بدهید به مباحث انتخاباتی بپردازیم، با توجه به تشکیل شورای ائتلاف اصولگرایان درباره ساز و کار، فعالیت‌ها و کمیته‌هایی که در این شورا برای انتخابات فعال شده‌اند توضیح دهید.

باهنر: ما یک شورایی حدود 20 تا 24 نفره‌ای هستیم که به دعوت آیت‌الله موحدی دور یکدیگر جمع شده‌ایم و در این زمینه با آیت‌الله مصباح و آیت‌الله یزدی نیز صحبت شده است اما آیت‌الله موحدی کرمانی به عنوان دبیرکل جامعه روحانیت همت کرده و اعضا را دعوت کرده است. همه رگه‌های اصولگرایی از حقیقی تا حقوقی در این شورا حضور دارند. البته همه آدم‌ها نیستند چون فقط جبهه پیروان حدود 50 حزب و تشکل دارد اما تفکرات مختلف اصولگرایی در این شورا وجود دارد و هیچ اصولگرایی نمی‌تواند بگوید که تفکراتم در این جلسه غایب است.

**برخی استان‌ها لیست خود را هم بسته‌اند

جلساتی در گذشته به عنوان جلسات وحدت اصولگرایی از سوی آقای تقوی ریاست شورای همگرایی اصولگرایان آغاز شد و این جلسات در استان‌ها اثرات خود را گذاشته است و خیلی از استان‌ها از نظر زمانی از مرکز جلوتر هستند. حتی برخی از استان‌ها لیست خود را هم بسته‌اند اما ما دیر رسیده‌ایم.

این شورا قرار است که تهران را مدیریت کند و همین که این خبر به استان‌ها برود که در تهران هم تفاهم کردند اثر روحی و روانی دارد و به تعبیر آقای حداد نشان می‌دهد که دود سفید بیرون آمده است. در رابطه با استان‌ها ما اصلا قصد دخالت نداریم اما اگر یک استانی نهایتا نتواند به تفاهم برسد و به عنوان حَکَم تهران را قبول کردند حتما به آنها کمک خواهیم کرد.

فارس: الان مسئولیت کمیته اجرایی با آقای زاکانی است؟

باهنر: هنوز مسئول کمیته‌ها مشخص نشده است؛‌ یک کمیته دیگر، کمیته بررسی تعیین مصادیق است اما این کمیته‌ها تصمیم نهایی را نمی‌گیرند بلکه تصمیم نهایی در شورای 20 نفره گرفته می‌شود.

از 2هزار نفری که در تهران ثبت‌نام کرده‌اند ما بدون اینکه بخواهیم برخورد ارزشی کنیم یا وزن کشی داشته باشیم دست به انتخاب می‌زنیم اما اسم‌های مطرحی را که از بین آنها پیدا کرده‌ایم و اصولگرا هستند حدود 100 اسم است که برای لیست تهران مطرح است لذا کمیته تعیین مصادیق پیشنهادات خود را مطرح می‌کند اما تصمیم را شورای 20 نفره می گیرد.

**لاریجانی گفت جلسه‌ای که جامعه روحانیت مدیریت کند نتیجه آن را قبول داریم

فارس: با توجه به اینکه اشاره کردید همه تفکرات در شورای ائتلاف حضور دارند چرا نماینده آقای لاریجانی در جلسه ائتلاف شرکت نمی‌کند؟

باهنر: آقای لاریجانی گفته است جلسه‌ای که جامعه روحانیت دعوت کرده و مدیریت کند ما آن را قبول داریم لذا چیزی که آقای لاریجانی از آن ابا دارد این است که می‌گویند مصلحت نیست که رئیس یک قوه در یک کارگروه سیاسی اینگونه وارد شود.البته بنده خود این موضوع را دلیل کافی نمی‌دانم و فکر می‌کنم که اشکال ندارد که حتی دولت هم منهای اینکه بخواهد توان دولت را پشت انتخابات ببرد، حضور داشته باشد اما نمی‌تواند از یک حزب حمایت کند ولی اعضای دولت می‌توانند حزبی باشند و هیچ اشکالی ندارد.

فارس: حضور ولایتی و قالیباف در جلسات شورای ائتلاف چگونه است؟

باهنر: نماینده آقای قالیباف در جلسات حضور دارد، آقای لاریجانی بارها گفته است جلسه‌ای که جامعه روحانیت تشکیل دهد و دعوت کند، ما با آن هماهنگ هستیم و این اتفاق افتاده است.

**وحدت اصولگرایی به نسبت گذشته بی‌نظیر است

فارس: بعد از صحبت‌های آقای حداد موجی از تخریب و دروغ راه افتاد که شما به خاطر آقای کوچک‌زاده و رسایی کناره‌گیری کرده‌اید و... علت این خبرسازی‌ها را چه می‌دانید؟

باهنر: در مجموع باید بگویم من این بار وحدت اصولگرایی را به نسبت گذشته بی‌نظیر می‌دانم و وحدت بسیار خوبی است، لذا طبیعی است که رقبا با خبرهای کوچک و بی‌استناد یا حتی خبرسازی می‌خواهند این وحدت را تضعیف کنند که ما از آنها خواهش می‌کنیم که این کار را انجم ندهند و ما هم دعا می‌کنیم که اصلاح‌طلبان به وحدت خوبی برسند، اما آنها نیز از اینکه ما به وحدت خوبی رسیده‌ایم خوشحال باشند نه عبوس؛ نگران هم نباشند، چرا که همانطور که گفتم در مجلس دهم، یک اقلیت قوی خواهند داشت.

فارس: مدل خاصی برای فهرست نهایی اصولگرایان طراحی شده است؟

باهنر: یک بحث‌هایی شده است.

فارس: مثلا گفته‌اند کسانی که بیرون از لیست هستند انصراف دهند.

باهنر: این حرف‌ها کلی و درست است و اگر مثلا در حوزه‌ای که یک نماینده می‌خواهد 5 اصولگرا، 5 اصلاح طلب و 50 مستقل وجود دارد ما اصولگرایان به دنبال این هستیم که این 5 نفر یکی شود و اصلاح‌طلبان هم همین را می‌خواهند لذا این یک کار روتین سیاسی است.

فارس: یکی از نگرانی‌هایی که وجود دارد این است که می‌گویند چه ساز و کاری دارید که انتخابات 92 تکرار نشود؟

باهنر: نداریم، اینکه ما می‌گوییم که ما ناچار از داشتن حزب هستیم همین است. احزاب از دو سال مانده به انتخابات ممکن است 20 نفر خود را به طور مثال برای نخست‌وزیری معرفی کنند اما آنها در درون حزب رقابت می‌کنند ولی در روز آخر یک نفر از این 20 نفر در مقابل کاندیدای رقیب بیرون می‌آید.

*سال 92 هیچ‌کس هزینه‌ای پرداخت نکرد

فارس: بر همین اساس با توجه به دبیران کلی که در شورا وجود دارد آیا صحبت شده که اگر به طور مثال اعضای حزب موتلفه در لیست نبودند، آقای حبیبی به آنها حکم کند که انصراف دهند؟

باهنر: حتما این کار را انجام می‌دهیم اما باز هم حزب چارچوب‌دار نداریم چرا که در احزاب جا افتاده دنیا اگر یک عضو حزب تخطی کند هزینه‌ای می‌پردازد اما ما چنین چیزی نداریم و در انتخابات سال 92 سه برادر بزرگوار آقایان حدادعادل،‌ولایتی و قالیباف خودشان نشستند و گفتند از بین ما سه نفر یک نفرمان باقی می‌ماند؛ اما آخر هم نشده و هیچ یک هم هزینه‌ای پرداخت نکردند.

فارس: شما می‌گویید که آنها هیچ هزینه‌ای ندادند اما آقای حداد در همایش شورای ائتلاف گفت که هر کسی که در این دوره انتخابات وحدت را بشکند باید هزینه آن را هم بدهد. این هزینه قرار است چگونه پرداخت شود؟

باهنر: این متفاوت است در سال 92 جامعه اصولگرایی کشور نگفت که شما سه نفر کاندیدا شوید و در نهایت دو نفرتان کنار بروید و خود این سه نفر این تصمیم را گرفتند اما الان جامعه اصولگرایی نشسته و این کار را می‌کند. کسانی که می‌گویند تصمیم‌گیری می‌کنند خودشان کاندیدا نیستند مثلا آیت‌الله موحدی کرمانی یا بنده رقیب کسی نیستیم، اینکه آقای حداد گفته هزینه خواهند پرداخت بحث‌شان روی تشکل هاست که مثلا اگر اسامی مورد نظر مؤتلفه یا جامعه مهندسین در لیست نیامد و بعد جامعه مهندسین بگویند من می‌خواهم لیست مستقل بدهم باید هزینه آن را هم بپردازد، یعنی کسی که از جامعه اصولگرایی خارج می‌شود باید هزینه آن را بدهد.

فارس: درباره شورای ائتلاف اصولگرایان آیا مصوبات آن به تأیید سه فقیه بزرگوار می‌رسد؟‌

باهنر: خیر، بحث این بود که اگر جایی اختلاف افتاد و کار از طریق دموکراسی و رأی‌گیری دیگر قابل حل نبود، آنجا تلاش می‌کنیم که اختلافات را به آنجا ارجاع دهیم. البته آقای مصباح و آقای یزدی به آیت‌الله موحدی تأکید کردند که شما کار را پیش ببرید.

فارس: تاکنون چنین مورد اختلافی که به فقها ارجاع شود پیش نیامده؟

باهنر: خیر، ما سعی می‌کنیم با دموکراسی این موضوع را حل کنیم.

فارس: ارزیابی شما از ترکیب مجلس آینده و ریاست آن که آیا آقای عارف خواهد بود یا لاریجانی چیست؟

باهنر: بستگی دارد که بخواهیم چگونه دسته‌بندی کنیم، اگر بخواهیم به صور سنتی دسته‌بندی کنیم به دو گروه چپ و راست تقسیم می‌شد، یا رادیکال و محافظه‌کار می‌گفتند، اما الان اصلاح‌طلب و اصولگرا می‌گویند، اما به دلیل توسعه کارهای سیاسی، خود اصولگرایان رگه‌های متفاوتی در درون خود دارند. اصلاح‌طلبان هم همینطور هستند. هنجارشکنان هم درگذشته به نام اصلاح‌ط‌لبی فعالیت می‌کردند و من همیشه غصه اصلاح‌طلبان عاقل و معتدل را می‌خورم. اصلاح‌طلبی تفکری نیست که ما بخواهیم با آن مبارزه کنیم، لذا آنها هم به چند گروه تقسیم می‌‌شوند از رادیکال‌های طرفدار فتنه گرفته تا اصلاح‌طلبان معتدل.

**اکثریت مجلس دهم اصولگراست

در تقسیم‌بندی کلی من معتقدم که مجلس آینده اکثریتش از آن اصولگرایان است، البته اصلاح‌طلبان نیز اقلیت قدرتمندی خواهند داشت، اما در مجلس نهم از نمایندگان 290 نفره شاید حدود 20 یا 30 اصلاح‌طلب داشته باشیم اما احتمالاً در مجلس آینده فراکسیون قدرتمندی می‌شوند، اما اکثریت نخواهند بود.

اما پیش‌بینی اینکه چه طیفی از اصولگرایان در مجلس آینده اکثریت باشند دشوار است اما احتمالاً اصولگرایان معتدل اکثریت مجلس آینده را تشکیل دهند.

اینکه آقای عارف یا لاریجانی یا حتی فرد سومی رئیس مجلس شود، هنوز زود است و ما باید اول ببینیم نتیجه انتخابات مجلس چه می‌شود و آن زمان در این باره اظهارنظر کنیم.

**بعید است لاریجانی لیست جداگانه‌ بدهد

فارس:‌ آقای مطهری گفت که ممکن است آقای لاریجانی به خاطر جلوگیری از انقراض اصولگرایان لیست جداگانه‌ای بدهد، ارزیابی شما از این اظهار نظر برادر خانم آقای لاریجانی چیست؟

باهنر: من بعید می‌دانم اما توصیه می‌کنم که چنین اتفاقی هم نیفتد البته آقای مطهری ادبیات خاص خود را دارد و انقراض و این مسائل جزء ادبیات فلسفی است که معنای آن را نمی‌فهمم.

فارس: اصولگرایان یک سند عدم سهم‌خواهی و تفاهم را هم امضا کردند. درباره جزئیات ‌آن بیشتر توضیح دهید.

باهنر: آن را دقیق نمی‌دانم.

فارس: می‌‌توان یکی از مصادیق این سند را کناره‌گیری خود شما دانست؟

باهنر: من خیلی کوچکتر از آن هستم، البته اینکه اگر ثبت‌نام می‌کردم تقریبا هیچ اختلاف‌نظری نبود که اسمم در لیست باشد که الان کسی بگوید باهنر جای ما را تنگ کرده است، کما اینکه وقتی ثبت‌نام نکردم خیلی از افراد متفاوت آمدند و با من صحبت کردند که آنها را قانع و توجیه کردم؛ ما همواره گفته‌ایم که این دوره به هیچ عنوان دوره سهم‌خواهی نیست و ما همه باید کمک کنیم تا نیروهای سالم و کارآمد را به مجلس بفرستیم.

اگر مجلس دهم اصولگرا باشد اما در آن یک نفر هم از جامعه مهندسین حضور نداشته باشند هیچ نگرانی ندارم، اما اگر مجلس اصلاح‌طلبی تشکیل شود که حتی 10 نفر از اعضای حزب ما هم در آن باشد، این نگران کننده است، لذا تشکیل یک مجلس اصولگرا را به حضور خود ترجیح می‌دهیم.

فارس: ارزیابی شما از مجلس نهم چیست و چه نمره‌ای به آقای لاریجانی می‌دهید؟

باهنر: آقای لاریجانی آن زمانی که خیلی خوش درخشید، آغاز مجلس هشتم بود، چون اولین دوره‌ای بود که آقای لاریجانی می‌خواست به مجلس بیاید و روز اول هم رئیس مجلس شد، در حالی که در گذشته چنین سابقه‌ای وجود نداشت. بقیه رؤسای مجالس حتماً دوره‌هایی غیر از ریاست را گذرانده بودند افرادی همچون آقای ناطق و حداد عادل. آقای لاریجانی می‌خواست به یکباره از بیرون بیاید و روی صندلی مجلس بنشیند و حقیقت این است که ما یک مقداری نگران بودیم که آیا ایشان به آیین‌نامه داخلی و رفتارها تسلط دارد یا خیر،‌اما ایشان خیلی خوش درخشید، البته در شورای عالی امنیت ملی سابقه خوبی داشت، لذا نمره خیلی خوبی را می‌توان به آقای لاریجانی داد.

فارس: ارزیابی شما از عملکرد خودتان در مجلس نهم چیست؟

باهنر: این مجلس آن مقداری را که باید کار می‌کرد کار کرده است و اگر جاهایی قانون درست اجرا نشده، خیلی در اختیار مجلس نبوده است. البته من همیشه به نمایندگانی که به مجلس نهم برای اولین بار آمده بودند می‌گفتم که جزو بدشانس‌ترین نمایندگان بعد از انقلاب بوده‌اند، چرا که دو سال اول با دولت آقای احمدی‌نژاد شاهد قهر و دور کاری رئیس‌جمهور و این مسائل بودند و در دولت آقای روحانی نیز با روی کار آمدن دولت جدید، جابه‌جایی و تحریم مواجه بودند و نماینده‌ها حتی بودجه‌ای نبود که در حوزه‌های استانی خود خرج کنند، البته یک مقدار کار شد، اما به شوخی به نمایندگان مجلس نهم می‌گفتند که آنها فقط باید گفتاردرمانی کنند و در منطقه به مردم بگویند که همه چیز درست می‌شود.

انتهای پیام/

http://fna.ir/LSNXGZ


ویدیو مرتبط :
شرطی که کارگزاران برای جامعه روحانیت گذاشت