فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردمی است/ برای تداوم آن باید به بخش مردمی توجه شود


به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، نشست بررسی میزان تحقق حمایت دولت از مجموعه‌های قرآنی امروز 31 فروردین ماه با حضور سیدعلی سرابی قائم‌مقام شورای عالی قرآن و حسن محمدی مدیرعامل تشکل‌های قرآن و عترت کشور برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سرابی با اشاره به ضرورت حمایت از مجموعه‌های قرآنی اظهار داشت: حمایت از فعالیت‌های قرآنی که توسط مردم اداره می‌شود به ماهیت نظام بازمی‌گردد. جمهوری اسلامی ایران یک نظام کاملا مردمی است که توسط توده مردم با اهداف دینی و ارزش‌های اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) به پیروزی رسیده است.

وی با بیان اینکه انقلاب ما یک کودتای نظامی یا انقلاب حزبی نبوده است افزود: وقتی مبنای شکل‌گیری انقلاب اسلامی ما مردم هستند باید در تداوم و استمرار آن نیز به مردم توجه بیشتری شود تا این ماهیت حفظ شود.

سرابی با اشاره به اینکه اتکایی به حضور مردم ذات انقلاب اسلامی بوده و است گفت: زمانی که نظام جمهوری اسلامی احساس کند از حضور مردم در صحنه‌های مختلف مستغنی است یا حس کند حضور مردم مانعی برای توسعه نظام خواهد بود از مسیر حقیقی و اصلی خود خارج شده است در آن زمان باید گفت که انقلاب پایان پذیرفته است.

قائم‌مقام شورای عالی قرآن با بیان اینکه مقام معظم رهبری در طلیعه سال 95 به اهمیت حمایت از مجموعه‌های قرآنی تاکید کردند افزود: ایشان امسال و بارها نیز در سال گذشته به ویژه در حکم ماموریت‌های شورای انقلاب فرهنگی به حمایت‌ از حرکت‌های مردمی اشاره فرمودند بنابراین باید این نکته با دقت توسط مسئولان پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه حضور مردم در قالب‌های متنوع و همچنین تبیین ساز و کارهایی برای بهره‌گیری از تجارب آحاد مردم نیازمند برنامه‌ریزی در سطوح بالای کشور است خاطر نشان کرد: تبیین و عملی کردن تدارک ساختار کارآمد برای تضمین حضور مردم نباید مانع رشد و بالندگی حرکت‌های مردمی و حمایت دولت نظام از فعالیت‌های مردمی شود.

سرابی با بیان اینکه حضور مردم از ارکان اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران است گفت: حمایت از حرکت‌های مردمی در عرصه‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی ضرورتی غیرقابل انکار است که باید مورد توجه قرار گیرد.

قائم‌مقام شورای عالی قرآن با اشاره به اینکه حمایت‌ها از مجموعه‌های قرآنی در چند محور خلاصه می‌شود افزود: در بدو امر وقتی بحث حمایت پیش می‌آید افکار به سمت حمایت‌های مادی و مالی می‌رود. البته این بخش از اهمیت بسیاری برخوردار است و چنین به نظر می‌رسد که وقتی بخش مردمی به دنبال اهداف نظام است، نظام نیز باید به این جریان کمک کند.

وی با بیان اینکه اگر ما در امر آموزش قرآن اهداف حداقلی را در سطح جامعه ترسیم کنیم این اهداف باید با سرمایه‌گذاری دولت و نظام موفق شود گفت: وقتی مجموعه‌های مردمی برای رسیدن به اهداف دولت وارد کار می‌شوند و می‌خواهند بخشی از باری که بر دوش دولت است بردارند طبیعی به نظر می‌رسد که باید دولت نیز از آنها حمایت کند.

سرابی با اشاره به اینکه حمایت از مجموعه‌های مردمی می‌تواند در محورهای دیگری نیز مورد توجه قرار گیرد افزود: بخشی از این حمایت‌ها می‌تواند از طریق تصویب قانون و ضوابط باشد. ما در مراکز مردمی نیازمند منابع  انسانی نیز هستیم اگر بسته قانونی تعریف و به تصویب برسد می‌توانیم در عرصه‌های مختلف در حوزه قرآن به موفقیت‌هایی نیز دست‌ یابیم.

قائم‌مقام شورای عالی قرآن حمایت‌های معنوی را نوع دیگری از حمایت‌های دولت از مجموعه‌های قرآنی عنوان کرد و گفت: بهتر است از طریق حمایت‌های مردمی تدارکی دیده شود که حضور تشکل‌ها و جریان‌های مردمی در عرصه‌های تصمیم‌ساز فرهنگی و قرآنی مورد توجه قرار گرفت.

وی با اشاره به جایگاه اتحادیه درمجموعه‌های مردمی و قرآنی و ضرورت حمایت از موسسات تصریح کرد: یک جریان اگر بخواهد توسعه یافته عمل کند و کارآمد باشد باید با ساماندهی و برنامه‌ریزی وارد عمل شود. ما نیازمند موسسات زیادی در کشور هستیم اما برای مدیریت کلان موسسات و سیاست‌گذاری کلان باید مرکزی وجود داشته باشد تا برنامه‌‌های ملی را مدیریت کند.

سرابی با بیان اینکه اتحادیه‌ها برآیند تفکرات موسسات هستند گفت: معمولا منتخبان موسسات به عنوان هیات مدیره نقش نمایندگی و سخنگویی را از جانب موسسات عهده‌دار هستند و ارتباط و تعامل با دولت را تسهیل می‌کنند. بنابراین بهتر است از طریق اتحادیه‌ها برای جذب مشارکت و حمایت بیشتر وارد کار شویم.

قائم‌مقام شورای عالی قرآن با اشاره به اینکه ساماندهی کلان و ایجاد تشکل‌هایی مثل اتحادیه‌های قرآنی از ضروریات است افزود: اگر بخواهیم بخش جریان مردمی توسعه متوازن پیدا کند باید به ایجاد تشکل‌ها اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم و بدانیم که حمایت از اتحادیه‌ها حمایت از موسسات است.

وی با بیان اینکه موسسات نباید به صورت خودجوش با دستگا‌های دولتی مذاکره داشته باشند خاطر نشان کرد: ممکن است اتحادیه‌ها مبالغی را برای فعالیت‌های ستادی داشته باشند اما بیش از 90 درصد بودجه سالانه به سمت موسسات سوق پیدا می‌کند.

سرابی با اشاره به اینکه متاسفانه ساختار و جایگاه اتحادیه‌های قرآنی هنوز در بدنه دستگاه‌های دولتی به رسمیت شناخته نشده است گفت: متاسفانه گاهی شاهدیم دستگاه‌هایی که ماموریت حمایت از بخش‌های مردمی را دارند با موسسات به صورت مستقیم ارتباط برقرار می‌کنند دستگاه‌ها هم هنوز از جایگاه اصلی اتحادیه‌ها مطلع نیستند که این امر موجب می‌شود موسسات مرکز نشین یا آنهایی که قدرت چانه‌زنی بالایی دارند از حمایت‌هایی برخوردار شوند که سایر موسسات به دلیل عدم دسترسی به مرکز و تصمیم‌گیران ارشد از این حمایت‌ها بی‌بهره بمانند. در نتیجه این امر بی‌عدالتی در بودجه را به هم می‌زند.

قائم‌مقام شورای عالی قرآن با بیان اینکه اگر نظام جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد در تمام عرصه‌ها به اهداف عالی و والا برسد باید به جریان‌های خودجوش و مسئولیت‌پذیر توجه ویژه‌ای داشته باشد و آنها را مورد حمایت قرار دهد خاطر نشان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران باید برای بهره‌وری از حرکت‌های خودجوش تلاش کند البته تاسیس هیات رسیدگی به امور موسسات گامی موثر و مثبت در این راستا است چرا که روابط دو اتحادیه قرآنی را هماهنگ می‌کند اما برای رسیدن به هدف باید جدیت لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
قابل توجه ضد انقلاب ها و مخالفین با نظام جمهوری اسلامی