سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



بانک مرکزی کارت اعتباری خرید کالا را متوقف کرده است


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا دُرافشار در نشستی خبری با اشاره به اینکه کارت اعتباری خرید کالای ایرانی 45 روز است که وارد بازی‌های اداری شده است، اظهار داشت: براساس توافقات بعمل آمده قرار بود 10 میلیون تومان وام خرید کالا به زوجین داده شود. اما بروز برخی از مشکلات باعث شد تا این طرح نتواند به نتایح خود دست پیدا کند.

وی به طرح جایگزین وام خرید کالا به زوجین که همان خرید کالا با کارت اعتباری است، اشاره کرد و افزود: در این طرح تولیدکنندگان داخلی با فروش محصولات خود گردش پول را در سطح جامعه به‌وجود آورده و تا حدودی نیاز مردم و نقدینگی خود را تأمین کنند. حتی امیدوار بودیم با اجرایی شدن این طرح رکود در سطح جامعه از بین برود اما متأسفانه بروز مشکلات باعث شده تا هنوز این طرح قابلیت اجرایی نداشته باشد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: از همان روزهای نخست مذاکرات هسته‌ای و حتی تنظیم برجام انتظارات زیادی در سطح جامعه برای کاهش قیمت‌ها بوجود آمد که این خود رکود بازار را تشدید کرد، البته در طول مذاکرات ارز سه برابر شد اما قدرت خرید مردم هر روز کاهش بیشتری پیدا کرد و اندازه بازار کوچکتر شد.

درافشار با تأکید براینکه حدود یک سال و نیم است که مردم در انتظار قرار دارند، اظهار داشت: امروز بازار راکد بوده و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و نیازمند یک محرک جدی هستیم

وی در ادامه به طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی اشاره کرد و افزود: از همان روزهای نخست اجرایی شدن این طرح مذاکرات خوبی با وزارت صنعت و سیستم بانکی انجام شد حتی دیدگاه‌های کارشناسان نیز در این طرح بررسی و آثار تورمی آن نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی اضافه کرد: براساس این طرح بانک‌ها از منابع خود استفاده نمی‌کنند بلکه از محل سپرده قانونی که نزد بانک مرکزی گذاشته می‌شود تأمین اعتبار این طرح انجام می‌شود.

دُرافشار افزود: اساساً بر اساس نظریه‌های اقتصادی در زمان رکود وقتی قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند اجرای چنین طرح‌هایی تورمی را بوجود نخواهد آورد چرا که انبار تولیدکنندگان مملو از کالا بوده و فقط گردش پول در سطح بازار انجام می‌شود.

وی با تأکید براینکه تمام نقاط ضعف طرح‌های گذشته در طرح خرید کارت اعتباری کالای ایرانی رفع شده است، اظهار داشت: حتی منابع به صورت مستقیم به حساب تولیدکنندگان واریز می‌شود. اما این طرح امروز در مرحله اجرا در سیستم بانکی متوقف شده، در کنار آن مردم نیز تمایلی به خرید کالا ندارند و در انتظار صدور این کارتها هستند. همین موضوع باعث شده تا واحدهای تولیدی با ضررهای زیادی روبرو شوند.

*هزار میلیارد تومان کالا در انبارهای واحدهای تولیدی لوازم خانگی دپو شده است

نایب رئیس کانون انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی اضافه کرد: در حال حاضر هزار میلیارد تومان کالا در انبارهای واحدهای تولیدی لوازم خانگی دپو شده است و هر روز که اجرای این طرح به تأخیر بیفتد مصیبت کارخانه‌های لوازم خانگی بیشتر خواهد شد.

درافشار با تأکید براینکه منابع مالی طرح کارت اعتباری خرید کالا پیش بینی شده اما نمی‌دانیم چرا بانک مرکزی در اجرای آن تعلل می‌کند، اظهار داشت: سخنگوی دولت و وزیر صنعت اختصاص این طرح را رسانه‌ای کرده‌اند اما چرا اجرایی نمی‌شود. این تأخیر به نفع کیست؟

*افزایش معوقات بانکی واحدهای تولیدی با تأخیر در اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالا

وی تصریح کرد: اگر این طرح اجرایی نشود و یا با تأخیر بیشتری همراه گردد واحدهای تولیدی ورشکست شده و حجم معوقات بانکی افزایش خواهد یافت.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با طرح این پرسش که بانک مرکزی چرا اشکالات اجرای این طرح را اعلام نمی‌کند، گفت: اگر اشکالی وجود دارد چرا حل نمی‌کنید، اگر این طرح بد بود چرا رسانه‌ای کردید و یا اگر خوب است چرا اجرا نمی‌کنید.

درافشار با تأکید براینکه امروز واحدهای تولیدی زمین خورده و تقریباً با ورودی‌های صفر روبرو شده‌اند، گفت: براساس مذاکرات صورت گرفته در طرح خرید اعتباری کالای ایرانی 12 درصد از سود تسهیلات را مردم، 5 درصد را واحدهای تولیدی پرداخت می‌کنند که در مجموع به لحاظ کردن نرخ‌های سود سالانه تسهیلات برای سیستم بانکی حدود 21 درصد تمام می‌شود که به نظر بنده سیستم بانکی در تخصیص آن دچار ضرر نخواهد شد.

وی با تأکید براینکه اختلاف بانک مرکزی نرخ سود و چگونگی عملکرد نیست، گفت: اگر قرار بود بانک‌ها از منابع خود این اعتبارات را تأمین کنند انتقاد آنها وارد بود اما این منابع از محل بانک مرکزی تأمین می‌شود.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
کارت اعتباری خرید کالا