سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



بسته جدید فقط "موتور خاموش بدون بنزین" اقتصاد را هُل می‌دهد


هادی حق شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در ارزیابی بسته خروج از رکود دولت، اظهار کرد: معمولا در اقتصاد وقتی سیاستی تدوین می‌شود این سیاست با این هدف است که منجر به یک جهت‌گیری کلی -در اقتصاد- شود. به عبارت دیگر تغییر اساسی در اقتصاد ایجاد کند در این رابطه وام‌های مسکن که به تازگی از 35 میلیون به 60 میلیون تومان افزایش یافته که با احتساب 10 میلیون تومان وام تعمیر به 70 میلیون رسیده است. این میزان وام در تهران به طور میانگین برای یک واحد نوساز 100 متری حداکثر 20 تا 30 درصد قیمت را تامین می‌کند.

وی با بیان این‌که یعنی 70 درصد هزینه مسکن تامین نمی‌شود، تصریح کرد: از منظر دیگر تقریبا میانگین دریافتی کارکنان دولت زیر 1.5 میلیون تومان است، با وام 70 میلیونی و اقساطی که تعیین می‌شود حدود 70 درصد از حقوق ماهانه آنها باید برای پرداخت قسط‌های این وام هزینه شود.

وی بیان کرد:‌ برای عموم کارمندان دولت البته به استثنای اعضای هیئت مدیره‌ها و مدیران عامل، مقدور نیست چنین اقساطی را پرداخت کنند. باید در نظر داشت این تسهیلات 30 درصد قیمت مسکن را پوشش می‌دهد از این رو خیلی کارایی نخواهد داشت.

وی با بیان این‌که 30 تا 40 درصد تقاضای مسکن کشور مربوط به تهران است، گفت: تا در پایتخت اتفاقی روی ندهد در شهرستان‌ها هم اتفاقی نمی‌افتد، بنابراین گرچه با وام 70 میلیون تومانی تحریکی در طرف تقاضا ایجاد می‌شود اما این تحریک موثر نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با تاکید بر این‌که وام 70 میلیونی یک مُسکّن کوتاه مدت دو سه ماهه است،افزود: به کل بسته اقتصادی دولت به این دید نگاه می‌کنم که "یک خودرویی خاموش شده و آنرا هل می‌دهند تا روشن شود" حالا برای ادامه مسیر هم نیاز به بنزین است و هم این‌که خودرو تعمیر اساسی شود.

حق‌شناس تصریح کرد: بنابراین به متغیرهای دیگری نیاز داریم تا این اتفاق بیفتد که اقتصاد ایران به رونق برسد. کل بسته اقتصادی وام مسکن حداکثر می‌تواند نقش یک مُسکّن کوتاه مدت را ایفا کند.

وی بیان کرد: باید بخش واقعی اقتصاد کشور فعال شود و تا زمانیکه این بخش فعال نشود همین آش است و همین کاسه.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟