برگی از تاریخ/ مخترع دستگاه گیوتین


جام جم/ دکتر ژوزف گیوتین مخترع این دستگاه آن را در مقابل نمایندگان مجلس انقلاب فرانسه به نمایش گذاشت.
دکتر گیوتین در واقع قصد داشت دستگاهی اختراع کند تا در یک چشم به هم زدن محکوم به مرگ را از قید زندگی رها کرده و مانع زجر کشیدن او شود. تا پیش از اختراع گیوتین محکومان به مرگ را به شیوه های گوناگون از جمله قطع سر با تبر یا شمشیر، شقه کردن ، زنده زنده سوزاندن و... به قتل می رساندند.
با این حال ، هیبت و شکل دستگاه مرگبار به گونه ای بود که بسیاری از محکومان به محض اینکه چشمشان به آن می افتاد از ترس قالب تهی کرده و جان می دادند.
این وسیله دارای یک تیغه برنده بود که میان یک چارچوب از جنس چوب می لغزید.هنگام فرود تیغه سنگین برنده بلافاصله سر محکوم که در زیر آن قرار گرفته بود قطع می شد.
دستگاه ژوزف گیوتین از سوی آنتوان لویی ، جراح و دبیر مادام العمر آکادمی جراحی رسما تایید شده بود.

دکتر گیوتین هنگام نمایش اختراع خود به نمایندگان در مورد کارآیی این دستگاه به آنها اطمینان داد تا خیالشان از مرگ محکومان آسوده شود!
خود او که نماینده پاریس در مجلس انقلاب بود ، عقیده داشت در رژیم برابری، هنگام مجازات مرگ نیز این برابری باید در مورد همه شهروندان اجرا گردد.
بنابراین دستگاهی را اختراع کرده بود که سر همه محکومان به مرگ اعم از زن و مرد ، پیر و جوان را به یک شکل قطع می کرد! نه کمتر ، نه بیشتر!
در روز 30 ژوئن سال 1791 میلادی ، مجلس انقلاب فرانسه تصویب کرد کلیه محکومان به مرگ سرشان با این وسیله قطع شود.
همان طور که گفته شد، این دستگاه ابتدا «لوییزت» نام داشت اما روزنامه نگاران پارلمانی که دل خوشی از دکتر ژوزف گیوتین نداشتند ، آن را گیوتین نامیدند.
برای آزمایش دستگاه گیوتین ابتدا از گوسفندها و اجساد اموات استفاده شد. تا اینکه نوبت به آزمایش یک نمونه زنده رسید.
در روز 25 آوریل سال 1792 میلادی نیکلاس ژاک پلوتیه، یک راهزن قسی القلب برای نخستین بار با گیوتین مجازات شد و نامش برای همیشه در تاریخ ثبت گردید.
در جریان دوره «ترور بزرگ» بین سال های 1793 میلادی و 1794 میلادی که مجلس کنوانسیون به رهبری ماکسیمیلیان روبسپیر و یارانش زمام امور را در دست داشت، بیش از 20 هزار بیگناه یا گناهکار با دستگاه مرگبار گیوتین از نزدیک آشنا شدند ، بی آنکه دیگر فرصتی داشته باشند تا این تجربه مرگبار را برای دیگران حکایت کنند.
تا سال 1939 مجازات با گیوتین در ملاءعام انجام می شد.
آخرین باری که گیوتین برای مجازات یک محکوم به مرگ در فرانسه به کار گرفته شده روز 10 سپتامبر سال 1977 میلادی بود. او فردی به نام جندوبی بود که به دلیل شکنجه، برده داری جنسی و قتل یک زن جوان سرش با گیوتین قطع شد. نام او هم مانند پلوتیه برای همیشه در تاریخ ثبت گردید.


ویدیو مرتبط :
دستگاه گیوتین