فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



داعشِ نظامی رو به اضمحلال است اما داعشِ فرهنگی ادامه دارد


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، منوچهر متکی، سخنگوی کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با اشاره به دو نکتۀ مهم در نگاه به شرایط کنونی جهان، اظهار داشت: اولین نکته در بررسی و نگاه به شرایط کنونی جهان، احیای دوباره اسلام در سراسر عالم است. امروزه اسلام به عنوان یک تفکر دارای نظام فکری و اجتماعی پا به پای مکتب‌هایی که در دو قرن اخیر ادعا می ‌کردند فقط ما نظام اجتماعی جامعه هستیم، نوید یک فضای و دنیای جدید است.

وی تصریح کرد: امروز تشنگی در جوانان مسلمان و غیرمسلمان برای فهم اسلام گسترش پیدا کرده است. وقتی برجهای دوقلو در آمریکا منهدم شدند و همچنین مسائل مربوط به یازدهم سپتامبر، اسلام هراسی در نقاط مختلف جهان تقویت شد، اما در همان سالها نسخ چاپ قرآن کریم و کتب معارف اسلامی ده ها برابر در دنیا بیشتر شد. این امر در ارزیابی شرایط کنونی جهان اسلام وجه بسیار مهمی است که باید به دقت مورد توجه و تحلیلی قرار گیرد.

سخنگوی کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی افزود: وجه دیگر نگاه به شرایط کنونی جهان، برخورد انفعالی غرب و دشمنان اسلام است. آنها برای اینکه از گسترش اسلام همانگونه که کفار مکه در زمان رسول الله (ص) به دور کعبه می چرخیدند و پیامبر (ص) آیات نور را تلاوت می‌کردند و آنان پنبه در گوششان می‌گذاشتند، همواره در تاریخ اسلام با فتنه ها و سناریوهای طراحی شده دشمنان (علیه‌السلام) اسلام با هدف تفرقۀ بین مسلمین مواجه بودیم.

وزیر خارجۀ اسبق کشورمان با بیان این مطلب که یکی از اهداف فتنه توسط دشمنان، ایجاد تفرقه در میان مسلمین است، اظهار داشت: وقتی در بین مسلمین تفرقه پیش می‌آید، قرآن، سنت و عقل سلیم از وحدت سخن می‌‌گوید، اما آنها تفرقه را صرفاً تقاضا نمی‌کنند، بلکه تفرقه را طراحی می‌کنند، برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند و در نتیجه برنامه هایشان را در اسلام عملیاتی می‌کنند؛ لذا وحدت نمی‌ تواند صرفاً با توصیه، سفارش و درخواست شکل گیرد. اگر ایجاد تفرقه یک عملیات است، وحدت نیز باید یک عملیات باشد.

وی توضیح داد: ما از برگزاری کنفرانس باید به برداشتن گامهای عملی برویم؛ لذا در مجمع تقریب عبارت «هسته های تقریبی» را مطرح کردیم. اگر جمعی از عالمان از نقاط مختلف دنیا سالی یک مرتبه در این کنفرانسها شرکت کنند و این روند، ساکن و بدون تلاش تا سال آینده باقی بماند، این اقدام برای وحدت نیست، بلکه عملیات برای وحدت یعنی گام برداشتن عملی.

متکی افزود: ما در قبال یک عالم و اندیشمند که در این کنفرانسها حضور پیدا می ‌کند، وظیفه داریم تا سال آینده با او در ارتباط باشیم و او وظیفه دارد تا سال آینده هسته های تقریبی را تشکیل دهد؛ یعنی جمعی از علماء، طلبه ها، نخبگان، روشنفکران مسلمان و دانشجویان و زنان که باورمند به تقریب هستند و دوم اینکه آمادۀ اقداماتی برای تقریب و وحدت اسلامی هستند.

سخنگوی کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با اشاره به اینکه اکنون در یک نقطۀ عطف بسیار مهمی قرار دادیم، خاطرنشان کرد: در پنج سال گذشته منطقه در آشوب بود و تلاش شد اسلام به صورت بسیار مخدوش شده به دنیا معرفی شود و نسبت به اسلام معرفی شده از سوی دشمنان هیچ جاذبه ای وجود نداشته باشد. اگر اسرائیلیها میلیاردها دلار هزینه می‌کردند تا اسلام را اینگونه مخدوش  به اسلام معرفی کنند، موفق نمی‌شدند.

متکی تصریح کرد: هدف دیگر بحران کنونی جهان اسلام، تخلیۀ انرژی است که طی ده ها سال گذشته به ویژه در نسل جوان نسبت به اسلام بوجود آمده است، این انرژی جوانان مسلمان در اروپا و در جهان اسلام و کشورهای غیراسلامی باید تخلیه شود، اسلام خواهی باید تخلیه شود، اما نه علیه دشمنان اسلام، بلکه علیه اسلام و مسلمین تخلیه شود، این هدف دشمنان در ایجاد فتنه است.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از اهداف دشمن از ایجاد فتنه، نهادینه کردن دشمنی خونین در بین مذاهب اسلامی است و داعش و النصرة اوج اقدامات خشونت آمیز برای ایجاد تفرقه بود.

وزیر خارجۀ اسبق کشورمان خاطرنشان کرد: عنصر «مقاومت» در منطقه موجب شد کسانی که ادعا داشتند نقشۀ سیاسی منطقه باید به گونه ای که ما می‌گوییم طراحی و عملیاتی شود، از حرفشان بازگردند و می‌‌گویند: امروزه دربارۀ ساختار سیاسی منطقه، خود مردم هر کشور باید تصمیم گیری کنند، یعنی رئیس‌ جمهور و دولتشان را خودشان تعیین کنند و خارجیها حقی برای دخالت در امور آنان ندارند و این یعنی پیروزی مقاومت در منطقه.

منوچهر متکی اظهار داشت: در شرایط منطقه شاید در پنج شش ماه آینده شاهد اضمحلال داعش نظامی باشیم، اما خاتمۀ کار داعش نظامی به معنای پایان کار نیست، بلکه پس از داعش نظامی، داعش فرهنگی وارد عرصه می‌شود و سعی می‌کنند بدعتهای فرهنگی را در دل جوانان مسلمان بکارند. در چنین شرایطی بر اساس روایات اهل بیت (ع) بر علماء است که علمشان را اظهار کنند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
داعشِ قبل از عملیات و داعشِ بعد از عملیات - عراق- سوریه