فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



هنرمندان: نمایشگاه صنایع دستی کردستان چنگی به دل نمی زند


به گزارش خبرنگار ایرنا، این نمایشگاه در قالب 40غرفه از آثار دستی 20 استان کشور به مدت سه روز در مجتمع ایثار در بلوار ارشاد سنندج در حال برگزاری بوده و هنرمندان در رشته های ارغوان بافی، کپوبافی، سازهای سنتی، حصیربافی، دف سازی، معرق کاری، نمدسازی و گلیم بافی و صنایع چوب تولیدات خود را برای عرضه با این نمایشگاه آورده اند.
درحالی که استقبال عمومی از جشنواره فرهنگی و هنری اقوام ایران زمین که در مجتمع امام خمینی (ره) سنندج بسیار پرشور و با شرکت اقشار مختلف مردم برگزار می شود، در نمایشگاه هنرهای دستی تنها غرفه داران هستند که در بخش های این نمایشگاه در حال تردد بوده و برخی غرفه داران نمایشگاه نیز برای شرکت در جشنواره محل نمایشگاه را ترک کردند.
مسوول یکی از غرفه ها که مختص به کپوبافی است، گفت: در دو روز برپایی نمایشگاه استقبال بسیار کمی از نمایشگاه صورت گرفته و هنرمندان هیچ انگیزه ای برای ادامه نمایشگاه ندارند.
هماحافظیان که از استان مرکزی در این نمایشگاه شرکت کرده افزود: مقدار وسایلی که برای فروش با خود به نمایشگاه آوردم، باید دوباره به استان خودم ببرم و در این مدت حتی به اندازه کرایه این مسیر فروش نداشتم.
وی اضافه کرد: اگر در شهر خودم این وسایل را در سر یک چهارراه یا گوشه ای از پارک می گذاشتم بدون شک فروشم بیشتر بود.
یکی دیگر از غرفه داران که از استان کرمانشاه به نمایشگاه آمده بود گفت: برای برپایی این نمایشگاه هیچ تبلیغاتی در سطح شهر انجام نشده و رسانه های جمعی نیز فقط خبر افتتاح نمایشگاه را به صورت خلاصه وار بیان کردند.
وی که سازهای سنتی از جمله، تار، سه تار و باغلمه را به این نمایشگاه آوره بود افزود: مراجعه کنندگان به این غرفه در اندازه ای نیست که حتی برای آنها موسیقی محلی با سازهایم بنوازم.
وی یکی از علت های استقبال کم مردم کردستان را همزمانی برگزاری دو جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایران زمین و نمایشگاه صنایع دستی عنوان کرد و افزود: در این فصل که کردستان یکی از مقصدهای گردشگران و مسافران است انتظار داشتیم که استقبال از نمایشگاه بسیار بیشتر باشد.
یکی دیگر از غرفه داران این نمایشگاه که از سنندج در این نمایشگاه شرکت کرده بود گفت: محلی که برای برپایی این نمایشگاه در نظر گرفته شده، در قسمتی از شهر واقع شده که ترددهای مردم در آن بسیار کم است و برای نخستین بار به عنوان محل برگزاری نمایشگاه انتخاب شده است.
فرشته بایزیدی که در بخش دف سازی دارای غرفه بود افزود: در سنندج مکان های بسیار خوبی برای برپایی نمایشگاه وجود دارد و انتخاب این محل بدون هماهنگی با هنرمندان صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: در حالی که بسیار از هنرمندان از لحاظ مادی با مشکلات فراوانی مواجه هستند، استقبال کم شهروندان از این نمایشگاه و عدم فروش تولیدات می تواند هنرمندان را متضرر کند.
وی اظهار کرد: ورود کالاهای مشابه چینی و بدون کیفیت با سرعت بسیار زیادی در حال آسیب زدن به صنایع دستی کشور است و لازم است مسوولان در خصوص حل این مشکل راهکاری مناسب را پیدا کنند.
یکی دیگر از هنرمندان باسابقه سنندجی نیز در این نمایشگاه گفت: شرکت در نمایشگاه و عدم استقبال مردم، هنرمندان را متضرر ساخته و به بهانه حق فروش محصولات، هیچ وجهی به هنرمندان پرداخت نمی شود.
رشید فاتحی افزود: برخی هنرمندان از استان های بسیار دوری از جمله سیستان و بلوچستان و فارس برای شرکت در این نمایشگاه چندین روز در راه بودند و دعوت مسوولان کردستان را برای شرکت در نمایشگاه قبول کردند.
وی که استاد خراطی سنتی است اضافه کرد: به عنوان یک هنرمند قدیمی از وضعیت موجود در نمایشگاه بسیار متاسفم و به سهم خودم به عنوان یک هنرمند کردستانی از مهمانان عذرخواهی می کنم.
برپایی نمایشگاه صنایع دستی و گردهمایی تعداد زیادی از هنرمندان برتر رشته های مختلف صنایع دستی کشور بدون شک هزینه های زیادی برای مسوولان برگزاری این نمایشگاه در پی داشته و لازم بود مسوولان قبل از دعوت هنرمندان برای این نمایشگاه مکاتباتی را با هنرمندان برای کسب نظرات آنها و اقداماتی برای تبلیغات گسترده در سطح شهر برای استقبال مردم استان از نمایشگاه انجام می دادند.
جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایران زمین شرکت 21 گروه موسیقی از استان ها و شهرهای مازندران، اردبیل، آذربایجان غربی، خراسان، چهارمحال و بختیاری و سلیمانیه از کردستان عراق از 12 تا 23 اردیبهشت در حال برگزاری است.
3020/6108

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
هفته صنایع دستی در دست هنرمندان