سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



فعالیت غیر مجاز موسسات اتومبیل کرایه در گنبد و ضرورت ساماندهی آنها


موسسه های اتومبیل کرایه که حدود شش سال از آغاز فعالیت آنها در گنبد می گذرد، بیشتر با هدف اجاره اتومبیل به افراد حقیقی و حقوقی برای مدت زمانی معین (با توافق طرفین) راه اندازی، اما برخلاف فلسفه شکل گیری، وارد چرخه حمل و نقل و جابجایی مسافر درون شهرها شده اند.
یکی از معضلات حمل و نقل مسافر در گنبدکاووس، وجود موسسه های اتومبیل کرایه بدون مجوز است که بر اساس تصمیم اعضای شورای ترافیک این شهر، صاحبان این موسسه ها یک ماه فرصت دارند نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند.
براساس ماده 32 قانون شهرداری ها، صدور مجور و نظارت بر ناوگان حمل و نقل درون شهری اعم از تاکسی های زرد (نارنجی)، خط ویژه، تلفنی، ون ها، مینی بوس ها و اتوبوس ها، بر عهده شهرداری می باشد.
شهردار گنبدکاووس با انتقاد شدید از صدور مجوز راه اندازی موسسه های اتومبیل کرایه از سوی اداره صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصنفاف این شهرستان، گفت: درحال حاضر حدود یکصد مجوز در این زمینه بدون توجه به نیاز شهر و اخذ مجوزهای لازم از شورای ترافیک و نیز تایید صلاحیت افراد ازسوی اماکن نیروی انتظامی، صادر شده است.
عبدالمجید قزلجه افزود: این موسسه ها حتی پارکینگ لازم به تعداد خودروهای خود ندارند و خودروهای شاغل دراین موسسه ها درخیابان ها پارک می شود که مزاحمت های زیادی برای شهروندان حداقل در 30 نقطه شهری ایجاد کرده است.
وی با خنده دار دانستن نداشتن پارکینگ، گفت: برخی مالکان این موسسه ها برای پارکینگ خود زمین های خالی از بنا را معرفی می کنند درحالی که براساس قانون برای این زمین ها باید مجوز کاربری پارکینگ ازسوی شهرداری صادر شود.
قزلجه بابیان اینکه درحال حاضر 23 موسسه اتومبیل کرایه این شهر حتی مجوز اولیه فعالیت نیز ندارند، اضافه کرد: متاسفانه این موسسه ها زیر بار قوانین نظارتی نمی روند که باید برای آنان چاره اندیشی شود.
شهردار گنبدکاووس همچنین برلزوم بازنگری در قانون صدور مجوز راه اندازی موسسه های اتومبیل کرایه و یا تجمیع آنان با تاکسی های تلفنی زیر نظر شهرداری تاکید کرد و پیشنهاد داد: باید کمیته ای مستقل از دو نهاد شهرداری و اتاق اصناف در این شهرستان تشکیل و به بررسی مجدد صلاحیت موسسه های اتومبیل کرایه این شهر بپردازد.
وی تصریح کرد: در بررسی این مساله نباید هیچ گونه تساهلی صورت گیرد و با صاحبان بدون مجوز یا کمبود مدارک مورد نیاز، بشدت برخورد شود.
سرپرست واحد تاکسیرانی شهرداری گنبدکاووس نیز دراین خصوص می گوید: به دلیل صدور مجوزهای بی رویه برای تاسیس موسسه های اتومبیل کرایه دراین شهر، نارضایتی شدیدی دربین رانندگان حمل و نقل درون شهری بالاخص تاکسی های عمومی و تلفنی ایجاد شده است.
حمیدرضا حجی زاده گفت: اتاق اصناف و اداره صنعت، معدن و تجارت گنبدکاووس تاکنون اقدام به صدور 97 مجوز راه اندازی موسسه اتومبیل کرایه دراین شهرستان نموده است که 51 مورد آن درنقاط شهری و 46 مورد آن در مناطق روستایی می باشد.
وی افزود: نیاز فعلی شهر گنبدکاووس باجمعیت تقریبی 150 هزار نفر، علاوه بر تاکسی های موجود زرد، خط ویژه، تلفنی و ناوگان اتوبوسرانی، حداکثر 50 آژانس تلفنی است که براساس مصوبه شورای اسلامی این شهر در دوره گذشته، دیگر مجوز جدید برای تاکسی های تلفنی صادر نخواهد شد ضمن اینکه خرید و فروش مجوز نیز ممنوع است.
حجی زاده اضافه کرد: متاسفانه در سال های اخیر اتاق اصناف این شهرستان بدون توجه به ظرفیت شهر و رعایت ضوابط قانونی اقدام به صدور مجوز برای موسسه های اتومبیل کرایه می کند و مجوزهای آن بین یکصد تا 200 میلیون ریال خرید و فروش می شود.
وی تصریح کرد: برخی از این موسسات حتی بدون دریافت مجوز و تامین پارکینگ لازم و با اخذ استعلام های لازم برای تایید صلاحیت صاحب موسسه و رانندگان تحت پوشش آن اقدام به فعالیت می کنند.
حجی زاده که مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری گنبدکاووس نیز است، اضافه کرد: بر اساس گزارش های دریافتی، صاحبان برخی از موسسه های اتومبیل کرایه شهر گنبدکاووس بدون توجه به قانون و تنها برای اخذ کمیسیون از رانندگان، اقدام به جذب خودرو می کنند در حالی که راننده خودرو قبل از شروع به کار باید ازسوی مراجع قانونی تایید صلاحیت شود.
وی افزود: براساس ضوابط و مقررات شهرداری، هر دفتر تاکسی تلفنی با ظرفیت حداقل 10 خودرو باید حداقل 200 مترمربع پارکینگ اختصاصی داشته باشد که بسیاری از موسسه های اتومبیل کرایه این شهر فاقد پارکینگ بوده و خودروهای خود را کنار خیابان پارک کرده که ضمن ایجاد ترافیک برای ساکنان محل نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است.
به گفته وی، درحال حاضر درشهر گنبدکاووس 864 دستگاه تاکسی زرد، 105 دستگاه تاکسی خط ویژه، 15 دستگاه ون و 55 دفتر تاکسی تلفنی با مجموع 936 دستگاه خودرو به همراه 23 دستگاه اتوبوس، 26 دستگاه مینی بوس همگی تحت نظارت شهرداری این شهر در 15 مسیر مشغول جابجایی شهروندان هستند.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گنبدکاووس نیز دلیل ایجاد این مشکلات را عدم شفافیت قانون در مدیریت و نظارت بر موسسه های اتومبیل کرایه دانست و گفت: شهرداری و اتحادیه صنفی هر دو مستندات قانونی برای مدیریت و نظارت دارند که بایستی این قانون ها تجمیع و بصورت واحد عمل شود.
سعید میرزایی افزود: این اداره در راستای مصوبه شورای ترافیک شهرستان درحال بررسی وضعیت مجوزهای صادر شده ازسوی اتحادیه صنفی موسسه های اتومبیل کرایه گنبدکاووس و برخورد با فعالیت افراد بدون مجوز و شرایط است.
نماینده تاکسی های عمومی شهر گنبدکاووس نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با شروع به کار قارچ گونه موسسه های اتومبیل کرایه که بر خلاف فلسفه وجودی خود اقدام به جابجایی مسافر در سطح شهر می کنند، کار و بار تاکسی های شهری تا 50 درصد کاهش یافت.
محمود بخشش خواه افزود: فلسفه تاسیس موسسه های اتومبیل کرایه، اجاره اتومبیل بدون راننده یا با راننده به افراد متقاضی است و نباید اقدام به جابجایی مسافر و مسافرکشی درسطح شهر نمایند.
وی با انتقاد از راه اندازی این موسسه ها گفت: رانندگان این موسسه ها که متاسفانه تعداد آنان بسیار زیاد شده است، براحتی در سطح شهر می چرخند و با استفاده از تابلویی که بر سقف ماشین شان نصب کرده اند و شهروندان نیز متوجه نیستند، اقدام به جابجایی مسافر می کنند.
بخشش خواه اضافه کرد: رانندگان این خودروها بدون اینکه شرایط لازم برای جابجایی مسافر داشته باشند و ازسوی مراجع قانونی تایید صلاحیت شده باشند، شهروندان و نوامیس مردم را جابجا می کنند.
وی بابیان اینکه رانندگان تاکسی های عمومی شهر برای جابجایی مسافر صلاحیت های لازم را اخذ کرده اند، تصریح کرد: با اینکه مسئولان چند سال است وعده ساماندهی این موسسه ها را می دهند اما هر روز بر تعداد این موسسه ها اضافه می شود.
نماینده رانندگان تاکسی های عمومی شهر گنبدکاووس خاطرنشان کرد: هرگونه افزایش خودروهای عمومی باید براساس جمعیت و ظرفیت شهر باشند که متاسفانه دراین شهر به این نکته مهم توجه جدی نمی شود.
وی، مسافر کش های شخصی را از دیگر مشکلات تاکسی های عمومی این شهر دانست و برلزوم برخورد با این نوع خودروها نیز ازسوی مسئولان تاکید کرد.
رئیس اتحادیه صنف موسسه های اتومبیل کرایه گنبدکاووس نیز درگفت و گو با خبرنگار ایرنا با قانونی دانستن فعالیت این موسسه ها، از فعالیت یکصد دفتر موسسه اتومبیل کرایه با مجموع یکهزارو 220 دستگاه خودرو در مناطق شهری و روستایی این شهرستان خبر داد و گفت: برای تمامی این واحدهای صنفی پس از اخذ استعلام چهارگانه مجوز صادر شده است.
سیدعلی بخارایی زاده افزود: از خردادماه امسال مجوز جدیدی صادر نشده است و تنها در خصوص نقل و انتقالات مجوزها اقدامات لازم صورت گرفته است.
وی درخصوص هزینه نقل و انتقالات ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: هزینه صدور مجوز برای موسسه های اتومبیل کرایه درسال گذشته مبلغ پنج میلیون ریال و درسال جاری نیز هفت میلیون و 500 هزار ریال بوده است.
بخارایی زاده اضافه کرد: موسسه های اتومبیل کرایه این شهرستان مشکل پارکینگ ندارند زیرا این اتحادیه پس از استعلام راهور و اماکن انتظامی نسبت به صدور مجوز اقدام کرده است ضمن اینکه اگر خودروهای این موسسه ها خارج از محوطه پارکینگ پارک می کنند، شهروندان می توانند به این اتحادیه شکایت کنند تا با واحد متخلف برخورد شود.
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز می گوید: اکنون چند سالی است که بحث ساماندهی و نظارت واحد بر موسسه های اتومبیل کرایه مطرح است و باید این مساله هرچه سریعتر پایان یابد.
احمد دستمرد افزود: درجلسه شورای ترافیک این شهرستان از شهرداری و صنعت، معدن و تجارت خواسته شده است ظرف یک ماه آینده نسبت به تعیین وضعیت موسسه های اتومبیل کرایه این شهر و برخورد با افرادی که مجوزهای لازم را ندارند، اقدام نمایند.
وی اضافه کرد: امروزه یکی از معضلات ترافیکی شهرستان وجود موسسه های اتومبیل کرایه و آژانس های تاکسی تلفنی بدون مجوز است که باید وضعیت آنان هرچه سریعتر مشخص و از وضعیت بی قانونی موجود خارج شود.
شهر گنبدکاووس با جمعیت 150 هزار نفر و مساحت تقریبی 28 کیلومتر مربع درشرق استان گلستان واقع است.
/3039/1860

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
تاکید بانک مرکزی بر لزوم ساماندهی موسسات پولی غیر مجاز