شش تاثیر مخرب چاقی بر روی مغز


چاقی در دهه های 40 و 50 و همچنین اوایل دهه 60 زندگی خطر زوال عقل را افزایش می دهد.

در خصوص مضرات چاقی و تاثیری که بر سلامتی ما دارد بسیار شنیده و خوانده ایم. روزی نیست که روزنامه یا مجله ای بخوانیم یا به برنامه ای در رادیو و تلویزیون گوش دهیم و نکته ای در مورد چاقی و اینکه عامل بسیاری از بیماری هاست به چشم و گوشمان نخورد. چاقی در عصر حاضر به نوعی اپیدمی تبدیل شده که جمعیت نسبتاً بزرگی را مورد تهدید قرار می دهد که تعداد بسیاری از این گروه را نیز متاسفانه کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند. چاقی علاوه بر تاثیر نامطلوب بر روی ظاهر ما، تاثیرات بسیار بارزی بر روی ذهن و مغز ما دارد. بر اساس یافته های تحقیقات جدیدی از دانشگاه علوم بهداشت و سلامتی تگزاس، چاقی می تواند ساختار مغز را تغییر دهد و آتروفی (کوچک شدن) مغز را به همراه داشته باشد.

شش تاثیر مخرب چاقی بر روی مغز

1. اضافه وزن حافظه را تضعیف می کند.

در این تحقیقات مشخص شده شاخص توده بدنی بیشتر با ضعف حافظه اپیزودیک یا دشواری در به یادآوری اتفاقات گذشته، در افراد بین 18 تا 35 سال، همراه است. این تحقیقات نشان دادند افرادی که اضافه وزن دارند به احتمال بیشتری ضعف در حافظه را تجربه می کنند. شواهد دیگری هم نشان داده اند که حافظه نقش مهمی در تنظیم رژیم غذایی ما دارد. بنابراین ضعف حافظه در افراد چاق، تنظیم غذایی آنها را مختل می کند که خود در نهایت به اضافه وزن بیشتر خواهد انجامید.

2. چاقی در میانسالی خطر زوال عقل و آلزایمر را افزایش می دهد.

بعلاوه این تحقیقات نشان داده اند که چاقی در دهه های 40 و 50 و همچنین اوایل دهه 60 زندگی خطر زوال عقل را افزایش می دهد. چاقی در میانسالی به افزایش احتمال ابتلا به آلزایمر و سایر علایم زوال عقل در سنین بالاتر می انجامد. علت این ارتباط هنوز مشخص نشده است، اما محققان اظهار می کنند که اضافه وزن تاثیری مخرب بر روی سلامت قلبی و عروقی دارد که خود نقش مهمی در سلامت مغز بازی می کند.

3. چاقی در دست گیری اشیا را دشوار می کند.

اگر در حین مطالعه این مطلب اسمارت فون خود را در دست دارید باید علاوه بر دستتان از مغزتان هم برای اینکه قادر هستید گوشی را محکم در دست بگیرید تشکر کنید. تحقیقات در افراد میانسال ارتباط چاقی را با تغییراتی در عملکرد مغز ثابت کرد ه اند، تغییراتی که عملکرد عصبی- حرکتی مغز را مختل می کند. در اینصورت در دست گرفتن وسایل دشوار می شود. این گروه برای باز کردن درب بطری ها، در دست گرفتن نرده هنگام بالا رفتن از پله ها و موارد مشابه با مشکل مواجه می شوند. همچنین در تحقیقات مشخص شده افراد چاق زمانی که تحت شرایط استرس زا باشند این مشکل را هر چه بیشتر تجربه می کنند.

4. راه رفتن و حرف زدن برای افراد چاق دشوار می شود.

همه ما آگاهیم که چاقی به دلیل تاثیری که بر مفاصل دارد حرکت و راه رفتن را دشوار می کند. اما در تحقیقات دانشگاه تگزاس مورد دیگری هم به اثبات رسیده است. مغز افراد چاق در هنگام راه رفتن تحت استرس بیشتری قرار می گیرد و برای صحبت کردن حین راه رفتن نیاز به فعالیت مغزی بیشتری دارند که احساس خستگی زودرسی را به همراه خواهد داشت.

5. افراد چاق حس لذت از غذا را کمتر تجربه می کنند.

پیشتر محققان نشان داده بودند که بخشی از مغز موسوم به استریاتوم در زنانی که اضافه وزن داشته اند از فعالیت کمتری برخوردار است. این بخش از مغز نقشی کلیدی در ابلاغ پیام پاداش و لذت از خوردن بعضی غذاهای خاص بازی می کند. مثلا با خوردن غذاهای شیرین مغز ماده شیمیایی دوپامین را آزاد می کند که احساس لذت را به همراه دارد. علاوه بر رژیم پر چرب و پر شکر، چاقی نیز یکی از عوامل ایجاد اختلال در عملکرد این بخش از مغز است که باعث می شود شخص برای حس لذت از غذا پرخوری کند.

6. چاقی ریسک ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد.

افزایش وزن نه تنها مشکلات فیزیولوژیکی به همراه دارد، بلکه می تواند روی سلامت ذهن نیز تاثیر منفی داشته باشد. چاقی می تواند منجر به افسردگی شود و افسردگی یکی ار علل تشدیدکننده چاقی است. محققان می گویند چاقی قطعا افسردگی را به همراه دارد. چاقی حتی می تواند اختلالات دو قطبی را در فرد ایجاد کند. در درمان این گروه باید درمانی برای چاقی و همچنین درمانی برای اختلالات ذهنی ارایه شود تا نتیجه لازم به دست آید.

نتیجه اینکه در حال حاضر هیچ درمانی برای آلزایمر و بسیاری اختلالات مغزی دیگر وجود ندارد. اما خوشبختانه کاهش وزن تاثیر مثبت قابل توجهی بر روی سلامت مغز دارد. تغییر در سبک زندگی شامل پیروی از رژیم غذایی صحیح و انجام حرکات ورزشی به طور منظم عملکرد مغز را بهبود می بخشند. از این دو غافل نشوید.

منبع: تک شات


ویدیو مرتبط :
‫اثرات مخرب الکل بر روی مغز انسان‬‎