سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



شخصیت‌های جهان عرب درباره انقلاب ایران چه می‌گویند


شخصیت‌های جهان عرب درباره انقلاب ایران چه می‌گویندتسنیم/ شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی جهان عرب درباره انقلاب اسلامی دیدگاه‌های مختلف و جالبی را ابراز داشتند. آنها وجود رهبری مقتدر و کاریزما را از وجوه متمایز این انقلاب با انقلاب‌های عربی دانستند که توانست از انحراف انقلاب ملت ایران جلوگیری کند.

خبرگزاری تسنیم به مناسبت سی و هفتمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی ایران به تنی چند از شخصیت های عرب زبان درباره انقلاب اسلامی ایران و وجوه تمایز این انقلاب با انقلاب های عربی و نیز جایگاه رهبری در هدایت و جلوگیری از انحراف انقلاب به گفت‌وگو پرداخته که متن کامل این گفت‌‌‌وگوها در زیر می آید.

"محمد تیجانی" اسلام‌شناس مشهور تونسی:
آیت‌الله خامنه‌ای رهبری حکیم و دوراندیش است/ وجه اصلی تمایز انقلاب ایران

اسلام‌شناس مشهور تونسی و استاد دانشگاه سوربن فرانسه از امام خامنه‌ای به‌عنوان رهبری حکیم و دوراندیش یاد کرد و گفت: رهبری جمهوری اسلامی ایران رهبری حکیم است که همواره دست به روشنگری امت اسلامی می‌زند.

"سید محمد تیجانی سماوی" اسلام‌شناس مشهور تونسی و استاد دانشگاه سوربن فرانسه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم در خصوص انقلاب اسلامی ایران و وجه تمایز این انقلاب با دیگر انقلاب‌های جهان گفت: وجه تمایز انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌های جهان در وجود یک رهبری حکیمانه است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران اثرات مثبت فراوانی بر ملت‌های منطقه گذاشت اما در عین حال آنان از انقلاب اسلامی ایران و موضوع صدور انقلاب به‌شدت بیمناک شدند و نگران بودند که دامنه‌ انقلاب اسلامی ایران به این کشورها نیز کشیده شود.

تیجانی تصریح کرد: آنان تا به امروز از این سخن در هراس هستند و همواره اعلام می‌کنند که ایران قصد گسترش قلمروی خود را دارد و می‌خواهد کشورهای عربی را اشغال کند. در مقابل من احساس می‌کنم که ملت‌های عرب‌زبان تا حد بسیار زیادی تحت تأثیر انقلاب اسلامی ایران قرار گرفتند و شاهد بیداری آنان بودیم، شاید بتوان گفت که انقلاب‌های اخیر که در کشورهای عرب‌زبان و موسوم به بهار عربی صورت گرفت، حاصل و بخشی از ثمره‌های انقلاب اسلامی ایران باشند.

دکتر تیجانی همچنین گفت: ملت‌های عرب‌زبان که شاهد جان‌فشانی ایرانی‌ها برای به ثمر رساندن انقلاب بودند جنبش‌های خود را در مناطق مختلف آغاز کردند و خواهان تحقق دموکراسی و آزادی در کشورهای خود هستند.

وی حضرت آیت الله خامنه‌ای را رهبری حکیم و دوراندیش توصیف کرد و گفت: هم‌اکنون نیز رهبری جمهوری اسلامی ایران یک رهبری حکیمانه است که همواره دست به روشنگری امت اسلامی می‌زند و نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی ایران همچون ادعای حکام عرب قصد مشکل آفرینی ندارد بلکه می‌خواهد با متحد کردن مسلمانان، امکان پاره پاره کردن منطقه توسط آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای امپریالیست را از بین ببرد.

موفق الربیعی مشاور سابق امنیت ملی عراق:

امام خامنه‌ای رهبری بی‌نظیر و منحصر به فرد است/ دو ویژگی اصلی انقلاب ایران

"موفق الربیعی" پیروزی انقلاب ایران را مرهون حکمت و تقوای امام خمینی(ره) و اعتماد مردم به ایشان دانست و با اشاره به چالشهای فراروی انقلاب در دوره رهبری امام خامنه‌ای از ایشان به‌عنوان رهبری تاریخی و بسیار منحصر به فرد و بی‌نظیر یاد کرد.

موفق الربیعی مشاور سابق امنیت ملی عراق در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم، یکی از ویژگی‌های اصلی انقلاب اسلامی را حضور میلیونی و حداکثری مردم در صحنه دانست و گفت: ویژگی اصلی انقلاب اسلامی ایران مردمی بودن آن و وجود یک رهبری دینی یک‌پارچه است که دین و سیاست را در یک جا جمع کرده، این انقلاب علی‌رغم مواجهه با شیوه‌های خشن سرکوبگری شاه، مسیر خود را به‌صورت مسالمت آمیز طی کرد.

وی پیروزی انقلاب ایران را مرهون حکمت و تقوای امام خمینی(ره) برشمرد و افزود: به‌نظر من پیروزی انقلاب ایران مرهون حکمت و تقوای امام خمینی(ره) و همچنین اعتماد کامل ملت به ایشان بود، امام خمینی(ره) یک مرجع عادی و یا یک رهبر سیاسی معمولی نبود بلکه او مردی عرفانی بود. همراهان امام در زمان مبارزه علیه شاه یقین داشتند که ایشان مرد دنیا و پُست‌های حکومتی نیستند بلکه در پی آباد کردن آخرت خود هستند و هیچ چیز را برای خود نمی‌خواهند.

موفق الربیعی براندازی کامل رژیم حاکم را از اهداف اصلی انقلاب ایران به‌رهبری امام خمینی دانست و تصریح کرد: اصرار بر تغییر کل رژیم و برچیدن کامل آن و نه ایجاد اصلاحات نکته‌ بسیار مهمی بود، امام خمینی(ره) قصد اصلاح رژیم گذشته را نداشت بلکه می‌خواست رژیم شاهنشاهی را از ریشه کنده و یک دولت جدید تأسیس کند.

وی امام خامنه‌ای را به‌عنوان جانشینی به‌حق برای امام خمینی برشمرد و افزود: باید بگویم که هم‌اکنون نیز حقاً و انصافاً رهبری آیت الله سید علی خامنه‌ای (دام ظله) بسیار ممتاز است، اجازه دهید که تجربه شخصی خود در این زمینه را برای شما بازگو کنم، بنده نگران این مسئله بودم که چه شخصی می‌تواند جانشین ابرمردی همچون امام خمینی(ره) شده و جای خالی ایشان را پر کند اما هنگامی که آیت الله خامنه‌ای رهبری را به‌عهده گرفت بسیار متعجب شدم که چگونه ایشان در مدت زمان بسیار کوتاهی جای خالی امام خمینی(ره) را پر کردند.

مشاور سابق امنیت ملی عراق با اشاره به شخصیت رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و چالش‌های فراروی انقلاب در دوره ایشان گفت: مسئله دیگر این است که چالش‌های پیش روی آیت الله سید علی خامنه‌ای بسیار متفاوت‌تر از چالش‌های پیش روی امام خمینی هستند، رهبری و ولایت سید علی خامنه‌ای یک رهبری تاریخی بسیار منحصر به فرد و بی‌نظیر است که مملو از حکمت، عقلانیت و توازن است.

موفق الربیعی انقلاب ایران را رؤیا و آمال مسلمانان سراسر جهان دانست و افزود: انقلاب اسلامی ایران تغییرات بسیار اساسی در زیرساخت‌های جامعه، فرهنگ و سیاست سراسر دنیای اسلام ایجاد کرد، برای نمونه باید بگویم که از دهه 30 میلادی گروه‌های اسلام‌گرا آرزوی تشکیل یک دولت اسلامی را داشتند، تشکیل جمهوری اسلامی ایران تعبیر تمام آمال مسلمانان بود گویی رؤیای پیامبران به حقیقت پیوسته است.

وی قیام مردم عراق علیه دیکتاتوری و حزب بعث را نشأت گرفته از انقلاب ایران برشمرد و گفت : انقلاب اسلامی ایران خاصیت بسیار عجیبی نیز داشت و آن جرأت بخشیدن به ملت‌ها برای قیام علیه طاغوتیان بود، این انقلاب نشان داد که ملت‌ها با دست خالی می‌توانند ماشین جنگی طاغوتیان را منهدم کنند. در عراق نیز انقلاب اسلامی ایران باعث سرعت بخشیدن به قیام مردم علیه دیکتاتور عراق و حزب بعث شد.

مشاور سیاسی وزیر اطلاع رسانی سوریه:
انقلاب ایران توانایی تصمیم گیری‌های مهم سیاسی را در این کشور نهادینه کرد

عبدالله الاحمد تاکید کرد کهانقلاب ایران به خوبی مهمترین پایه‌های امنیت ملی ایران را درک کرده و ارتباط بزرگی میان امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای آزاد در منطقه وجود دارد.

"علی عبدالله الاحمد" مشاور سیاسی وزیر اطلاع رسانی سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم انقلاب اسلامی ایران را نمونه یک انقلاب تمام عیار دانست و گفت: در ابتدا باید بگویم که به هیچ وجه نمی‌توان انقلاب اسلامی ایران را با انقلاب‌های موسوم به بهار عربی مقایسه کرد، حوادث روی داده در کشورهای عربی را نمی‌توان انقلاب نامید در حالی که انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب به تمام معنا بود.

وی ادامه داد: از دیدگاه من مهم‌ترین ویژگی انقلاب اسلامی ایران این است که حامل ارزش‌های انسانی بزرگی بود، انقلاب اسلامی ایران اسلام انسانی را به جهانیان نشان داد، اسلام نه دین سکون است و نه دین افراط گری بلکه دین انسانیت و گذشت است، انقلاب اسلامی ایران چهره زیبا از اسلام را به جهان ارائه کرد.

عبدالله الاحمد با اشاره به پیشرفت های علمی جمهوری اسلامی ایران گفت: انقلاب اسلامی ایران آزادی، استقلال و توانایی تصمیم گیری‌های سیاسی مهم را در این کشور نهادینه کرد، این انقلاب موفق شد سیستمی به وجود بیاورد که هم اکنون ایران را در تمام زمینه‌های علمی و تکنیکی به بالاترین سطوح رسانده است، جمهوری اسلامی ایران وارد علومی شده است که تنها کشورهای ابرقدرت به آن ورود می‌کنند، علومی مانند هوافضا و نانو تکنولوژی و انرژی هسته‌ای و مهندسی ژنتیک که نیازمند مؤسسات و پایه ریزی‌های محکمی هستند. این نشانه‌های یک دولت متمدن است که به طور صحیح پایه ریزی شده و می‌تواند پیشرفت کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: انقلاب ایران به خوبی مهمترین پایه‌های امنیت ملی ایران را درک کرد به این معنی که ارتباط بزرگی میان امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای آزاد در منطقه وجود دارد، منظور من سوریه و کشورهایی است که توانایی تشخیص دوست و دشمن را دارند و دریافته‌اند که تنها دشمنشان رژیم صهیونیستی است.

عبدالله گفت: این یک عامل مشترک بسیار بزرگ میان نیروهای آزادیخواه منطقه‌ای همچون حزب الله لبنان ، نیروهای آزادی خواه جهانی همچون جنبش‌های آمریکای لاتین است که جمهوری اسلامی ایران با تمام آنان روابط بسیار خوبی دارد، انقلاب اسلامی ایران تمام جنبش‌های آزادی خواهانه را در بر گرفت.

مشاور سیاسی وزیر اطلاع رسانه سوریه به جنبه‌های معنوی انقلاب اسلامی ایران نیز اشاره کرد و در این خصوص گفت: انقلاب اسلامی ایران دارای جنبه‌های روحی و معنوی بسیار بزرگی است.

وی با اشاره به انقلاب های عربی در منطقه از انقلاب ایران به عنوان انقلابی به تمام معنا یاد کرد و گفت: انقلاب ایران نمونه‌ای را به جنبش‌های آزادی خواه منطقه ارائه می‌کند و به آنان می‌آموزد که انقلاب باید این‌گونه باشد.

نماینده جنبش حماس در تهران:

انقلاب اسلامی به انتفاضه ملت فلسطین قدرت بخشید

نماینده جنبش حماس در ایران با تأکید بر پشتیبانی مستمر جمهوری اسلامی ایران از انتفاضه فلسطین رابطه انقلاب اسلامی ایران و فلسطین را یک رابطه روحی و معنوی مستحکم دانست.

"دکتر خالد قدومی" نماینده حماس در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به رابطه انقلاب اسلامی و انتفاضه فلسطین اشاره کرد و در این خصوص گفت: انقلاب اسلامی ایران دست‌آورد بسیار بزرگی برای نیروهای سیاسی اسلامی است و دنیا انتظار آن را نداشت. انقلاب ایران یک تجربه بسیار غنی برای امت اسلامی به‌ویژه در بحث رهبری این انقلاب و موفقیت در ساقط کردن دیکتاتوری که امپریالیسم از او پشتیبانی می‌کرد، به شمار می‌رود . شاه ایران همواره با پول و نفت خود از رژیم صهیونیستی پشتیبانی می‌کرد.

وی افزود: امام خمینی(ره) و انقلابیون مؤمن به مبانی اسلامی و عدالت اجتماعی آمدند تا این رژیم خودسر را از بین ببرند، این یک دست‌آورد بسیار بزرگ بود.

قدومی گفت: باید بگویم که رابطه انقلاب ایران و انتفاضه فلسطین یک رابطه روحی مستحکم است و این رابطه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شکل گرفت، همواره رابطه‌ای خوب میان این دو برقرار بود.

نماینده جنبش حماس در تهران با تأکید بر پشتیبانی دائم جمهوری اسلامی ایران از فلسطینیان گفت: انقلاب اسلامی ایران در دورانی که مصر وارد سازش با دشمن صهیونیست شده بود باعث مطرح شدن هرچه بیشتر انتفاضه فلسطین شد، همچنین انقلاب ایران جایگاه خالی کشورهای عربی را پر کرده به انتفاضه فلسطین قدرت بخشید. ایران پس از انقلاب با تمام توان از انتفاضه فلسطین پشتیبانی کرد و این پشتیبانی در دوره‌های مختلف بر اساس شرایط سیاسی زمانه به‌صورت‌های مختلفی صورت گرفته است اما انقلابیون ایران همواره کنار برادران فلسطینی خود ایستادند.

خالد قدومی در بخش دیگری از سخنان خود به دوران پیروزی انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در آن زمان اردوگاه‌ها و خیابان‌های فلسطین با تصاویر امام خمینی(ره) تزئین شده بود که روی آنها نوشته شده بود "امروز ایران و فردا فلسطین". امروز به‌دلیل وجود دشمنان بسیار زیاد برای انقلاب ایران و انتفاضه فلسطین باید روابط ما مستحکم‌تر شود.

وی تأکید کرد: ما انقلاب ایران را یاور مستضعفان می‌دانیم و باید بگویم که ملت فلسطین از طلایه‌داران مبارزه با نیروهای استکباری و استعماری‌ای هستند که امنیت ملی امت اسلامی را به خطر می‌اندازند.

نماینده پارلمان لبنان
ایران الهام بخش نیروهای مقاومت در منطقه است

نماینده پارلمان لبنان در مصاحبه‌ای گفت که شعاع‌های انقلاب ایران باعث ایجاد نیروهای مقاومت و نیروهای بازدارنده در منطقه گردید و به نیروهای مقاومتی که در حال مقابله با اشغالگران اسرائیلی هستند، الهام بخشید.

"امیل رحمه" نماینده پارلمان لبنان در مصاحبه‌ای به بررسی تاثیرات انقلاب اسلامی در منطقه خاورمیانه پرداخت.

وی در این مصاحبه گفت: انقلابی که امام خمینی آن را رهبری کرد، ایران را به دولتی بزرگ نه در منطقه بلکه در جهان تبدیل کرد و این موضوع به خوبی در مذاکرات ایران و گروه 1+5 نمود پیدا کرد و این موضوع همچنین در سفرهای اخیر رئیس جمهور روحانی به ایتالیا و فرانسه کاملا مشهود بود و ایران به یک میعادگاه سیاسی و اقتصادی برای تمامی جهانیان تبدیل گردیده است.

این نماینده پارلمان لبنان در ادامه این مصاحبه گفت: شعاع‌های انقلاب ایران باعث ایجاد نیروهای مقاومت و نیروهای بازدارنده در منطقه گردید و به نیروهای مقاومتی که در حال مقابله با اشغالگران اسرائیلی هستند، الهام بخشید.

وی در ادامه این مصاحبه گفت: امام خمینی مهمترین نقش در پیروزی انقلاب اسلامی ایران را ایفا کرد. وی رهبر و راهنمای این انقلاب بود. وی فردی عادل بود و امروز در حال برداشت نتایج کردارهای خیرخواهانه وی هستیم و امروز مردم ایران در حال برداشت اقدامات خیرخواهانه امام خمینی هستند.

امیل رحمه درباره دلایل پیشرفت ایران با وجود تحریم‌های و فشارهای آمریکا گفت: جدیت و اخلاق انسانی از دلایل مهم پیشرفت ایران با وجود تمامی دشمنی‌ها است. اولین موضوعی که در سیاست‌های ایران نمود دارد، اخلاق مداری و حق مداری است. دولت ایران در طرف حق ایستاده و در مقابل باطل قرار گرفته است. دولت ایران علم محور و باهوش بوده و هم اکنون در حال توسعه موشکی است که بر روی ماه فرود آید.

یکی از علمای عربستان:
«رهبری و ملت یکپارچه» انقلاب ایران را از دیگر انقلاب‌ها متمایز می‌کند

یکی از علمای عربستانی در مصاحبه‌ای گفت که رهبری و ملت یکپارچه از ویژگی‌های متمایز انقلاب ایران بوده است.

شیخ "صالح الحجازی" از علمای شیعه عربستان در مصاحبه با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم به تشریح ویژگی‌های انقلاب اسلامی ایران پرداخت.

وی در این مصاحبه گفت: انقلاب اسلامی ایران چندین ویژگی دارد که آن را با بقیه انقلاب‌های جهان متمایز می‌کند. نخستین ویژگی این انقلاب، مردمی بودن آن است که تمامی طیف‌های جامعه ایران را شامل می‌شد که همگی آنها برای تحقق اهداف اساسی متحد شدند. انقلاب ایران انقلاب بخشی از مردم یا طایفه یا طبقه‌ای از ملت ایران نبوده بلکه این انقلاب به نمایندگی از همه ملت ایران بوده است.

این عالم عربستانی در ادامه گفت: دومین ویژگی این انقلاب آن بوده که از ابعاد جزئی فراتر رفت و خواستار تغییرات اساسی در ایران بوده است. برخی از انقلاب‌های جهان خواستار ایجاد تغییرات جزئی مشخص شده‌ای هستند اما ملت هوشیار ایران هیچگاه خواستار تغییرات جزئی نبوده بلکه خواستار تغییرات اساسی بوده و همین موضوع یکی دیگر از ویژگی‌های انقلاب ایران بوده است.

شیخ صالح الحجازی در ادامه این مصاحبه و در تشریح ویژگی‌های انقلاب اسلامی ایران گفت: سومین ویژگی انقلاب ایران، این بوده که همزمان که خواستار تغییرات در کشور بوده خواستار مبارزه با استکبار نیز بوده است. خواسته انقلاب ایران، تغییر حاکم با حاکم دیگر نبوده است. بلکه خواستار تغییر نظامی مستبد و ظالم با نظامی عادل که کرامت و عزت را برای ملت به همراه داشته باشد، بوده است این در حالی است که در برخی از انقلاب‌ها تنها حاکمان عوض می‌شوند و گویی که مشکل تنها حاکم و نه نظام آن کشور بوده است.

وی افزود: چهارمین ویژگی انقلاب ایران، رهبری آن بوده است که رهبری آن حکیمانه و هوشیارانه بوده است و این رهبری علاوه بر آنکه جنبه سیاسی داشته، جنبه دینی نیز داشته است که همین موضوع باعث جمع شدن جنبه سیاسی و دینی گردید که طی آن دستاوردهای زیادی برای ملت ایران محقق گردید. این در حالی است که در دیگر انقلاب‌ها شاهد آن هستیم که چندین رهبر داشته و به محض آنکه به پیروزی برسند درباره تقسیم پست‌ها با یکدیگر به اختلاف می افتند اما انقلاب ایران به برکت رهبری و ملت یکپارچه آن توانستند که پیروز گردند و از پیروزی نیز حفاظت کنند.

این عالم عربستانی درباره نقش رهبری امام خمینی در پیروزی انقلاب ایران گفت: رهبری امام خمینی این ویژگی‌های متمایز را داشت که وی شخصیتی فقیه، عارف، فیلسوف و اندیشمند بوده و علاوه بر همه این ویژگی‌ها، وی دارای دیدگاه سیاسی بوده که کاملا به آینده اشراف داشته است. این رهبری به علاوه تمامی این دانش‌ها، به صلابت و قدرتی که داشته متمایز گردید. امام خمینی هرگز به دنبال دستاوردها شخصی، حزبی یا طایفه‌ای نبوده است بلکه به دنبال محقق شدن دستاوردهای بزرگ برای این امت بوده که برای ملت ایران و دیگر ملت‌ها مبارک و خوش یمن بوده است.

مدیر مرکز مطالعات استراتژیک سوریه:
انقلاب اسلامی به الگویی برای کشورهای دوست ایران تبدیل شده است

"ملاذ مقداد" مدیر مرکز مطالعات استراتژیک سوریه در مصاحبه با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم به گفت‌وگو درباره پیروزی انقلاب اسلامی ایران پرداخت.

وی در این مصاحبه گفت: انقلاب اسلامی ایران در مرحله مهمی از تاریخ امت عربی و اسلامی روی داد چون این انقلاب تحولات ریشه‌ای در دیدگاه‌ها و فرهنگ جامعه‌ای ملت‌های منطقه ایجاد کرد. این انقلاب سرمنشأ اسلامی و انسانی داشته و به الگویی برای کشورهای دوست ایران تبدیل گردید.

مدیر مرکز مطالعات استراتژیک سوریه اضافه کرد: این انقلاب در عین حال خواسته‌ها و آرزوهای ملت ایرانی را ایجاب کرد. انقلاب اسلامی، ارزش‌های انسانی را به جامعه ایرانی بازگرداند به همین دلیل این انقلاب به الگو و نشانه‌ای برای تمام انسان‌ها گردید و پیشرفت‌های علمی، انسانی و فرهنگی امروز ایران را که در تمامی بخش‌ها مشاهده می‌کنیم بهترین نشانه بر این موضوع است که این انقلاب بر اساس ارزش‌های انسانی و بشری بوده است.

وی افزود: این در حالی است که برخی مدعی هستند آن چیزی که هم اکنون در منطقه خاورمیانه روی می‌دهد نیز انقلاب است این در حالی است که تحولات کنونی منطقه جز خرابی و ویرانی حاصلی به همراه نداشته است و متاسفانه آن چیزی را که امروز از آن با نام انقلاب‌های بهار عربی نام می‌برند نتایجش کاملا عکس نتایجی بود که انقلاب ایران به همراه داشته است. تحولاتی که امروز در کشورهای عربی روی می‌دهد همگی شامل قتل و سرقت و خونریزی است. انقلاب اسلامی ایران موفقیت‌های بزرگی را محقق کرد ایران هم اکنون استقلال رای داشته و در زمینه علمی نیز پیشرفت‌های زیادی را بدست آورده و در مقابل استکبار جهانی ایستادگی کرده است. ایران با وجود تمامی تحریم‌ها و فشارها و تهدیدها پیشرفت کرده است.

ملاذ مقداد در ادامه این مصاحبه با اشاره به نقش امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب اسلامی در ایران گفت: تردیدی وجود ندارد که امام خمینی نقش بزرگی در تحقق این پیروزی داشته است چون وی توانست مردم ایران را به این باور برساند که آنها می‌توانند مستقل بوده و ارزش‌های اسلامی را در جامعه پیاده کند در واقع امام خمینی توانست آرزوها و خواسته ملت ایران را به منصه ظهور برساند و وی توانست الگویی را ارائه کند که می‌توان در بسیاری از مناطق دیگر نیز آن را پیاده کرد.

نماینده دبیرکل "جنبش نجباء" عراق:

آیت‌الله خامنه‌ای ادامه‌دهنده راه امام خمینی(ره) و پدر معنوی جنبش‌های مقاومت است

نماینده دبیرکل "جنبش نجباء" عراق تأکید کرد که انقلاب امام خمینی(ره) روح انقلابی جوانان مؤمن عراق را بیدار کرد و جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون سوپاپ اطمینان همه مسلمانان جهان است.

" نماینده دبیرکل جنبش نجباء عراق در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم ضمن تبریک فرا رسیدن ایام دهه فجر به ملت ایران در خصوص تأثیرات انقلاب امام خمینی(ره) بر ملت عراق گفت: وجه تمایز بزرگ انقلاب ایران با سایر انقلاب‌های جهان وجود یک رهبر جامع الشرایط است که در او اجتهاد و ولایت جمع شده است، نکته مهمتر دیگر در خصوص این انقلاب پایگاه مردمی آماده برای پذیرفتن رهبری و اطاعت از فرامین او است، همچنین مسئله مهم دیگری که در پیروزی و تمایز انقلاب ایران نقش مهمی داشته است آگاهی و بیداری فرماندهان میدانی آن است که هم‌اکنون رهبری گردان‌های مقاومت را نیز به‌عهده دارند.

او ادامه داد: ما آیت الله سید علی خامنه‌ای را دنباله‌روی راه امام خمینی(ره) می‌دانیم و ایشان هم‌اکنون پدر معنوی همه جنبش‌های مقاومت اسلامی در سرتاسر این کره خاکی هستند، باید بگویم که انقلاب ایران از استراتژی بسیار مهمی برخوردار است که آن استمرار رهبری و خلافت آن است.

وی جمهوری اسلامی ایران را سوپاپ اطمینانی برای مسلمانان جهان دانست و گفت: انقلاب اسلامی ایران تأثیرات شگرفی روی کشورها و ملت‌های منطقه داشته است که هر انسان مؤمن و آگاهی به این مسئله پی خواهد برد، جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون برای مسلمانان در سراسر جهان نقش سوپاپ اطمینان را دارد و به‌جرأت می‌توانم بگویم که دژ مستحکم مسلمانان و به‌ویژه شیعیان جهان است.

الشبری در بخش دیگری از سخنان خود أاکید کرد : من به‌عنوان نماینده دبیرکل جنبش نجباء عراق (یکی از شاخه‌های نیروهای داوطلب مردمی) تأکید می‌کنم که اگر جمهوری اسلامی ایران به‌رهبری آیت الله سید علی خامنه‌ای (دام ظله) وجود نداشت هم‌اکنون نمی‌توانستیم اثری از تشیع در عراق و سایر کشورها ببینیم بلکه شاید هیچ اثری از مقدسات دینی نیز باقی نمی‌ماند. این جمهوری اسلامی ایران به‌رهبری آیت الله سید علی خامنه‌ای است که از مقدسات اسلامی و مسلمین دفاع می‌کند.

وی در خصوص تأثیر انقلاب ایران بر جوانان عراقی گفت: انقلاب امام خمینی(ره) باعث بیدار شدن روح انقلابی جوانان مؤمن در عراق شد، آنان دست به انقلاب‌های فراوانی علیه دیکتاتور عراق زدند اما متأسفانه تمامی آنها به‌شدت سرکوب شدند، بدون شک این خون‌های ریخته شده باعث آگاهی و بیداری مردم می‌شود، به‌برکت این انقلاب گروه‌های مقاومت فراوانی نیز تشکیل شد که عملیات متعددی علیه رژیم دیکتاتوری عراق انجام دادند.

نماینده دبیرکل جنبش نجباء عراق با اشاره به فضای امنیتی حاکم به عراق در دوران تبعید امام خمینی(ره) گفت: در آن زمان عراق در خفقان امنیتی بسیار شدیدی به سر می‌برد و دستگاه‌های امنیتی رژیم بعث به‌شدت فعال بودند به‌طوری که ما حتی در منزل خود جرأت نمی‌کردیم سخنی بگوییم، اما انقلاب امام خمینی(ره) باعث بیداری فکرها و قلب‌های جوانان عراقی و ایجاد اراده و روحیه شجاعت در آنان شد. در آن زمان برخی کتاب‌های امام خمینی را خوانده و علی‌رغم وضع شدن حکم اعدام برای کسانی که کتاب‌های امام خمینی(ره) را در اختیار داشتند، آنها را مخفیانه دست به دست می‌دادیم.

تاثیرات انقلاب اسلامی بر کشورهای قاره آفریقا

شیخ محمد الشعیب تاکید کرد که انقلاب اسلامی ایران باعث گرویدن تعداد زیادی از آفریقایی‌ها به تشیع شده و به آنان راه خروج از بن بست را نشان داد.

"شیخ محمد الشعیب" مدرس حوزه و مسئول طلاب نیجریه در ایران که خود نیز اهل نیجریه است در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم اثرات انقلاب اسلامی ایران بر آفریقا را بررسی کرده در این خصوص گفت: رهبری یکپارچه نکته‌ای است که انقلاب اسلامی ایران را از سایر انقلاب‌های جهان متمایز می‌کند، رهبر انقلاب اسلامی ایران یک رهبر الهی بود که ولایت کامل داشته و به تمامی تعالیم الهی پایبند بود. رهبر ایران بر قلب‌های مردم تأثیر گذار بود، همانطور که می دانید قلب‌ها از آن خداوند متعال است و هیچ شخصی نمی‌تواند بر آنها تأثیر گذار باشد مگر اینکه ارتباط عمیقی با خداوند متعال داشته باشد.

وی با تاکید بر اعتراف دشمن به ایمانی بودن قدرت انقلاب اسلامی ایران گفت: دشمنان انقلاب اسلامی ایران نیز اعتراف می‌کنند که هر جنبش و گروهی که به انقلاب ایران متصل باشد به نتایج مثبتی دست پیدا کرده و به نیروها ایمانی اسلامی که دین مبین ما همواره به آن اشاره کرده است دست پیدا خواهند کرد.

الشعیب در ادامه گفت: دشمنان می‌فهمند که ارتباط با انقلاب اسلامی ایران مخالف کلیه منافع آنان از جمله سیطره یافتن بر مستضعفان است، باید بگویم که پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) تأثیر بسیار بزرگی بر کشورهای آفریقایی داشت و باعث شیعه شدن بسیاری مردم شد. مردم آفریقا این احساس را پیدا کردند که به راه خروج از بن بست رسیده و این امید را یافتند که منجی بشریت در آینده خواهد آمد.

محمد الشعیب در پایان گفت: آنان تأثیر اعتقاد داشتن به منجی بشریت را در ایران مشاهده کردند و دیدند که چگونه انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسید.

فرمانده نیروهای داوطلب مردمی عراق:
راه امام خمینی(ره) در سایه زعامت رهبری آیت الله خامنه‌ای همچنان ادامه دارد

یک فرمانده نیروهای داوطلب مردمی عراق تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران با رهبری یکپارچه و علم و درایت رهبری آیت الله خامنه ای به موفقیت‌های فراوانی دست یافته است.

"رائد رئیسان" یکی از فرماندهان نیروهای داوطلب مردمی عراق در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم انقلاب امام خمینی (ره) را متمایز از سایر انقلاب های جهان دانست و در این خصوص گفت: انقلاب جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از جهات با سایر انقلاب‌های جهان متمایز است و می‌توانم بگویم که هیچ انقلابی با انقلاب امام خمینی (ره) برابری نمی‌کند، از برترین نقاط قوت این انقلاب می‌توان به رهبری یکپارپه، ایمانی و ملی بودن آن اشاره کرد.

رهبری ایران پس از وفات امام خمینی (ره) هرگز از مسیر ایشان خارج نشد

وی افزود: انقلاب ایران به رهبری امام خمینی (ره) یک انقلاب یکپارچه برای یاری رساندن به اسلام و مسلمین بود، هم اکنون نیز انقلاب با یک رهبری یک پارچه در حال ادامه دادن مسیر امام خمینی (ره) است، رهبری پس از وفات امام خمینی (ره) مسیر ایشان را به طور کامل ادامه داده و در این زمینه به خوبی عمل کرده است.

رئیسان درباره تاثیر انقلاب ایران بر عراق گفت: باید بگویم که پیروزی انقلاب ایران تأثیر فراوانی بر شیعیان عراق داشت، دیکتاتور سابق و دستگاه حکومتی عراق به شیعیان به دیده سرسپردگان به جمهوری اسلامی ایران می‌نگریستند و بر مظلومیت آنان و آزار اذیت‌ها از سوی دیکتاتور مقبور افزوده شد تا اینکه جمهوری اسلامی ایران درهای کشورش را به سوی عراقی‌ها و شیعیان گشود و به بسیاری از آنان را پناه داد.

وی در بخش دیگر از سخنان خود گفت: همچنین به ثمر نشستن انقلاب امام خمینی (ره) انگیزه بزرگی به مردم عراق برای قیام علیه ستمگران و دیکتاتور وقت عراق داد، در برهه اخیر نیز همواره اعلام می‌شود که آمریکا رژیم صدام را ساقط کرده است در صورتی که این سخن صحیح نیست و این جمهوری اسلامی ایران بود که با پشتیبانی از معارضان و ملت عراق باعث سقوط رژیم دیکتاتوری عراق شد.

این شخصیت مردمی عراق نقش جمهوری اسلامی ایران در عراق را برجسته دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هم اکنون نیز از عراق پشتیبانی می‌کند و پس از ورود داعش تعداد زیادی از مستشاران و فرماندهان ایرانی در عراق حضور دارند. ملت عراق احترام و ارزش بسیار زیادی برای جمهوری اسلامی ایران قائل است و ایران برجسته‌ترین نقش را در عراق دارد.

این فرمانده نیروهای داوطلب مردمی عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران با رهبری یکپارچه و علم و درایت رهبر خود به موفق‌های فراوانی دست یافته و سطح خود و تمام شیعیان جهان را بالا برده است، ایران پشتیبان تمام شیعیان و بهتر است بگوییم تمام مظلومان جهان است.

منبع: تسنیم


ویدیو مرتبط :
دفاع دانشمند معروف جهان عرب از ایران