سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



دومین عامل مرگ ومیر پس از تصادف در کشور


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر استفاده از مواد اعتیادآور را نخستین آسیب کشور دانست و گفت: این پدیده دومین عامل مرگ و میر پس از تصادف است .

استفاده از مواد مخدر دومین عامل مرگ ومیر پس از تصادف در کشور است

به گزارش خبرنگار ایرنا ، علیرضا جزینی عصر پنجشنبه در 'همایش آسیب شناسی مواد مخدر و تاثیر آن بر سلامت جامعه' گفت : اعتیاد و مواد مخدر نخستین آسیب کشور است که زیان های بسیاری برای جامعه بوجود آورده است .

وی به آماری از میزان اعتیاد در کشور اشاره و اظهار کرد : نزدیک به شش میلیون نفر از جامعه درگیر این پدیده شوم شده اند ، در نظر سنجی های به عمل آمده 92 درصد از نگرانی مردم ،اعتیاد به مواد مخدر است و سایر آسیب ها همچون بیکاری در رتبه های بعدی قرار دارند .

جزینی از دلایل گرایش به مواد مخدر به ویژه از انوع صنعتی و همچنین استفاده از داروهایی برای شب امتحان همچون ' ریتالین ' دربین دانشجویان را ناشی از باورهای غلط در بین جوانان دانست .

وی فقر ، مشکلات زیست محیطی ، تهدیدات هسته ای ، اعتیاد به مواد مخدر و روان گردان را اصلی ترین تهدید و بحران جهانی هزاره سوم عنوان کرد و گفت : 170 کشور در جهان با تهدید اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند.

وی اضافه کرد : در شرایط کنونی اعتیاد به عنوان یک ابزار سیاسی و اقتصادی و درمعادلات بین المللی و منطقه ای مطرح است ، در همسایگی ایران و در کشور افغانستان 324 هزار هکتاراز زمین های این کشور زیر پوشش کشت خشخاش است و در سال هفت هزار تن مواد مخدر تولید می کند و 15 هزار تن از تولیدات خود را دپو کرده است .

جزینی گفت: 30 درصد از مواد تولیدی سالانه این کشور از ایران عبور می کند که برخی کشف یا برخی مصرف و برخی دیگر ترانزیت می شود .

وی به کاهش سن مصرف اعتیاد در جهان در سال 2001 اشاره کرد و گفت : در این سال سن اعتیاد و مصرف 22 سال و هم اکنون 18 سال شده است .

*افزایش ورود زنان به چرخه اعتیاد 

وی باورهای غلط را سبب افزایش ورود زنان به چرخه اعتیاد دانست و گفت : در چند سال گذشته پنج درصد از مصرف کنندگان را زنان تشکیل می دادند که امروز این رقم و بواسطه استفاده از قرص های لاغری وبرخی قرص های حاوی آمفتامین به 10 درصد رسیده است .

جزینی با بیان اینکه برای مواد صنعتی اعتیاد زا پروتکل درمانی نداریم افزود : درمان پرهیز مدار در حوزه مواد مصرف کنندگان مواد صنعتی و روان گردان به اجرا در می آید که در حالت خوش بینانه 20 درصد از این درمان موفق بوده است .

وی نخستین کشور مصرف کننده مواد صنعتی را آمریکا عنوان کرد و گفت : در آمد ناشی از قاچاق مواد مخدر در سال 500 میلیارد دلار است که سهم قاچاقچیان کشور ما از این میزان سه میلیارد دلار است .

جزینی با بیان اینکه 80 درصد مرز خشکی را بسته ایم گفت : متاسفانه بخشی از مواد از طریق دریا وارد کشور می شود .

وی اظهار داشت : بر اساس گزارش سازمان ملل 40 میلیون مصرف کننده دائمی در جهان وجود دارد که نزدیک به 200 هزار نفر از آن در سال در جهان و سه هزار نفر در ایران فوت می کند که می توان گفت پس از تصادف دومین عامل مرگ و میراستفاده از مواد مخدر است .

جزینی به ایجاد گروه کاهش آسیب در کشور اشاره کرد و گفت : با تلاش های صورت گرفته در این مراکز، میزان مصرف کنندگان مواد و تزریقی ها از 67 درصد به 45 درصد کاهش پیدا کرده است .

این مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بهره مندی از شبکه های سایبری و ماهواره ای در ترویج باورهای غلط و توزیع مواد یکی از مشکلات است که بسیاری از آنها شناسایی و با آنها برخورد شده است . 

جزینی اعتماد به نفس پایین ، کاهش ارتباط بین فرزندان با والدین و پر کردن خلا ناشی از آن با دوستان ، کاهش میزان اعتقاد به باورهای دینی ، فشار دوستان برای مصرف، نا آگاهی از عواقب مصرف از دلایل گرایش به مواد مخدر است .

وی پیشگیری را موضوع مهمی در حوزه مواد مخدر دانست و گفت : پنج استراتژی که بر گرفته از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است را بکار گرفته ایم، استراتژی های پیشگیری ، درمان ، کاهش آسیب ، حمایت اجتماعی و مقابله است که در برنامه ششم بحث پیشگیری بسیار مورد تاکید است .

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان به 12 هزار جانباز و شش هزار و 600 شهید در راه مبارزه با پدیده شوم اعتیاد اشاره کرد .

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش نیز با بیان اینکه عزم جدی مدیر عامل سازمان منطقه ازاد کیش بر پیشگیری از مواد مخدر است افزود : نیروی انتظامی نیز به عنوان بازوی شورا با قدرت تمام در صحنه مبارزه و مقابله با مواد مخدر حضور دارد.

سرهنگ محمد حسن جهان اظهار داشت : تمامی دستگاه ها و نهادها برای ریشه کن کردن این پدیده شوم دست به دست هم داده اند چرا که مبارزه با مواد بر عهده یک دستگاه نیست و نیازمند همت جمعی است .

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش با بیان اینکه جزیره کیش جزیره ای سالم ، بدون بوق و ترافیک است گفت : باید بتوانیم جزیره ای عاری از مواد مخدر داشته و به عنوان الگو در کشور مطرح باشیم .

امیررضا شریف نیا رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کیش هم در این مراسم گفت: اعتیاد به مواد مخدر جدی ترین و پیچیده ترین مساله اجتماعی است که زمینه ساز بروز بسیاری از آسیب های فرهنگی و اجتماعی است .

وی افزود : ایران به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و همجواری با مراکز عمده تولید مواد مخدر همواره در معرض خطر بزرگی قرار دارد .

وی به نقش دانشگاه در بحث آسیب شناسی مواد مخدر اشاره کرد و گفت : دانشگاه ها سه وظیفه مهم در راستای مقابله با این پدیده شوم بر عهده دارند که پیشگیری و آگاهی بخشی و پرداختن به مسائل فرهنگی ، رفاهی و اوقات فراغت دانشجویان ، آموزش برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا و پرداختن به پژوهش های تخصصی این حوزه و وظیفه درمانی با بهره مندی از استادان روانشناسی است .

وی ابراز امیدواری کرد که همایش دوم همراه با فراخوان مقاله خواهد بود که در آینده چگونگی آن اعلام می شود. 

این همایش با حضور جمعی از مسئولان ، دانشجویان و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی کیش ، شورای مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی کیش در مرکز همایشهای بین المللی کیش برگزار شد .


ویدیو مرتبط :
وزارت کشور: قرص برنج عامل مرگ زائران عربستانی!