سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مهمترین علل چاقی در کشور/ راه‌های کنترل و پیشگیری از کمبود ویتامین D


به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، زهرا عبداللهی در ششمین کنگره سالانه پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی شمال کشور، با بیان این مطلب افزود: میزان مصرف روغن، قند و شکر نیز بیشتر و میوه، سبزی، شیر و لبنیات کمتر از میزان توصیه شده است.

وی مهم‌ترین منبع دریافت نمک را نان و پنیر دانست و خاطرنشان کرد: باید الگوی غذایی روزانه به‌گونه‌ای باشد که بیش از پنج گرم نمک مصرف نشود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بابیان اینکه طبق پژوهش‌های صورت گرفته ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر رو به افزایش است، اظهار داشت: بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، دیابت و اضافه‌وزن شیوع بیشتری در میان مردم‌دارند.

عبداللهی با اشاره به این‌که عدم کنترل افزایش وزن، فشار خون بالا را در پی دارد، افزود: حدود نیمی از مردم کشور دچار اضافه‌وزن بوده و این روند در خانم‌ها بیشتر است.

وی همچنین بابیان اینکه از سال گذشته طرحی برای پیشگیری و کنترل کمبود ویتامین D در کشور در حال اجراست، تصریح کرد: در این طرح از روز سوم تولد به نوزادان قطره حاوی ویتامین داده‌شده و در گروه‌های سنی مختلف نیز به‌تناسب سن ، مکمل ویتامین D داده می‌شود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، راشیتیسم در کودکان، افزایش ابتلا به آسم و دیابت نوع 2 را ازجمله پیامدهای کمبود این ویتامین در بدن دانست و اضافه کرد: علاوه بر مصرف محصولات غذایی غنی‌شده با ویتامین، سه تا چهار بار در هفته نیز استفاده از نور مستقیم آفتاب به مدت پنج‌ تا 10 دقیقه برای بدن لازم است.

 عبداللهی خاطر نشان کرد: برنامه ملی غنی‌سازی آرد با آهن و اسیدفولیک نیز در کشور اجرا می‌شود.

وی در خصوص مصرف مواد معدنی و فیبر موجود در سبزی‌ها نیز اظهار داشت: طبق آمار موجود تنها 12 درصد از مردم کشور پنج بار در هفته میوه و سبزی مصرف می‌کنند، درحالی‌که فیبر موجود در سبزی‌ها، در کنترل سرطان روده و پیشگیری از دیابت و چربی خون نقش زیادی دارد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت همچنین با اشاره به مطالعات سبد غذایی انجام‌شده در سال 91، خاطرنشان کرد: بر اساس این مطالعات، سرانه مصرف نان و برنج پنج درصد، روغن 20 درصد و قند و شکر نیز 38 درصد بیشتر از مقادیر توصیه‌شده در سبد غذایی مطلوب است.

عبداللهی اضافه کرد: مصرف حبوبات 30 درصد، شیر و لبنیات 25 درصد، تخم‌مرغ 20 درصد و سبزی و میوه نیز 25 درصد کمتر از میزان توصیه‌شده است.

انتهای پیام/

 

http://fna.ir/IJGQ30


ویدیو مرتبط :
کلیپ علائم و خطرات کمبود ویتامین D بدن - عواقب کمبود ویتامین D