سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



زندگینامه ابراهیم یعقوب زکزکی رهبر شیعیان نیجریه


به گزارش ایرنا ، وی رییس ' سازمان اسلامی ' نیجریه است و به دفاع از حقوق مسلمانان و برافراشتن پرچم اسلام و دعوت برای اتحاد مسلمانان معروف است .
در سال 2014میلادی و در روز جهانی قدس سه پسر وی به نام های احمد، حمید و علی به ضرب گلوله نیروهای پلیس نیجریه کشته شدند .
در حال حاضر شماری از شیعیان در نیجریه به ویژه شهر زاریا واقع در ایالت کادونا زندگی می کنند و ' سازمان اسلامی ' که شیخ زکزکی آن را اداره می کند ، به امور آن ها رسیدگی می کند .
تا سال 1980میلادی مردم نیجریه اشنایی چندانی با تشیع نداشتند اما در این سال ابراهیم زکزکی که فارغ التحصیل رشته اقتصاد از دانشگاه 'أحمد بن بللو'بود، به تشیع گروید و شروع به آشنا کردم مردم این کشور با تشیع کرد ، او شروع به خواندئن کتاب هایی در خصوص تشیع به زبان انگلیسی کرد و به مدت 15 سال شیعه شدن خود را علنا اعلام نمی کرد تا اینکه سال 1995میلادی شیعه شدن وی اعلام شد .
آمار رسمی از شمارشیعیان نیجریه در دست نیست اما بر اساس برخی گزارش ها شمار شیعیان این کشور از دو تا چهار میلیون نفر تخمین زده شده است و حتی برخی منابع شمار شیعیان را هشت میلیون نفر اعلام کرده اند .
پایگاه خبری المسله عراق نوشت : شنبه گذشته ارتش نیجریه به حسینیه 'بقیة الله'در منطقه زاریا واقع در شمال نیجریه حمله کرد و نزدیک به 500 شیعه نیجریه ای را که به مناسبت شهادت امام رضا علیه السلام و همچنین برای شرکت در مراسم بزرگداشت یک شیعه که گروهک بوکوحرام وی را به قتل رسانده بود ، در این حسینیه گرد آمده بودند ، کشته شدند .
بر اساس برخی گزارش ها ،وقتی که شیخ ابراهیم زکزکی همراه با هزاران مسلمان نیجریه ای مشغول برگزاری مراسم شهادت امام رضا در حسینیه بقیه الله بود ،توکور بوروتای فرمانده ارتش نیجریه همراه با کاروانش از این محل عبور کرد و قصد داشت به دیدار یکی از شیوخ وهابی در منطقه اطراف این حسینیه برود ، او اندکی میان جمعیت حاضر در بیرون از این حسینیه ماند و پس از آن به دیدار شیخ وهابی رفت و کمی بعد همراه با تانک ها و سربازان مسلح به این محل بازگشت و همه مردم حاضر را به محاصره در آورد ، چند دقیقه بعد جمعیت حاضر را به بهانه سد کردن راهش غافلگیر کرده و به سربازانش دستور داد حسینیه بقیه الله را ویران کنند و اینگونه سربازان وی شروع به شلیک بی هدف به سوی مردم کردند که در اثر آن 300نفر در داخل حسینیه و 200تن دیگر خارج از آن به خاک و خون کشیده شدند .
منابع نیجریه ای افزودند :ارتش نیجریه روز بعد نیز خانه شیخ زکزکی را به محاصره در آورده و موانعی اطراف آن ایجاد کرد سپس به خانه وی حمله کرد و دو نفر از فرزندانش و همچنین نماینده اش را به قتل رساند و تا این زمان هنوز اطلاعات دقیقی از سرنوشت خود وی در دست نیست .
از سوی دیگر افراد نزدیک به شیخ زکزکی اعلام کردند وی از طریق منابع آگاه دولتی اطلاع یافته بود طرح هایی برای ایجاد مشکل برای وی و مسلمانان و تلاش برای بازداشت او وجود دارد تا مانع فعالیت های دینی و مذهبی او در نیجریه شوند و اقدام مقام های نیجریه ای برای بازداشت او نتیجه گزارش های مغرضانه ای در مورد او بوده است و این نشان داد مقام های این کشور بیم گسترش تشیع در این کشور آفریقایی دارند .
نیجریه کشوری است در غرب آفریقا. پایتخت آن آبوجا و بزرگ ترین شهر آن لاگوس است. جمعیت این کشور 170 میلیون نفر و زبان رسمی آن انگلیسی است. نیجریه پرجمعیت ترین کشور قاره آفریقا است.
واحد پول این کشور نایرا است و نیمی از مردم آن که در شمال کشور زندگی می کنند مسلمان و نیمی دیگر در جنوب، مسیحی هستند. نیجریه از نظر منابع نفتی دهمین کشور و در میان صادرکنندگان نفتU هشتمین کشور است و بزرگترین تولید کننده نفت آفریقا است.
یک مهاجم انتحاری در ماه گذشته با حمله به تجمع شیعیان عزادار امام حسین )ع)، 15 نفر را کشت. در ماه آوریل (فروردین/اردیبهشت) نیز، سه نفر از جامعه شیعی نیجریه در حمله ای انتحاری کشته شدند.
نیجریه یکی از مناطق مهم تمرکز جمعیت مسلمانان شیعه در قاره آفریقا است. هرچند آمار دقیق و جدیدی از جمعیت مسلمانان نیجریه در دست نیست، اما برآوردها حاکی از آن است که 85 میلیون نفر از جمعیت 170 میلیونی نیجریه مسلمان هستند و گفته می شود که شیعیان حدود 5 درصد آن را تشکیل می دهند.
بیشتر شیعیان نیجریه در شمال غربی این کشور و در ایالت های کادونا ،کانو و سوکوتو ساکن هستند.
خاورم **2041**1566

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
‫نظر استاد رایفی پور درباره رهبر شیعیان نیجریه‬‎