سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



عرضه قرص برنج در بازارهای داخلی محدود شود/ مرگ دردناک با قرص برنج


سلامت نیوز:یک روانشناس بالینی اظهار داشت: عرضه قرص برنج در بازارهای داخلی باید بسیار محدود و کنترل شده باشد؛ چرا که در صورت مصرف عمدی یا سهوی این قرص از سوی افراد، احتمال مرگ شان بسیار بالا است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،دکتر سعید صفری با بیان اینکه قرص برنج دارای دو مدل ترکیبی گیاهی و صنعتی است، گفت: آن دسته از قرص برنج که دارای ترکیب فسفید آلومینیوم بوده و مصارف خانگی نیز ندارد، بسیار خطرناک است و مسیر زندگی افرادی که به هر دلیل آن را مصرف کنند را به بیراهه و در نهایت به لبه پرتگاه مرگ می کشاند.

وی در ادامه از مرگ صدها نفر طی سالهای اخیر بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف قرص برنج صنعتی خبر داد و افزود: گرچه هرگونه توزیع قرص برنج صنعتی در عطاری ها ممنوع بوده و پیگیرد قانونی را به همراه خواهد داشت اما باید بدانیم که حتی تماس با این قرص عوارض خطرناک قلبی و ریوی را به همراه خواهد داشت و در صورت مصرف نیز مرگی سخت را به همراه دارد.

این عضو جامعه پزشکی کشور با بیان اینکه متاسفانه جوانان و نوجوانان به جای برخورد واقع بینانه با مسائل و مشکلات زندگی، بعضاً به دنبال روش های ناشیانه و غیر منطقی برای رهایی از مشکلات می روند، خاطرنشان کرد: باید فرهنگ مشاوره و استفاده از خدمات روانشناسی در کشور نهادینه شود تا کسانی که به مشکلات روحی و روانی مبتلا می شوند، گزینه خودکشی را روی میز قرار ندهند.

دکتر صفری از اختلالات دستگاه گوارش، آسیب های قلبی و عروقی، مشکلات ریوی، نارسایی کبدی و کلیوی، تشنج و کما به عنوان عوارض ناشی از مسمومیت با قرص برنج صنعتی یاد کرد و ادامه داد: علائم و عوارض این مسمومیت تا ۱۵ دقیقه در فرد بیمار ظاهر می شود و در نهایت طی ۷۲ ساعت فرد را به کام مرگ می کشاند و متاسفانه سالانه دهها نفر در اقصی نقاط کشور قربانی قرص برنج صنعتی می شوند.

این روانشناس بالینی در ادامه با تاکید بر اینکه مشاهده می شود برخی افراد برای اقدام به خودکشی نسبت به استفاده از قرص برنج صنعتی اقدام می کنند که در این صورت، احتمال برگرداندن مصرف کننده به زندگی بسیار سخت و حتی نشدنی است، تصریح کرد: انتظار می رود مسئولان امر فضا را به گونه ای مدیریت کنند که دسترسی افراد معمولی به این قرص بسیار محدود شود تا جوانان در صورت مواجهه با مشکلات ریز و درشت زندگی، بلافاصله سراغ این روش خطرناک نروند.

به گفته وی، از آنجا که حتی استنشاق قرص برنج صنعتی دارای تبعات و آسیب های بسیار سنگینی است، باید تولید این محصول را به کلی متوقف کرد و از برنج های تراریخته به منظور آفت کُشی انبارهای نگهداری برنج و حبوبات استفاده کرد؛ چرا که تجربه ثابت کرده قرص برنج به مرور زمان در حال تبدیل شدن به یکی از ابزارهای خودکشی است.

این عضو جامعه روانپزشکی کشور همچنین گفت: این قرص به دلیل داشتن ترکیب خطرناکی از فسفیدها در صورت مصرف خوراکی یا بوییدن، توسط انسان موجب ایجاد عوارض حاد گوناگون و در نهایت مرگ سریع و زجرآور می‌شود. به همین دلیل امروزه یکی از عوامل خودکشی خوردن این قرص است.

صفری در پایان اظهار امیدواری کرد؛ جوانان و نوجوانان در مسیر زندگی از اصل مشورت غافل نشده و در صورت برخورد با چالش ها و مشکلات، ضمن پیشه کردن صبر و تحمل و شکیبایی، از دست زدن به اقداماتی که پایان و حاصلی جز پشیمانی به همراه ندارد، اکیداً خودداری کنند. همچنین در صورت نیاز به روان درمانی و مطرح کردن مشکلات و عقده های درونی خویش، برای مراجعه به روانپزشک حتی لحظه ای درنگ نکنند.

یادآور می شود بر اساس اطلاعات موجود در منابع اینترنتی، قرص برنج، فسفید آمونیوم یا فسفید کلسیم یا روی به وزن سه گرم است. این قرص بوی سیر یا ماهی گندیده می‌دهد و ترکیبی خطرناک از فسفیدها است که به عنوان یک حشره‌کش برای جلوگیری از آلودگی و آفت‌زدگی برنج انبار شده، غلات و خوراک دام استفاده می‌شود.

مرگ بر اثر مصرف قرص برنج مرگی دردناک است و فرد عطش زیادی دارد و در این مرگ فرد تا زنده است، هوشیار و بیدار بوده و سوزش شدیدی در بدن خود احساس می‌کند. این قرص ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار مشکل می‌کند و فرد در اثر مرگی زجرآور خواهد مرد.


ویدیو مرتبط :
وزارت کشور: قرص برنج عامل مرگ زائران عربستانی!