گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



تخریب دهکده گردشگری تله‌ کابین حیران


  X  

تاریخ خبر : شنبه 1394.08.16 - 19:48

تخریب دهکده گردشگری تله‌ کابین حیران

ایسنا/ ‌از چند روز گذشته جمع آوری بزرگترین مجتمع گردشگری شمال ایران، موسوم به «دهکده گردشگری تله کابین حیران» در بندر مرزی آستارا آغاز شد. منطقه گیلان، در اقدامی غیر منتظره، از چند روز گذشته عملیات تخریب بزرگترین سورتمه شمال ایران در دهکده گردشگری حیران واقع در شهرستان مرزی بندر آستارا آغاز شد.
با توجه به اینکه این مجموعه با حضور مسئولان کشوری و استان‌های گیلان و اردبیل و جمعی از مدیران ادارات کل استان‌های گیلان و اردیبل در سال 1390 افتتاح شده بود، تخریب آن در فاصله زمانی کوتاه، سوالات بسیاری را در اذهان عمومی ایجاد کرده است که برای یافتن پاسخ آن علت را از میرصادق سیدی، مدیرعامل شرکت دهکده گردشگری تله کابین حیران جویا شدیم.
برای احداث دهکده تاکنون 580 میلیارد ریال هزینه شده است
سیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در این خصوص اظهار کرد: دهکده گردشگری حیران در تیرماه 1390 با هدف توسعه صنعت توریست و گردشگری در منطقه غرب استان گیلان احداث شده است.
وی با اشاره به بخش‌های مختلف دهکده از قبیل تله کابین، سورتمه، پیست کارتینگ، رستوران، کافی شاپ، هتل در دست احداث، شهربازی در دست احداث، بازار صنایع دستی و…، ادامه داد: از همان زمان تاکنون، بخش‌های مختلف آن یکی پس از دیگری به بهره‌برداری رسیده و تا به حال در مجموع مبلغی معادل 580 میلیارد ریال توسط سرمایه گذار برای احداث و تکمیل بخش‌های مختلف هزینه شده است.
سیدی با بیان اینکه کلیه تأسیسات این دهکده در زمینی به مساحت 6 هکتار است، افزود: مجموعه مذکور برای 137 نفر به شکل مستقیم با پرداخت حق بیمه و سایر مزایا، شغل ایجاد کرده است.
وی از استقبال چشمگیر گردشگران داخلی و خارجی از این مجموعه سخن گفت و اضافه کرد: فقط در 6 ماه نخست سالجاری حدود 150 هزار نفر گردشگر و میهمان از امکانات این مکان توریستی استفاده کرده‌اند که یک چهارم این افراد، گردشگران خارجی هستند.
وی گردشگران کشورهای عراق، ترکیه، عربستان، جمهوری آذربایجان، روسیه و سایر ملیت‌ها را بیشترین بهره‌مندان از مجموعه فوق عنوان و بیان کرد: متأسفانه سرمایه گذار پروژه، طی تصمیمی قاطعانه، از چند روز گذشته عملیات تخریب و جمع آوری این مجموعه را آغاز کرده است.
در سه روز گذشته بخشی از سورتمه تخریب شده است
مدیرعامل شرکت دهکده گردشگری تله کابین حیران به تخریب بخشی از مرتفع‌ترین و طولانی‌ترین سورتمه شمال کشور طی چند روز اخیر اشاره کرد و یادآور شد: این سورتمه در 17 مرداد ماه سال 1394 با حضور دکتر محمدعلی نجفی، استاندار گیلان و تنی چند از مدیران استانی به بهره‌برداری رسید.
وی کل مبلغ هزینه شده برای این سورتمه را بدون احتساب هزینه‌های جانبی، 60 میلیارد ریال برشمرد و گفت: تخریب این سورتمه در فاصله زمانی 5 ماه پس از افتتاح، مبین نارضایتی سرمایه گذار از اتهامات چند ماه اخیر است که به ناحق گریبان شرکت دهکده گردشگری تله کابین حیران را گرفته است.
وی آغاز بارش باران در منطقه از عصر دیروز جمعه، 16 آبان ماه را دلیلی بر توقف عملیات تخریب عنوان کرد و خواستار ورود مسئولان بر توقف عملیات تخریب شد.
وی اضافه کرد: سرمایه گذار پروژه همزمان با تخریب سورتمه، برنامه تخریب پیست کارتینگ را که با صرف هزینه 10 میلیارد ریالی احداث شده، در دستور کار قرار داده است.
تخریب دهکده با هدف ممانعت از به وقوع پیوستن قوه قهریه است
در ادامه احمدعلی رستمی، سرمایه گذار بخش خصوصی دهکده گردشگری حیران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص دلایل تخریب این مجموعه اظهار کرد: با توجه به اینکه دکتر محمدعلی نجفی، استاندار گیلان نظر ویژه‌ای را به حیران و توسعه این منطقه دارند، ولی اظهارنظرهای نسنجیده برخی فعالان سیاسی سبب شده است تا طی چند ماه اخیر شاهد این باشیم که چهره زشتی از منطقه زیبای حیران در اذهان عمومی نقش ببندد.
وی با بیان اینکه عده‌ای نا آگاه طی چند ماه اخیر، پرونده زمین خواری حیران را به سرمایه گذار و مدیرعامل شرکت ‌ربط داده‌اند، بیان کرد: بنده با جمع آوری سرمایه خود از این دهکده، مانع از اهانت‌های این افراد چه در استان گیلان و چه در استان اردبیل خواهم شد.
وی از تنظیم پرونده قلع و قمع و تخریب با فشار آقایان در دادگاه بر علیه مجموعه، به خصوص در بخش‌های سورتمه و پیست کارتینگ این مجموعه سخن گفت و هشدار داد: پیش از استفاده از قوه قهریه، سرمایه خود را از منطقه جمع آوری می‌کنم.
وی در پایان به حضور تعداد کثیری از وزرا و مسئولان بلند پایه کشوری و خانواده‌های آنها در ایام تعطیل سال در این مجموعه سخن گفت و با اشاره به اینکه دهکده گردشگری حیران محلی مطمئن برای گردش و تفریح سالم بود، تصریح کرد: بنده این مجموعه را جمع آوری می‌کنم تا دوستان به مباحث سیاسی خود بپردازند.
به گزارش ایسنا، طی چند روز اخیر حدود یک پنجم از سورتمه تخریب و بخش‌های از ایستگاه آن نیز به شکل کامل جمع آوری شده است.

نظر شما


ویدیو مرتبط :
تله کابین حیران