علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



رهاسازی آب سد بوکان برای احیا دریاچه ارومیه


افشین امیرپور دیلمی روز سه شنبه شب به خبرنگار ایرنا گفت: در راستای اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه و بر اساس برنامه زمان بندی تهیه شده، مرحله اول عملیات رهاسازی آب از سد بوکان با دبی 70 متر مکعب در ثانیه از ابتدای آذر ماه سال جاری انجام شد.
وی افزود: در پی بارندگی های اخیر و افزایش حجم آب ورودی به مخزن سد بوکان، میزان آب ورودی به این سد حدود 55 میلیون مترمکعب بیشتر از پیش بینی انجام شده و با توجه به بررسی وضعیت حجم مخزن و تحقق پیش بینی های انجام شده و بررسی برنامه منابع و مصارف این سد، امکان اجرای برنامه رهاسازی زودتر از موعد پیش بینی شده و از اول آذر ماه سالجاری مقدور شد.
وی بیان کرد: با رهاسازی این میزان آب، مناطق پایین دست این سد تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و به همین علت مردم محلی در زمان رهاسازی و جاری بودن آب در بستر رودخانه، از نزدیک شدن به حریم و بستر رودخانه زرینه رود خودداری کنند.
به گزارش ایرنا، پیش از این آب رودخانه زرینه رود در جنوب دریاچه ارومیه پخش شده و تبخیر می شد و به همین منظور اتصال زرینه رود به سیمینه رود برای ورود به دریاچه ارومیه به عنوان یکی از پروژه های مهم احیای دریاچه ارومیه در راس برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار گرفت و عملیات انتقال آب آغاز شده و از روز پنجشنبه 28 آبان آب این دو رودخانه پس از ادغام وارد بدنه دریاچه شد.
هم اکنون در نتیجه اتصال زرینه رود به سیمینه رود، در هر ثانیه 30 متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه می شود.
دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است.
آب این دریاچه بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.
این دریاچه چند سالی است با بحران خشکی مواجه شده و بیش از 95 درصد آب خود را از دست داده است.
اکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه با تصویب 26 پیشنهاد در قالب مصوبه ای تلاش می کند این حوضه آبی ارزشمند را نجات دهد.ک3
1905 / 1539

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
رها سازی آب مازاد سد بوکان