سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



افزایش مناطق آزاد یا توسعه معبرهای وارداتی/ سود ۱۰ برابری واردات، مانع رونق تولید


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: در آسیب شناسی ما به این جمع بندی رسیدیم که مناطق آزاد کشور به جای دالان صادرات به دالان واردات تبدیل شده است تصمیم گرفتیم این مسیر را تغییر دهیم و مناطق آزاد را به روی ریل خود بازگردانیم.

ترکان گفت: ماموریت ما تبدیل دوباره مناطق آزاد به کریدوری برای صادرات کالاهای ایرانی است. ترکان در برنامه تیتر امشب از ارسال لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید خبر داد و گفت: مرز مهران نزدیک ترین نقطه به بغداد است، و می تواند سکوی تجارت و صادرات کالاهای داخلی به عراق مرکزی باشد.

ترکان افزود: همچنین برای اقلیم کردستان عراق نیز مناطق آزاد بانه و مریوان را پیشنهاد کرده ایم و در استان اردبیل نیز قرار بود شهر اردبیل به ارس متصل و به منطقه آزاد تجاری تبدیل شود.

اکبر ترکان دبیرشورای هماهنگی مناطق آزاد کشور

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور گفت: در بسیاری از مناطق آزاد کشور همچون چابهار ما صادرات مجدد داریم به این ترتیب که برنج، چای، حبوبات، فندق، بادام، قهوه و روغن بسته بندی و به همسایگان صادر می شود.

اما در همین برنامه ابراهیم رزاقی استاد دانشگاه در انتقاد به افزایش مناطق آزاد درکشور برخلاف مصالح اقتصادی گفت: در قانون اساسی صحبت از استقلال شده است و این به معنای از بین رفتن وابستگی و جلوگیری از خام فروشی است.

وی افزود: در اقتصاد ما از تولید دفاع نمی شود و دولت درآمد خود را از محل دریافت مالیات از ثروتمندان تأمین نمی کند و دست به خام فروشی می زند. رزاقی گفت: حالا در این وضعیت مناطق آزاد تولید می کنیم  ولی سوال این است، آیا مناطق آزاد از تولید حمایت می کنند در حالی که ما دلار ارزان را به عنوان رانت دراختیارقرار می دهیم.

وی اضافه کرد: با دلار ارزان چشم از سود 20 درصدی تولید می ببندیم و به سود 200 درصدی واردات روی می آوریم و وقتی همه چیز به واردات ختم می شود دیگر تولید و توسعه بی معناست. این استاد دانشگاه تصریح کرد: به جای افزایش مناطق آزاد بهتر است برای تولید و خام فروشی نکردن وقت بگذاریم. وی گفت: ما در بحث صادرات عموماً خام صادر می کنیم و کشور ما از طریق واردات دلار ارزان مصرف می کند.

ابراهیم رزاقی افزود: همه عناصر اقتصادی از  رانت دلار ارزان استفاده می کنند و هر تولیدی که صورت می گیرد این رانت در داخل آن هست حال باید پرسید وقتی که ما صادر می کنیم چقدر در برابر ارزبری قبلی ارزآوری دارد؟

وی با طرح این سؤال که آیا تحریم ها برای کشور خردکننده بوده است؟ گفت: سال پیش ما 70 میلیارد دلار واردات داشتیم که 50 میلیارد دلار آن کالا و 20 میلیارد دلار آن خدمات بود یعنی اگر واردات درست انجام می شد باید 7 میلیون شغل ایجاد می شد.

رزاقی افزود: تحریم مانند دفاع مقدس بهترین موقعیت بود و ما باید به مردم بگوییم کالای خارجی مصرف نکنند و تولید ات خود را رقابتی کنیم همانگونه که در صنایع دفاعی عمل کرده ایم.

این استاد دانشگاه گفت: وقتی مناطق آزاد تجاری زیاد شود چطور می تواند در برابر ناملایمات مقاومت کند در حالیکه این مناطق با دلار ارزان نابود و به واردکننده تبدیل می شوند.

در ادامه روح الله ایزدخواه دیگر کارشناس اقتصادی با بیان اینکه امسال میزان واردات در مناطق آزاد شش برابر صادرات بوده است گفت: چرا وقتی بیش از دو دهه، یک سیاست را با شکل مشخصی از ابتدا دنبال کرده ایم و غلط از آب درآمده است همچنان آنرا دنبال می کنیم؟

وی افزود: از ابتدای دولت سازندگی این سیاست در صدر سیاستهای اقتصادی بود اما امروز با داشتن حدود 70 منطقه آزاد و ویژه اقتصادی که با اهداف پیش بینی شده بسیار زیاد فاصله دارد و هیچ آسیب شناسی جدی از این سیاست ها نشده است می خواهند آن را افزایش دهند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در پاسخ اظهار داشت: از سه میلیارد و 800 میلیون دلار واردات مناطق آزاد سه میلیارد دلار آن فقط کالایی است که از مناطق آزاد عبور می کند یعنی واردات به منظور توزیع یا فروش  در مناطق آزاد نیست بلکه 800 میلیون دلار آن کالایی است که در منطقه آزاد صرف مواد اولیه صنعتی یا کالای همراه مسافر شده است.

روح الله ایزدخواه کارشناس اقتصادی

ترکان افزود: ما هفت منطقه آزاد و 65 منطقه ویژه اقتصادی مصوب داریم که از این تعداد 28 منطقه ویژه دایر شده است ضمن اینکه در مناطق ویژه خرده فروشی کالا وجود ندارد.

وی گفت: 22 سال تجربه مناطق آزاد نشان می دهد ما ضمن دستاوردهایی که داشته ایم باید اشکالاتمان را بشناسیم و رفع کنیم نه اینکه بعد از شناختن اشکالات مناطق آزاد را ببندیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد افزود: کل واردات هفت منطقه آزاد که به صورت کالای همراه مسافر در فروشگاه های این مناطق فروخته شده 260 میلیون دلار است.

ترکان گفت: در میان سه میلیارد و هشتصد میلیون دلار کالایی که عملیات شده است آیا 260 میلیون دلار کالای همراه مسافر کشور را نگران کرده است؟

وی اظهار داشت: اگر چه ما تنوع کالاهای همراه مسافر را محدوده کرده ایم، ظرفیتی به نام گردشگری داریم و باید این جذابیت ها را در مناطق آزاد داشته باشیم.

ترکان ادامه داد: اکنون عسلویه و نخل تقی دو شهر پیشرفته شده اند و نه تنها از آنها مهاجرت نشده بلکه جمعیت آنها افزایش یافته و اهالی آنها راضی اند.

وی با تأکید بر اینکه ما به دنبال مشارکت جامعه محلی هستیم گفت: در برخی مناطق آزاد که هتل کم است ما اهالی را تشویق به میهمان پذیری کرده ایم ضمن آنکه در منطقه آزاد چابهار 70 درصد از کسبه بازار اهالی همان منطقه اند. بنا بر این مشارکت جامعه محلی تحقق یافته است.

ترکان افزود: البته ما نتوانستیم جلوی گران شدن زمین را بگیریم چون وابسته به اقتصاد منطقه است و از آنجا که زمین های مردم متقاضی پیدا می کند گران می شود.

در ادامه رزاقی گفت: ایجاد مناطق آزاد مهم نیست بلکه موانع این مناطق مهم است و تا این موانع وجود دارد مناطق آزاد موفق نخواهند بود.

این استاد دانشگاه افزود: این اقتصادی که ما به جلو می بریم وادادگی است و ما فرهنگ خود را فراموش می کنیم و افراد انگیزه ای برای تولید ندارند و بسیاری از روستاهای کشور خالی از سکنه شده است.

ابراهیم رزاقی استاد دانشگاه

رزاقی یادآور شد: مناطق آزاد در اروپا و نیز در سایر کشورها سابقه دارد ولی همه آنها از تولید ملی شان دفاع می کنند، این در حالیست که ما از تولید ملی خود دفاع نمی کنیم زیرا به واردکنندگان دلار ارزان می دهیم که این یک رانت است.

انتهای پیام/ب

http://fna.ir/ZFC6IA


ویدیو مرتبط :
افزایش سه برابری واردات ایتالیا از ایران