سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مبارزه با داعش باید در توافق با دیگر کشورها از جمله ایران انجام شود


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، حملات تروریستی جمعه شب پاریس با بیش از صد و بیست کشته شوک بزرگی را به اتحادیه اروپا وارد کرده و بسیاری از مقامات امنیتی این اتحادیه را نگران کرده است.

از طرفی اروپا که این روزها با بحران هجوم بالای پناهندگان روبرو است مردد است که آیا باید در چنین وضعیتی یکی از بزرگترین دستاوردهای این اتحادیه یعنی پیمان شنگن را قربانی کرده و بار دیگر کنترل های مجدد مرزی را به منظور جلوگیری از ورود عوامل تروریستی و مقابله با این مسئله در پیش گیرد.

حالا این پرسش مطرح است که حملات تروریستی فرانسه چه تاثیری بر شرایط پناهندگان در اروپا که این روزها اوضاع خوبی نداشته و مرتبا در معرض خشونت افراط گرایان قرار دارند خواهد داشت.

 خبرنگار خبرگزاری تسنیم در همین ارتباط گفتگویی را با دکتر "هنینگ ریکه" انجام داده است.

دکتر "ریکه" رئیس برنامه روابط آمریکا و آتلانتیک شورای روابط خارجی آلمان (DGAP)  در برلین است که نهادی تحت الحمایه وزارت امور خارجه این کشور می باشد. وی همچنین از کارشناسان برجسته در زمینه سیاست امنیتی و خارجی آلمان، اروپا و آتلانتیک است.

مبارزه با داعش باید در توافق با دیگر کشورها از جمله ایران انجام شود

دکتر "ریکه" درباره حملات تروریستی در پاریس و اینکه آیا دخالت نظامی فرانسه در سوریه با توجه به این اقدام فاجعه بار درست بوده است گفت: مبارزه با گروه افراطی داعش هم به کشورهای اسلامی و هم به کشورهای با نظم لیبرال مربوط می شود. ماهیت فرامرزی خشونت داعش که همچنین به مرزهای ما رسیده است باید پذیرفته شود. این امر باید به صورت چند جانبه و در توافق با کشورهای منطقه همچنین با ایران انجام شود. در این زمینه این درست است که فرانسه هم در این امر مشارکت کرده است.

این کارشناس برجسته آلمانی در ادامه در پاسخ به این پرسش که این حملات تروریستی چه عواقبی برای اروپا دارد و آیا فرانسه و اروپا را تغییر خواهد داد گفت: امیدوارم در اروپا توجه به تهدیدات تروریستی افزایش یابد و این مسئله باید همچنین به کشورهایی مربوط شود که تا به حال هنوز درمعرض حملات تروریستی قرار نگرفته اند. اولا این مطلوب خواهد بود که کشورهای اروپایی این تهدید را به عنوان خطری مشترک درک کنند و دوم اینکه به این نتیجه برسند که باید دفاع مشترکی در برابر این تهدید داشته باشند.

حملات تروریستی پاریس نباید هیچ گونه بی اعتمادی به مسلمانان را ایجاد کند

وی افزود: در این راستا جوامع مسلمان که مطمئنا از افراط گرایان شدیدا فاصله می گیرند نقش قدرتمندی را ایفا می کنند. این گونه حملات تروریستی نباید هیچ گونه بی اعتمادی به مسلمانان را در ما ایجاد کند. بسیاری از سیاستمداران و مفسران اما در این راستا استدلال می کنند.

دکتر "ریکه" درباره این مسئله که آیا فرانسه و اروپا در ایجاد چنین شرایطی دخیل هستند گفت: من فکر نمی کنم که اروپا خود مقصر این تهدیدات تروریستی است. کسی که این گونه ادعا می کند درباره علل واقعی خشونت و افراط گرایی دروغ می گوید. در آنچه که فرانسه و دیگر کشورهای شرکت کننده ائتلاف ضد داعش در سوریه بر اساس برنامه اعلام کرده اند هیچ گونه منافع تسلط بر منطقه مطرح نبوده است، بلکه مبارزه با ماهیت وحشیانه و خشن گروه های افراطی جدید و برنامه ریزی های منطقه ای و فرامرزی آن ها مطرح بوده است. این مسئله مطرح است که با خطرات در جایی که تشکیل می شوند برخورد شود. این رویکرد می تواند در مراحل اولیه ما را وارد بحران کند اما این که این روند چگونه به موفقیت می انجامد پرسشی است که به دشواری می توان به آن پاسخ داد.

سوء استفاده مهاجرستیزان از حملات تروریستی پاریس

این کارشناس برجسته آلمانی درباره تاثیرات حملات تروریستی اخیر پاریس بر شرایط پناهندگان در اروپا نیز گفت: بسیاری از افرادی که از شمار بالای پناهندگان ترس دارند حالا این حملات تروریستی را به بخشی از استدلال های خود اضافه کرده و ادعا می کنند که همراه با پناهندگان همچنین تروریست ها به جامعه ما وارد می شوند. این مسئله فریب کاری و خطرناک است. اکثر پناهندگان از خشونت، ویرانی، سرکوب یا نداشتن چشم انداز اقتصادی فرار می کنند. این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد که پناهندگانی که در اروپا غیر دوستانه و با بی احترامی پذیرفته می شوند بیشتر تحت تاثیر تبلیغات سلفی های اروپایی و دیگر افراط گرایان قرار می گیرند.

وی درباره مسئله کنترل های مرزی که در سایه هجوم پناهندگان برخی کشورهای اروپایی به آن روی آورده اند نیز گفت: این مهم است که اروپا کنترل مرزهای خارجی خود را دوباره در پیش گیرد. این بدین مفهوم نیست که پناهندگان باید از گرسنگی بمیرند، یخ بزنند یا غرق شوند. همچنین ممکن است این مفید باشد که در شرایط بحرانی مرزهای داخلی را بار دیگر کنترل کنیم تا بتوانیم مظنونین را سریع تر دستگیر کنیم. اما این مسئله در مقابله با هجوم پناهندگان و دلایل مهاجرت تاثیری ندارد. به طور کلی منطقه باز شنگن یکی از بزرگترین نقاط قوت اتحادیه اروپا است.

هشدار درباره تشکیل یک موقعیت پایدار برای داعش در سوریه

این کارشناس برجسته آلمانی در ادامه این گفتگو تصریح کرد: من بر این باورم که داعش هر چقدر قدرتمندانه تر در سوریه و عراق تحت فشار قرار گیرد انگیزه پیدا می کند که با ترور در پایتخت های کشورهای اروپایی حاضر شود. اما همچنین این مسئله من را نگران می کند که داعش بدون هیچ مانعی یک موقعیت پایدار را در سوریه ایجاد کرده و در مرکز یک خلافت قرار گیرد و سپس برای گسترش مناطق تحت سلطه خود تلاش کند. در این صورت مبارزه با این گروه تروریستی دشوار تر می شود.

وی در بخش پایانی این گفتگو در پاسخ به این پرسش که آیا حملات تروریستی پاریس همچنین نتیجه دخالت نظامی غرب در خاورمیانه از جمله در عراق و افغانستان می تواند باشد گفت: دخالت های نظامی در عراق و افغانستان و لیبی طبیعتا به تشکیل گروه های افراطی جدید و مشخصا داعش مرتبط است، البته بیشتر سازش های غلط و خطاها که در راستای پایداری سیاسی مناطق بحرانی انجام شده است در این راستا نقش دارند.

گفتگو: زکیه شریعتمدار تهرانی

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
سر انجام ایران با غرب به توافق رسید