آيا کارگردان «عصباني نيستم» باز هم پا به زمين حاشيه گذاشته است؟!


آيا کارگردان «عصباني نيستم» باز هم پا به زمين حاشيه گذاشته است؟!

فارس/ «لانتوري» سومين ساخته رضا درميشيان احتمالاً براي نمايش در جشنواره فيلم فجر آماده مي‌شود او در «لانتوري» به اسيد پاشي اشاره کرده است. بعد از فيلم پر حاشيه عصباني نيستم بايد ببينيم وي دوباره پا به زمين حاشيه گذاشته است؟!

رضا درميشيان اولين فيلم سينمايي خود را با عنوان «بغض» ساخت در اين فيلم سينمايي او به داستان تلخ مهاجرت اشاره دارد. ماجراي پرتنش عشق و نفرت و داستان دو روايت از دو مقطع زندگي حامد و ژاله در استانبول است. ژاله و حامد دو جوان از نسل سوم مهاجران ايراني هستند که ناخواسته تن به مهاجرت داده‌اند.

در روايت اول حامد (بابک حميديان) پسر جوان ايراني گرافيست‌کاري در ترکيه که کارش کشيدن نقاشي‌هاي خياباني است، مجردي نمي‌تواند وارد ديسکو شود. او براي رفتن به داخل ديسکو با ژاله (باران کوثري) آشنا مي‌شود و اين آغاز رابطه عاشقانه آن‌ها است و در روايت دوم هشت ساعت سرنوشت‌ساز زندگي حامد و ژاله نمايش داده مي‌شود که آنها دست به سرقت از مغازه عموي حامد(مهران احمدي) مي‌زنند و اتفاقات ديگري رخ مي‌د‌هد.

باران کوثري، بابک حميديان، محمدجان گوران، انجين دميرسيوگلو، سيمگه بينگل، علي فرخنده، بورا توپا اولمو، عادل فرخنده، موسي آئورمان، قاجاري، دنيز ماسونالي، تورگاي دميرال، کرمعلي پيش کين، هايرتين کاراسوي، ايلکاي چليک، اولمه اونور و مهران احمدي از جمله بازيگراني هستند که در فيلم سينمايي «بغض» نقش‌آفريني کرده‌اند.

«بغض» نخستين فيلم سينماي ايران است که علاوه بر دي. وي. دي، نسخه بلوري استاندارد آن توليد و توزيع شده است. بنا به دستور شوراي پروانه نمايش خانگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، تماشاي اين فيلم براي افراد زير 16 سال ممنوع است.

رضا درميشيان دومين فيلم بلند سينمايي خود را با عنوان «عصباني نيستم» ساخت که برايش حاشيه‌هاي زيادي را به همراه داشت و نتوانست مجوز اکران فيلمش را دريافت کند. در اين فيلم باران کوثري و نويد محمد‌زاده ايفاي نقش کرده‌اند.

اما اين روزها اين کارگردان جوان سينما مشغول به ساخت فيلم سنيمايي «لانتوري» است و مراحل پاياني آن را انجام مي‌دهد. زماني که فيلمبرداري اين فيلم سينمايي ادامه داشت توليد فيلم متوقف شد و محمدرضا منصوري مديرتوليد فيلم سينمايي «لانتوري» اعلام کرد «فيلم‌برداري اين فيلم را متوقف کرده‌ايم تا وضعيت لوکيشن‌هاي باقيمانده فيلم را مشخص کنيم. فيلم لانتوري يک پروژه کاملا مستقل در بخش خصوصي است و متأسفانه برخي نهادهاي دولتي کوچک‌ترين همراهي‌اي با اين پروژه سينمايي نمي‌کنند. با توجه به فيلم‌نامه، بخشي از داستان فيلم بايد در لوکيشن‌هايي فيلم‌برداري شود که منوط به اجازه نهادهاي دولتي است و ما همچنان در تلاشيم تا اجازه بگيريم و وضعيتمان مشخص شود»

گفته مي‌شود بخش هايي از اين فيلم سينمايي در زندان بايد انجام مي‌شد که مسئولان با تيم سازنده همکاري نمي‌کردند. به تازگي هايده صفي‌ياري تدوين فيلم سينمايي «لانتوري» را بر عهده گرفته است.

سومين ساخته درميشيان داستاني عاشقانه دارد و باران کوثري، نويد محمدزاده و مريم پاليزبان نقش‌هاي اصلي آن را بازي کرده‌اند.

رضا بهبودي، مهدي کوشکي ، بهناز جعفري، فاطمه نقوي، پريوش نظريه، نادر فلاح، اردشير رستمي، حسين پاکدل، بهرنگ علوي ، ستاره پسياني ، بهرام افشاري ، سياوش چراغي‌پور، کاظم سياحي ، سجاد تابش، يسنا ميرطهماسب ، وحيد قاضي زاهدي، هادي احمدي، شهريار فرد، اميرحسين طاهري ، اميررضا رنجبران، ميثم نوروزي، عليرضا خاتمي، رضا رباط جزي، حامد اسماعيل‌زاده ، پانته‌آ غديريان، محمد حسين‌پور، نظام‌الدين کيايي و... از ديگر بازيگران «لانتوري» هستند.

نکته قابل توجه در اين فيلم صحنه‌هايي است که فيلمبرداري شده است. بر اساس اطلاعات رسيده خبرنگار سينمايي خبرگزاري فارس در «لانتوري» شاهد اسيدپاشي هستيم در واقع در لانتوري اسيد پاشي رخ داده که در اين فيلم به آن اشاره شده است. ماجرايي که چندي پيش فضاي برخي شهرها را ناامن کرده بود و شبکه‌هاي بيگانه و ضد نظام از اين فضا به نفع خود استفاده مي‌کردند و برخي نيز تلاش ‌کردند با شايعه پراکني‌هاي غير رسمي و غير واقعي ماجرا را به نفع اهداف شوم خود مصادره کنند.

اين که يک کارگردان و يا هنرمند نسبت به موضوعات اطراف خود واکنش نشان مي‌دهد امري طبيعي و درست است. اما در واقع بايد نوع پرداخت موضوع در نظر گرفته شود. دوربين رضا درميشيان با توجه به استعداد و ويژگي هاي فردي او در فيلم سنيمايي «عصباني نيستم» نشان داد در امر قضاوت و نشان دادن عدالت الکن است.
اين کارگردان در دومين ساخته خود به سراغ يک سوژه ملتهب رفت که نتوانست انتظارات را برآورده کند. «لانتوري» را نديده نمي‌توان قضاوت کرد و قصاص قبل از جنايت داشت، اما آيا «لانتوري» باز هم قضاوت يک طرفه فيلمساز را به همراه دارد؟! اسيد پاشي اتفاق هولناک و جنايتي نابخشودني است و اتفاق کوچکي هم نيست اما وقتي در بستر دنياي تصوير «سينما» به چنين موردي اشاره مي‌کنيم بايد نکات زيادي را در نظر گرفته باشيم. سينما آگرانديسمان است و با پرداخت به يک موضوع به آن ضريب مي‌دهيم و شرايط را براي ديده شدن آن فراهم مي‌کنيم. آيا درميشيان با «لانتوري» دوباره پا به زمين حاشيه گذاشته است؟!

لانتوري در لغتنامه يکي از فحش‌هاي رايج در زندان است. اين اصطلاح به افراد تازه‌کار، کارنابلد و ناکارامدي گفته مي‌شود که بسيار پرمدعا نيز هستند.


ویدیو مرتبط :
چهارشنبه خون به پا می شود / کارگردان : حماسه پارسا