ورود خودروهاي آمريکايي ممنوع


  X  

تاریخ خبر : سه‌شنبه 1394.08.12 - 16:12

ورود خودروهاي آمريکايي ممنوع

پرشين خودرو/ رئيس سازمان ملي استاندارد گفت که واردات خودروهاي آمريکايي به ايران مقدور نيست چون معيار استاندارد ما با آنها متفاوت است و بر اساس استانداردهاي اروپايي تدوين شده است.
نيره پيروزبخت گفت: ما از اول انقلاب تا امروز در مورد استانداردهاي آمريکايي يک مقدار مشکل داشته‌ايم چون نمي‌توانستيم استانداردهاي اين کشور را کامل تست کنيم چراکه معيار ما استانداردهاي اروپايي است.
رئيس سازمان ملي استاندارد افزود: براي واردات خودرو هم معيار همان استانداردهاي اروپايي است و نمي‌توانيم استاندارد کشورهاي ديگر را اعمال کنيم. به عنوان مثال خودروهاي هيبريدي را شرکت تويوتا براي آمريکا و براساس استانداردهاي اين کشورساخته است. زماني که چنين خودروهايي قرار است وارد ايران شود بر چه اساس بايد مورد سنجش قرار گيرد؟ وقتي ما استاندارد خودروهاي هيبريدي را نداريم و نمي‌دانيم چيست و از طرفي آن خودرو علامت استاندارد آمريکا را هم دارد، تناقضي ايجاد مي شود.
او گفت: وقتي که خودرويي قرار وارد کشور شود، واردکنندگان بايد در ابتدا مجوز استانداردش را بگيرند. متاسفانه اين بي‌تفاوتي در اخذ استاندارد توليد هم وجود دارد. برخي به يکباره مي‌آيند و شروع به کشيدن نقشه و طراحي آن محصول توليدي مي‌‌کنند؛ حالا مي‌خواهد خودرو باشد يا هر چيز ديگر و بعد در آخر ياد استاندارد آن مي‌افتند در حاليکه در ابتدا بايد به فکر استاندارد باشند.
پيروزبخت افزود: ما بايد طبق مقررات خودمان که منطبق بر مقررات بين‌المللي است، استاندارد کالاهاي وارداتي را تاييد کنيم. به عنوان مثال واردکنندگان محترم در خصوص يک خودرو فقط به ما گفتند علامت استاندارد DOT روي شيشه است. خب به چه اعتمادي ما مي‌توانيم اجازه ورود چنين کالايي را به کشور بدهيم؟ من از آقايان خواستم دست‌کم يک شيشه مشابه اين خودرو را وارد کنند تا بر اساس معيارهاي سازمان ملي استاندارد آزمايش کنيم.
او افزود: استاندارد ما سطح بالايي دارد چون استاندارد اتحاديه اروپا است. بنابراين در مواقعي که قرار است خودرو آمريکايي به کشورمان وارد شود، استاندارد اروپا و آمريکا بايد با هم منطبق شوند که در صورت اين انطباق است که ما اجازه ورود خودروهاي آمريکايي را مي‌دهيم.
رئيس سازمان ملي استاندارد گفت: تا زماني که خودروهاي آمريکايي را به لحاظ استاندارد بررسي نکنيم اجازه ورود آنها را نمي‌دهيم به همين خاطر من از واردکنندگان اين نوع خودروها خواسته‌ام که گواهينامه‌هاي آمريکايي را براي ما بياوريد که بررسي کنيم بر چه مبنايي تست شده‌اند.

نظر شما


ویدیو مرتبط :
ورود ممنوع......