باید دانش‌آموزان را با تفکر اجتماعی تربیت کنیم


مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از مهم‌ترین وظایفی که بر دوش معلمان ترببتی است، تربیت دانش‌آموزان با تفکر اجتماعی است که لازمه جامعه امروز ما است؛ چراکه با داشتن تربیت اجتماعی و وحدت، کشورمان را در مقابل آسیب‌ها مصون می‌دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه زنجان، سیدکاظم اکرمی ظهر امروز در همایش تدبیر و تربیت که به مناسبت گرامی‌داشت روز امور تربیتی و هفته تربیت اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: با نگاهی گذرا به جامعه ایرانی از اول انقلاب تا به امروز نکته‌ای بسیار مهم در مقوله اجتماعی به چشم می‌خورد و آن در واگری و جدایی اجتماعی است. در طول تاریخی که بیان شد ما شاهد تشکیل تشکل‌های مختلف اجتماعی بودیم، ولی متاسفانه هیچ یک از دوام خوبی برخوردار نبود و این موضوع یک درد عمیق اجتماعی محسوب می‌شود.

وی افزود: با مطالعه قرآن‌کریم و پی بردن به مفاهیم عمیق آن در می‌یابیم که قرآن در زمینه توجه به موضوع اجتماعی دیدگاه کلی دارد که معطوف به نگاه جمعی است که این در احکام و فقه اسلامی کاملا متجلی است که می‌توان به نماز جماعت، نمازجمعه، حج، و غیره اشاره کرد و این نگاه حاکی از نگاه اجتماعی و متکی بودن افراد به جمع است که در قرآن بدان توجه ویژه‌ای شده است.

اکرمی تصریح کرد: مسئله‌ای که امروز در بین جوانان وجود دارد تفکر انسانیت است که در این حوزه باید بگویم که انسانیت چیز خوبی است، ولی کافی نیست. مربیان و معلمان باید در این حوزه تمام قوای خود را بکار گیرند تا در این حوزه دانش‌آموزان را اجتماعی تربیت کنند. آنچه که باید امروز بدان توجه کنیم تقویت اندیشه جمعی است که این تربیت باید از همان دوران کودکی به فرد آموزش داده شود و در مدرسه به تکامل برسد.

وی یادآور شد: اگر ما با تفکر جمعی حرکت کنیم و از من و شما بودن خارج شده به سمت ما گام برداریم شاهد موفقیت در آینده کشورمان خواهیم بود که این اندیشه باید توسط مربیان به دانش‌آموزان عرضه شود و افراد را برای انجام فعالیت‌های جمعی و مشارکتی پرورش دهند که برای موفقیت در این عرصه باید به مشترکات توجه کنیم و هدفی که برای آن دور هم جمع شده‌ایم و آن کشور و ملت ایران است که هدف نهایی به‌شمار می‌آید تا اگر در آینده دشمنی خواست با ملت ایران دشمنی کند ملت با وحدت پاسخی کوبنده به تجاوز آنان دهد، پس لازمه این کار پرورش و تقویت روحیه جمعی است که یک‌بار دیگر باید در جامعه احیا شود.

در ادامه این مراسم، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان نیز اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین کارهایی که در عرصه تربیتی در حال انجام است خارج کردن نقش مربیان تربیتی از حالت تک‌محوری و تبدیل آن به نقشه راهبری است، به طوری که مربی تنها نباید متکلم وحده باشد، بلکه با توان و پتانسیلی که در تمام معلمان و مربیان تربیتی وجود دارد، در این عرصه به کار گرفته شود و در راستای تربیت دینی حرکت کنند.

مرتضی تمجیدی افزود: از مربیان تربیتی انتظار داریم که مطالبات خود را در این حوزه بیشتر کنند. محیطی که دانش‌آموزان در آن زندگی می‌کنند پر از اتفاقات زیادی است. فضای مجازی امروز تاثیر بسیاری در ارتباطات گذاشته است که لازم است در این حوزه از تاثیر فضای مجازی بر روی تربیت غافل نشویم و نقش آن را نادیده نگیریم.

وی خاطرنشان کرد: امروز زنگ خطر ابتلا به آسیب‌های اجتماعی به صدا در آمده است و شاهد کاهش سن ابتلا به آسیب‌های اجتماعی و فراگیر شدن آن هستیم که لازم است مربیان در این عرصه از آگاهی لازم برخوردار باشند و در برخورد با این موضوعات با آگاهی رفتار کنند، امروز همه از پیگیری سند تحول بنیادین آموزش و پروش آگاهی داریم که روح این سند پرورش و تربیت است که حیات طیبه را به دنبال دارد که لازم است همه با نیازهای این سند هماهنگ باشیم.

تمجیدی یادآور شد: یکی از نیازهای اساسی که دانش‌آموزان با آن مواجه هستند، آشنایی با مهارت‌های زندگی است. زندگی یک مجموعه پیچیده و دشوار است و لازمه موفقیت در آن فراگرفتن مهارت‌های مهم زندگی است که می‌توان به مهارت نحوه چگونگی برقراری ارتباط، کنترل خشم، نحوه تصمیم‌گیری درست و غیره اشاره کرد که ضروری است مربیان با آشنایی با این مهارت‌ها پاسخگوی آن باشند و به دانش‌آموزان آموزش‌های لازم را بدهند.

در ادامه این مراسم، عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی منابع‌طبیعی استان زنجان اظهار کرد: هر آنچه که بر روی کره زمین قرار دارد و انسان هیچ نقشی در آن ندارد منابع‌طبیعی است که اگر در این امر مدیریت و حفاظت مناسبی صورت نگیرد زندگی ما دچار مشکلات فراوان خواهد شد.

مهدی طاهری افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که استان زنجان در این حوزه با آن مواجه است موضوع فرسایش خاک است. ما امسال شاهد بارش خوبی بودیم، ولی متاسفانه این بارش به زمین نفوذ نکرده و در همان سطح در اثر تبخیر از بین رفت و در سال آینده در ماه اردیبهشت که فصل مهمی برای کشاورزی است با تبخیر شدید آب مواجه خواهیم بود که به دنبال آن خشکسالی پدیدار خواهد شد.

این مسئول یادآور شد: رودخانه قزل‌اوزن یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های استان به‌شمار می‌آید، ولی امروز متاسفانه از کیفیت لازم برای استفاده از آن در حوزه کشاورزی برخوردار نیست و این موضوع موجب خشکسالی باغات اطراف این رودخانه شده است. بخش کشاورزی استان سهم به‌سزایی از مصرف آب‌های زیرزمینی را به خود اختصاص داده است که این عامل شرایط نامناسبی را برای استان فراهم کرده است.

طاهری یادآور شد: امروز مردم باید بدانند که احداث باغ و باغ‌شهرها هیچ ارزش افزوده‌ای ندارد که این عامل یکی از عوامل تخریب منابع‌طبیعی به‌شمار می‌آید که در این خصوص شهرداری یکی از مهم‌ترین وظایفی که بر عهده دارد احداث پارک و محل‌های مناسب برای تفرجگاه برای شهروندان است که اگر این کار به درستی صورت گیرد افراد دست به احداث باغ‌ها نمی‌زنند و لازم است دانش‌آموزان و معلمان این آگاهی را به جامعه در وضعیت نامناسب منابع‌طبیعی کشور بدهند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
کلاه سرتان نگذارند! تربیت، دانش و تفکر ممکن است نه اطلاعات!