سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



فرانس ۲۴: بحران سوریه برای عربستان بهانه ای برای گسترش جنگ مذهبی است


فرانس ۲۴: بحران سوریه برای عربستان بهانه ای برای گسترش جنگ مذهبی است

شفقنا/ فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه در سایه حملات پاریس یک جنگ همه جانبه علیه داعش اعلام کرد و حتی شورای امنیت از همه کشورهای جهان خواست تمام تلاش خود را علیه این گروه تروریستی به کار گیرند.

به گزارش فرانس ۲۴، اولاند که کشورش هم اکنون در کشور مالی نیز مداخله نظامی کرده به شدت درحال بمباران رقه است و حتی از روسیه و آمریکا خواسته اختلافات را کنار گذاشته و با هم علیه داعش متحد شوند.
اما جدای از همکاری روسیه و غرب، این کشورهای منطقه هستند که با اتحاد خود می توانند اصلی ترین عامل در شکست دادن داعش شوند اما اختلافات این کشورها در منطقه خاورمیانه، هرگونه اتحاد میان آنها را با شکست مواجه کرده است.
ترکیه
ترکیه به وضوح در حال یک بازی دوگانه در سوریه است؛ آنکارا هم اکنون از داعش بعنوان یک برگ برنده علیه کردها استفاده می کند و درحقیقت درحال نابودی گروههای مخالف کرد است. دولت اردوغان به بهانه بمباران داعش درواقع کردها را هدف حملات خود قرار داده است.
آنکارا با بازگذاشتن دو مرز جرابلوس و اعزاز از یک سو باعث سرازیر شدن مهاجران سوری به خاک شده و از سوی دیگر باعث رفت و آمد راحت و آسان داعشی ها به نقاط مختلف سوریه شده است. همین رفت و آمد آزادانه است که باعث شده عاملان حملات پاریس به راحتی به اروپا برسند. حملات پاریس شاید بتواند آنکارا به قطع این سیاست وادار کند.
عربستان سعودی و قطر
این دو کشور به شدت دنبال دخالت نظامی آمریکا در منطقه هستند تا اول جلوی نفوذ ایران را بگیرند. سعودی و قطر دوست دارند بگویند در ایتلاف ضدداعش فعالند اما عملا هیچ فعالیتی در نبرد علیه داعش ندارند. حتی امارات پس از کشته شدن وحشیانه خلبان اردنی، همه هواپیماهای خود را از جنگ بیرون کشید.
کارشناسان معتقدند هدف اصلی عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس مقابله با ایران است نه داعش. آنها دست کم در مورد مهار نفوذ ایران شیعه، حزب الله و دولت اسد با داعش و دیگر گروه های تکفیری سیاستی یکسان دارند.
حاکمان عربستان سعودی از جنگ داخلی سوریه برای افزایش کینه ها و نبردهای فرقه ای و مذهبی نهایت استفاده را کرده اند و کاری کردند امواج بهار عربی که از تونس شروع شد به آنها نرسد.
داعش برای ادامه حیات حاکمان عربستان و دیگر کشورهای عربی نیز خطرناک است؛ خطری که باید از میان برود. با اینکه دیکتاتورهای عربستان و داعش هردو از سنی های افراطی هستند، اما داعش با وهابیت جدیدی که به آن معتقد است سردمداران ریاض را نیز کافر می داند. علمای سعودی هم داعش را بدعت گذار فرض می کنند.
ایران
ایران شیعه که از ماراتون هسته ای بیرون آمده یک رقیب سیاسی واقتصادی برای حاکمان سنی است. فرانس ۲۴ معتقد است ایرانی ها هرکاری برای حفظ نفوذ شیعیان از سوریه و عراق تا لبنان انجام می دهند و داعش را به عنوان اهرم فشار علیه غرب می دانند؛ اهرمی که می تواند غرب را به این باور برساند که اسد در برابر این شیطان ایستاده است.
اما ایران در عین حال داعش را دستکم نمی گیرد؛ ایرانی ها می دانند که داعش درحال ایجاد یک فتنه مذهبی در جهان اسلام است و هرکاری برای نابودی این شیطان انجام می دهد.
سوریه
فرانسه و غربی ها از آغاز جنگ داخلی سوریه از گفتگو با اسد خودداری کردند. اما بعدها گروههایی را به دمشق اعزام نمودند. اولویت اصلی اسد در جنگ جیش اسلام، جبهه النصره و دیگر گروه های تندرو و سکولار هستند و در نهایت جنگ اصلی خود را با داعش می داند. اسد می داند که غرب در نهایت او را بعنوان اصلی ترین جبهه علیه داعش به رسمیت خواهد شناخت.
روسیه
حملات پاریس بهانه ای شده تا مسکو در مورد سوریه به غرب نزدیک شود و برای اولین بار اطلاعات بمباران های خود در این کشور را به آمریکا هم بدهد اما در عین حال تاکید می کند که اسد باید نقش اصلی را در روند مبارزه با داعش برعهده گیرد. نهایتا داعش برای مسکو نیز خطرناک است چرا که صدها تندروی سنی از این کشور هم اکنون در صفوف دولت اسلامی مشغول نبرد هستند.


ویدیو مرتبط :
60 ثانیه: BBC و امریکا در بحران سوریه بر طبل جنگ می کوبند