علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



معاون محیط زیست خوزستان: 31 گونه جانوری این استان درمعرض نابودی هستند


سیدعادل مولا سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: سه گونه از پستانداران خوزستان شامل 'گوزن زرد'، 'پلنگ' و 'نهنگ گوژپشت' در معرض خطر انقراض هستند.
وی افزود: 9 گونه از پستانداران در این استان نیز آسیب پذیر هستند که مهمترین آنها آهو، قوچ و میش، خرس قهوه ای و خفاش نعل اسبی است.
مولا با بیان اینکه دو گونه از پرندگان از جمله اردک بلوطی وضعیت بحرانی دارند اظهار کرد: پنج گونه پرندگان نیز در خطر انقراض هستند که 'سسک نیزار بصره' و 'عروس غاز سرسفید' از آن جمله اند.
به گفته وی، 10 گونه پرنده جزو گونه های آسیب پذیر هستند که 'غاز پیشانی سفید' ، 'هوبره' و 'اردک مرمری' را از این دسته می توان نام برد.
وی 'لاک پشت فراتی' را گونه در معرض انقراض در میان خزندگان این استان عنوان کرد و گفت: 'سمندر امپراتور' نیز از میان دوزیستان از گونه های بحرانی به حساب می آید.
مولا، آموزش های لازم برای شکار نکردن، تامین امنیت زیستگاهی و تامین آب تالاب های خوزستان را از مهمترین مواردی دانست که برای حفاظت از گونه های جانوری باید انجام شود.
معاون حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین با اشاره به تنوع زیستی بی نظیر خوزستان گفت: از 194 گونه پستاندار کشور 60 گونه پستاندار در خوزستان وجود دارد که 31 درصد گونه ها به شمار می آید.
وی تعداد گونه های پرندگان کشور را 521 گونه عنوان کرد و افزود: از این تعداد 285 گونه شامل 54.7 درصد در خوزستان هستند.
مولا اضافه کرد: از میان 212 گونه خزنده نیز 75 گونه شامل 35 درصد در خوزستان زندگی می کنند.
وی اظهار کرد: از میان 20 گونه دوزیست در کشور پنج دوزیست معادل 25 درصد جزو گونه های این استان هستند و از میان 180گونه ماهی 56 گونه معادل 31.6 درصد در خوزستان وجود دارند.
معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه با اشاره به اینکه 12 اسفند (سوم مارس) به عنوان روز جهانی حیات وحش نامگذاری شده، اظهار کرد: حیات وحش، بخشی از سیستم پیچیده اکوسیستم هایی است که در افزایش بهره وری و پایداری سرزمین نقش اساسی دارد و انسان برای تامین آب، غذا، ارزش زیبایی شناختی و فعالیت تفریحی خود به آن وابسته است.
وی توضیح داد: اگر چرخه حیات، زنجیره حیات، و یا هرم بوم شناسی را در نظر بگیریم در واقع این حیات وحش است که از طریق تنظیم جمعیت ها، گرده افشانی، پراکنش و کاشت بذرها، کنترل موجودات بیماری زا، حفظ پاکیزگی محیط با لاشه خواری حیوانات اهلی و وحشی، شخم زدن خاک، افزایش هوا دهی خاک، افزایش نفوذپذیری آب در خاک، باعث پایداری بوم سازه ها و چرخه های مواد و انرژی می شود.
مولا افزود: وقتی نسل گونه شکارگری از بین می رود جمعیت جانوران دیگر که طعمه آن جانور بودند افزایش می یابند که باعث برهم خوردن تعادل طبیعی شده و خسارت های دیگر و شدیدتری را ب وجود می آورد و این خسارت می تواند گاهی چنان شدید باشد که کشاورز را مجبور به رهاسازی زمین و مهاجرت به شهرها کند.
بر اساس پیشنهاد ارائه شده در شانزدهمین نشست تعهد کنندگان کنوانسیون منع تجارت جهانی گونه های در معرض خطر انقراض (سایتیس)، در سال 2013 به سازمان ملل متحد، این سازمان طی نشست عمومی خود در تاریخ 20 دسامبر 2013، روز سوم ماه مارس (12 اسفند) مصادف با تاریخ پذیرش کنوانسیون سایتیس در سال 1973 را به عنوان روز جهانی حیات وحش معرفی کرده است.
در اعلامیه صادره از سوی این کنوانسیون از کشورها خواسته شده تا براساس اهمیت گونه های مختلف گیاهی و جانوری اقداماتی را برای افزایش آگاهی عمومی و معرفی این روز به انجام برسانند.
کشور ایران به دلیل مکان جغرافیایی، برخورداری از تنوع اقلیم به علاوه وجود منابع آبی عظیم دریای خزر در شمال و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب، از غنای گونه ای بالا برخوردار است. براساس آخرین بررسی ها یک هزار و 140 گونه جانوری اعم از پستاندار، پرنده، خزنده، دوزیست و ماهیان آب های داخلی در اکوسیستم های خشکی و آب های داخلی ایران شناسایی شده است. همچنین حدود 650 گونه ماهی نیز در آب های دریایی ایران شناسایی شده است.
7151/ 6037

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
اقدام یک دوستدار محیط زیست در حفاظت از 2 هزار گونه جانوری