فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



بزرگداشت فردوسی باید در شان این شاعر بلندآوازه پارسی گو باشد


حجت الاسلام حامد ملكوتی تبار روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شاهنامه از قله های درخشان و بزرگترین اثر حماسی و جاودانه زبان و ادب فارسی است كه باید همواره در بین ایرانیان زنده نگه داشته شود.
وی اظهار كرد: حكیم توس به عنوان خالق این اثر از مفاخر بزرگ ادبیات فارسی است و همه ایرانیان و فارسی زبانان حتی علاقه مندان زبان و ادب پارسی غیر ایرانی نیز این شاعر بزرگ پارسی گو و شاهكار او را می شناسند.
وی با بیان اینكه 25 اردیبهشت ماه سالروز بزرگداشت این حماسه سرای بزرگ است گفت: با اینكه این بزرگداشت باید به صورت ملی و با مشاركت همه دستگاه ها و نهادها برگزار شود اما تاكنون این مهم در حد استان و حتی كمتر از آن در شهر مشهد محدود مانده است.
حجت الاسلام ملكوتی تبار افزود: در این راستا امسال تلاش می شود این مراسم به گونه ای دیگر برگزار شود و اهتمام مسئولان استانی برای این بزرگداشت بیش از سال های گذشته است.
وی با اشاره به خطر مصادره بزرگان فرهنگ، تاریخ و علوم ایرانی از سوی سایر كشورها اظهار كرد: مسئولان و دست اندركاران كشور باید مراقب باشند اتفاقات تلخی كه برای
بسیاری از بزرگان ادب، هنر و تاریخ ایران نظیر مولانا، سید جمال الدین اسدآبادی و بسیاری از نخبگان و اندیشمندان برجسته این سرزمین روی داده برای فردوسی بزرگ و شاهنامه او تكرار نشود.
وی گفت: طی سال های اخیر شاهد ثبت جهانی بسیاری از نمونه های میراث معنوی و ناملموس ایران زمین به نام كشورهای دیگر بوده ایم كه جا دارد مسئولان دست اندركار نسبت به ثبت جهانی مفاخر ادب پارسی از جمله فردوسی و شاهنامه به نام ایران اهتمام لازم را داشته باشند.
رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی افزود: امسال با این رویكرد تلاش مضاعفی از سوی مسئولان استانی در حال انجام است و به همین منظور ادارات كل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، انجمن مفاخر ملی و دانشگاه فردوسی تلاش می كنند رویدادی جدید در بزرگداشت فردوسی بزرگ رقم بخورد.
وی اظهار كرد: به همین منظور برنامه های بزرگداشت فردوسی از روز 23 اردیبهشت ماه آغاز و در روز 25 اردیبهشت ماه به اوج خود خواهد رسید.
وی ادامه داد: در این ارتباط برنامه های متنوع و مختلف در مجموعه آرامگاه فردوسی اجرا می شود كه فردوسی خوانی، نقالی، برپایی نمایش های زنده و اجرای تئاتر با موضوع بخش هایی از شاهنامه، سخنرانی استادان و بزرگان تاریخ و زبان و ادب پارسی بخشی از آنهاست.
حجت الاسلام ملكوتی تبار گفت: همایش دبیران تاریخ و ادب پارسی و حضور دانش آموزان در مراسم بزرگداشت فردوسی، همایش اصلی و محوری بزرگداشت این شاعر بلندآوازه در روز 25 اردیبهشت با حضور میهمانانی از كشورهای مختلف در توس از دیگر برنامه هاست.
وی افزود: این تغییر باید مقدمه تحول اساسی در برگزاری این مراسم و بزرگداشت حكیم توس در سطح ملی و بین المللی باشد.
25 اردیبهشت ماه به عنوان روز بزرگداشت حكیم ابوالقاسم فردوسی در تقویم ایران نامگذاری شده است.
1906 / 6053

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
مولوی شاعر بلندآوازه