مجموعه‌ی صوتی فیلیپس با صدای سه‌بعدی


به نظر می‌رسد سیستم صوتی جدیدی که کمپانی فیلیپس معرفی کرده در حال حاضر بهترین سیستم موجود در نوع خود باشد. این سیستم با ترکیب‌ فناوری‌های بهبود یافته در زمینه‌ی صدای فراگیر، توانسته است مجموعه‌ی منحصر به فردی ارائه دهد که به ادعای کمپانی، صدای حاصل از این مجموعه صدای سه‌بعدی است.

معمولا دستگاه صوتی اتاق نشیمن کاربردهای دوگانه‌ای ندارند؛ اما در محصول جدید فیلیپس با نام فیدلیو ئی ۶ (Fidelio E6) اسپیکرها دارای این ویژگی هستند. واحدهای این دستگاه دارای اسپیکرهای جداشدنی هستند که این اسپیکرها می‌توانند هم به عنوان بخشی از یک مجموعه‌ی استریوی یکپارچه به کار روند و هم می‌توانند به صورت جداگانه و برای فناوری صدای فراگیر ۶ کاناله یا ۵.۱ (surround sound 5.1) به کار روند. فناوری صدای فراگیر به فناوری استفاده بیش از ۵ اسپیکر برای دیدن یک فیلم واحد با تغییر میزان صداگذاری هر یک از بلندگوها گفته می‌شود. بخش بالایی دو اسپیکر جلویی در مجموعه‌ی E6 می‌تواند جدا شده و بر حسب نیازی که وجود دارد در مکان مورد نظر قرار داده شود. علاوه بر این، یک ساب‌ووفر وایرلس هم برای کنترل تن‌های بی‌کیفیت تعبیه شده است. برای تقویت هر چه بیشتر کیفیت صدا، سیستم فیدلیو E6 یک فناوری درجه‌بندی (کالیبراسیون) را هم برای داشتن صدای یکنواخت‌تر و متعادل‌تر به کار برده است. سیستم همچنین دارای اتصال HDMI و بلوتوث بوده و علاوه بر آن دارای پشتیبان اتصال به گوگل کست (Google Cast) و اسپاتیفای است. این مجموعه احتمالا در نوع خود بهترین مجموعه‌ای است که در حال حاضر وجود دارد.

philips fidelio e6 wireless surround cinema speakers image4 1 ef55f

اگر کسی به دنبال یک مجموعه‌ی بلندگوهای تقویت شده (soundbar) جدید باشد، فیلیپس یک جفت از این دستگاه‌ها را هم در این سیستم صوتی جدید ارائه داده است. ساندبارهای فشرده‌ی فیدلیو همان گونه که از نامش مشخص است یک ابزار صوتی کم حجم‌تر و نازک‌تر نسبت به نمونه‌های متداول بوده و نسبت به اسپیکرهای تلویزیونی محبوب که در منازل استفاده می‌شود فضای کمتری را اشغال می‌کند. با وجود اینکه فضای اشغال شده‌ی این ساندبارها کمتر شده است اما ساندبارهای جدید هم کماکان دارای توان کلی ۳۲۰ وات برای پخش صداهایی هستند که از طریق ورودی HDMI و یا بلوتوپ Aptx به آنها متصل خواهند شد. برای تقویت ساندبارها یک ساب کوچک هم تعبیه شده است. درباره‌ی قیمت‌گذاری و یا زمان تولید هنوز خبر دقیقی منتشر نشده است اما احتمال دارد در جریان این نمایشگاه خبرهای بیشتری را در این زمینه‌ دریافت کنیم.

philips fidelio e6 wireless surround cinema speakers image3 9ff00

فیلیپس اعلام کرده که برای دستیابی به کیفیت صدای ممتاز از فناوری دالبی اتموس (Dolby Atmos) استفاده کرده است. این فناوری در واقع نوعی از فناوری‌های صوتی فراگیر است که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. به گفته‌ی کمپانی، این ساندبار در اسپیکر و همچنین ساب همراهش دارای عملکردی همانند یک مجموعه‌ی صدای فراگیر ۶ کاناله است. اما چگونه؟ به نظر می‌رسد که هر یک از ۱۸ اسپیکر به کار برده شده در این ساندبارها دارای دو ریزپیمانه هستند و این ریزپیمانه‌ها صدا را به سمت نواحی بالاتر سوق می‌دهند و در نتیجه شنونده حس می‌کند که صدایی که به گوشش رسیده از سمت بالا بوده است.

در نظر داشته باشید که همه‌ی این فناوری‌ها با فناوری امبی‌ساند (Ambisound) فیلیپس در کنار هم باعث دسترسی به حد بسیار مطلوبی از کیفیت صوتی می‌شود. امبیساند به فناوری ایجاد محیط صوتی فراگیر بدون استفاده از چندین اسپیکر دست و پا گیر گفته می‌شود. کمپانی برای این کیفیت ارائه‌ شده از تعبیر «تجربه‌ی صوتی سه بعدی» استفاده کرده است. این دو ساندبار دارای توان ۴۰۰ وات و اتصالات HDMI و بلوتوث Aptx هستند. ساب‌ به کاربرده شده‌ی ۲۲۰ واتی هم تن صداهای کم کیفیت را با چرخش ۳۶۰ درجه‌ای در اتاق پخش می‌کند. اگر همه چیز مطابق برنامه پیش رود و رضایت‌های لازم جذب شود احتمال می‌رود این سیستم در تابستان روانه‌ی بازار شود.


ویدیو مرتبط :
تلویزیون سه بعدی فیلیپس مدل PUS7100