سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



دکتر سلام/ /نقرس؛ شناخت علائم، پیشگیری


دکتر سلام/ /نقرس؛ شناخت علائم، پیشگیریسلامانه/ نقرس در حقیقت رسوب بلورهای اسید اوریک در محل مفاصل است و منجر به التهاب و درد شدید می‌شود. این رسوبات معمولاً به حالت توده‌ای در زیر پوست و قابل حس هستند. در اکثر موارد اولین حمله بیماری در شست پا دیده می‌شود و به مرور می‌تواند پاشنه پا، قوزک، زانو و آرنج دست را نیز درگیر کند. در حالت عمومی حملات اولیه نقرس ظرف حداکثر 10 روز حتی بدون درمان بهبود می‌یابد و ممکن است تا ماه‌ها یا حتی سال‌ها، بیماری حمله دیگری از خود نشان ندهد.

خوردن بیش از اندازه غذاهای «پورین دار» مانند حبوبات و گوشت قرمز و جگر، کمبود آب بدن، استرس و فشار روحی شدید، تب شدید، افزایش تولید اسید اوریک یا کاهش دفع اسید اوریک، استفاده از بعضی داروها مثل آسپیرین از علل ابتلا به این عارضه هستند.
ثابت نگه داشتن وزن و جلوگیری از افزایش وزن و چاقی نه تنها برای پیشگیری از این بیماری، بلکه برای پیشگیری از بسیاری بیماری‌های دیگر مفید است. اما اگر بیمار مبتلا به نقرس، اضافه وزن دارد نباید کاهش وزن سریع داشته باشید. زیرا کاهش وزن سریع، میزان اسید اوریک را افزایش داده و موجب حادتر شدن بیماری می‌شود. گفتنی است حد مجاز کاهش وزن در هفته 500 گرم است.
کاهش مصرف غذاهای پورین دار و روغن زیاد در رژیم غذایی، نوشیدن 2 تا 3 لیتر آب در روز و رعایت رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات کافی و جایگزینی سویا به جای گوشت از راه‌های دیگر پیشگیری از این عارضه هستند.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: سلامانه


ویدیو مرتبط :
بیماری نقرس چیست؟ | علائم، علل و پیشگیری از نقرس