سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



آیا دبی تا سال 2017 هوشمندترین شهر دنیا لقب می گیرد؟


آیا دبی تا سال 2017 هوشمندترین شهر دنیا لقب می گیرد؟

انجمن جهانی اینترنت اشیاء با میزبانی سیسکو چندی پیش در دبی برگزار شد و در جریان این رویداد یک نکته بر شرکت کنندگان روشن گردید: اینکه هم دبی و هم سیسکو پیشرفت های قابل توجهی در زمینه اینترنت اشیاء داشته اند.

دیجیاتو/ انجمن جهانی اینترنت اشیاء با میزبانی سیسکو چندی پیش در دبی برگزار شد و در جریان این رویداد یک نکته بر شرکت کنندگان روشن گردید: اینکه هم دبی و هم سیسکو پیشرفت های قابل توجهی در زمینه اینترنت اشیاء داشته اند.

طرح موسوم به شهر هوشمند در سال 2014 میلادی و با سرپرستی شیخ محمد بن رشید آل مکتوم نخست وزیر امارات متحده عربی و حاکم دبی به مرحله اجرا درآمد تا این شهر کوچک حاشیه خلیج فارس به هوشمندترین و شادترین شهر دنیا بدل گردد.

طرح دبی هوشمند دربرگیرنده شش محور اصلی است: زندگی هوشمند، حمل و نقل هوشمند، جامعه هوشمند، اقتصاد هوشمند، حکومت هوشمند و محیط زیست هوشمند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا بیشتر در مورد این طرح و اقدامات صورت گرفته برای عملیاتی شدن آن بدانید.

این پروژه در اصل اجرایی شده تا به همکاری هر چه بیشتر بخش های دولتی و خصوصی این شهر و در نهایت دست یابی به اهداف از پیش تعیین شده در هر یک از شش حوزه یاد شده بیانجامد و پیش بینی شده که به موجب آن بیش از 1000 سرویس دولتی دبی ظرف سال های آتی به صورت هوشمند در آیند.

آیا حاشیه نشینان خلیج فارس موفق می شوند که به اهداف خود در این حوزه دست پیدا کنند؟ تنها زمان این مساله را مشخص خواهد کرد اما این شهر کوچک قطعا شروع خوبی داشته است و مشارکت کنندگان در انجمن جهانی اینترنت اشیاء و همچنین مدیران طرح دبی هوشمند همگی بر این نکته تاکید داشتند که پیشرفت های خوبی برای اجرایی شدن این طرح صورت گرفته است.

در جریان این رویداد دموهایی از عملکرد سیستم های واقعی برای حاضرین به نمایش درآمد و و حاضرین گردشی مجازی از منطقه طراحی دبی (برگرفته از عبارت Dubai Design District موسوم به D3) داشتند که در واقع نوعی جامعه هوشمند است که از پایه در حاله ساخته شدن است و از ابتدا هوشمندترین تکنولوژی ها را در خود جای می دهد.

گزیده ای از جالب ترین طرح های به تصویر کشیده در این دموها به شرح زیر هستند:

اعمال قانون به صورت هوشمند: اصلی ترین بخش این طرح را افسران و ماشین های هوشمند پلیس (که از ارتباطات مختلفی از جمله وای فای پشتیبانی می کنند) تشکیل می دهند. بر این اساس، در آینده نزدیک، اطلاعات دریافتی از تکنولوژی های به خدمت گرفته شده در ماشین های پلیس مستقیما به مراکز عملیاتی آن ارسال خواهند شد. علاوه بر این، داده های مربوط به وضعیت پرسنل (شامل ضربان قلب، موقعیت مکانی، و وضعیت عمودی یا افقی) و همچنین فید ویدئویی و دیتای دریافتی از GPS ماشین ها مستقیما برای این مراکز فرستاده می شود.
روشنایی و پارک هوشمند: شبکه ای که به شما امکان می دهد پارکینگ های خالی را برای خود رزرو نمایید و در ادامه دستورالعمل های لازم را برای رسیدن به آن موقعیت در اختیارتان قرار می دهد از جمله مشخصه های کلیدی این بخش است. در این طرح، لامپ ها، مواردی نظیر تاریکی، روشنایی و میزان مصرف برق خود را با در نظر داشتن شرایط تغییر می دهند.
مدیریت هوشمند زباله ها و پسماندها: از جمله کارکردهای این بخش می توان به برآورد آنی ظرفیت سطل های زباله، بهینه سازی مسیرها و ارائه درخواست های اضطراری برای خالی شدن سطل ها اشاره نمود.
اتوبوس و ایستگاه های هوشمند: اطلاعات آنی در مورد مسیر اتوبوس ها، موقعیت در لحظه آنها، تعدادی صندلی های اشغال شده و زمان باقی مانده تا رسیدن شان به ایستگاه همه مواردی هستند که در این بخش محقق می گردند. همه این اطلاعات از طریق اپلیکیشن های موبایلی یا کیوسک هایی قابل دسترسی خواهند بود که در ایستگاه های اتوبوس نصب می گردند (در دبی به خاطر گرمای هوا، ایستگاه های اتوبوس محصور ساخته می شوند).

مراکز تخصصی ریموت برای ارائه خدمات دولتی: یکی از مفیدترین موارد مصرفی به نمایش در آمده در دموها، مراکز کوچک و ریموتی بودند که با مراکز عملیاتی دولتی دارای پرسنل ارتباط صوتی و تصویری داشتند و علاوه بر این به تعدادی پرینتر و اسکنر مجهز شده بودند که به کاربران امکان می داد، داد و ستدهای مرسوم دولتی را از طریق اپلیکیشن های طراحی شده برای این منظور به انجام برسانند و برای انجام اموری از قبیل تمدید گواهینامه اقدام نمایند.
علاوه بر این موارد که با محوریت امور دولتی طراحی شده اند یک داشبورد شهر هوشمند (Smart City Dashboard ) نیز در نشست این انجمن به نمایش در آمد که شاخص های عملکردی دبی از جمله درخواست های ارائه شده برای دریافت مجوزهای کاری، فرصت های تحصیلی در دبیرستان ها و دانشگاه ها و یک پورتال استخدامی را نمایش می داد. آن پورتال در واقع سه نمای شخصی شده شامل داشبورد شهروندی، داشبورد کاری و داشبورد دولتی را در بر می گرفت.

آنطور که کارشناسان امر اظهار داشته اند، به نظر نمی آید که ایده دبی هوشمند تا سال 2017 میلادی عملیاتی شود اما با اطمینان کامل هم نمی توان در این رابطه نظر داد و شکی نیست که شیوخ این شهر کوچک یکی از هوشمندترین شهرهای دنیا را تا سال 2017 میلادی می سازند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
سولو، هوشمندترین پهپاد دنیا